Het nieuwe watersport certificaat

Het nieuwe watersport certificaat

Berichtdoor sundance » 26 Jan 2015, 22:28

In de ruim 40 jaar op het binnen en buitenwater aan het pleziervaren, kocht ik om op de hoogte te blijven van vaarreglementen, Het ANWB cursusboek vaarbewijs. Eind vorig jaar kocht ik de laatste druk. Ik schrok me te pletter van de toegevoegde, onzinnige vragen die absoluut niets te maken hebben met de pleziervaart. De vragen in het proefexamen zijn zo geformuleerd, dat het lijkt alsof de Vamex de realiteit volkomen uit het zicht is. Wie zit er nou te wachten op de vraag hoe je een accu moet aansluiten, of met welke schakelaar je de motor moet stoppen.....??? Daar zijn vakmensen voor, of andere cursussen toch? Maar vorig jaar is er een nieuwe watersportcursus bijgekomen. Het watersport-certificaat.Zie www.watersportcurssen.nl. Het schijnt een no-nonsens opleiding te zijn voor niet vaarbewijsplichtigen. (zoals ik) Hiermee is mijn belangstelling in ieder geval gewekt. Zijn er forumleden die hier al ervaring mee hebben?
Laatst gewijzigd door sundance op 29 Jan 2015, 13:41, in totaal 1 keer gewijzigd.
sundance
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 21 Sep 2014, 11:49
ligplaats: Hellevoetsluis
info:

Re: Het nieuwe watersport certificaat

Berichtdoor antonh » 28 Jan 2015, 20:24

Ik had bij mijn examen vragen staan.
Hoe zet je een motor uit;
1 stopknop
2 stopknop en sleutel
3 sleutel

Ik zet mijn motor uit via contact slot dus sleutel, dat was fout.
Het moest zijn een stopknop.
Maar zo krijg ik mijn motor niet uit, ik heb een benzine motor en stop hem via de contact sleutel.
Het was dat ik deze onzinnige vraag bij het oefenen gezien had anders had ik hem in hun ogen verkeerd beantwoordt.

KAnton
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:07
ligplaats: Oude Pekela
info:

Re: Het nieuwe watersport certificaat

Berichtdoor Simon de Danser » 29 Jan 2015, 01:08

En er zijn ook diesels die je met je contactsleutel stopt. In iedere auto met dieselmotor werkt dat ook zo.
Misschien zijn het examenvragen van pakweg 40 jaar geleden. Toen was het nog niet zo gebruikelijk
om je dieseltje met de contactsleutel te stoppen.

Mvg

Felix
Simon de Danser
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 02 Jan 2015, 22:41
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Het nieuwe watersport certificaat

Berichtdoor quichot » 29 Jan 2015, 09:15

Dit soort geneuzel bewijst dat de leerstof voor het VB wordt samengesteld door wereldvreemde bureautijgers, die door een noodlottig toeval de kans hebben gekregen om hun stokpaardje te berijden.
Hoe die nonsens bijdraagt aan grotere veiligheid op het water ontgaat me.
En ga me nou niet vertellen dat jachtschippers anders niet weten hoe ze hun motor uit moeten zetten.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Het nieuwe watersport certificaat

Berichtdoor antonh » 29 Jan 2015, 11:13

quichot schreef:En ga me nou niet vertellen dat jachtschippers anders niet weten hoe ze hun motor uit moeten zetten.


Misschien door de brandstof kraan dicht te draaien of de bougie doppen er af te halen?
Maar door dat geouwehoer met die vragen voor het vaarbewijs wordt je wel op het verkeerde spoor gezet en beantwoordt je de vraag vaak fout.
Ik had het vaarbewijs sinds 1978 maar heb het nieuw gehaald in 2011.
Maar in 1978 waren er veel meer vragen over de praktijk dan nu.
Het is nu veel oppervlakkiger.

Anton
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:07
ligplaats: Oude Pekela
info:

Re: Het nieuwe watersport certificaat

Berichtdoor sogna mi » 29 Jan 2015, 12:28

verschil tussen 1978 en nu is ook dat de vindingrijkheid en praktische handigheid van de mensen anders is geworden, anno nu heeft de i pad generatie vaak geen flauw benul hoe mechanica in elkaar zit.
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: Het nieuwe watersport certificaat

Berichtdoor Blacktoppie » 29 Jan 2015, 18:52

sogna mi schreef:verschil tussen 1978 en nu is ook dat de vindingrijkheid en praktische handigheid van de mensen anders is geworden, anno nu heeft de i pad generatie vaak geen flauw benul hoe mechanica in elkaar zit.


daarentegen kan je als je iets niet weet het opzoeken op de ipad en daardoor het probleem alsnog oplossen :wink:

ARco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Het nieuwe watersport certificaat

Berichtdoor Popeye » 29 Jan 2015, 21:53

Blacktoppie schreef:
sogna mi schreef:verschil tussen 1978 en nu is ook dat de vindingrijkheid en praktische handigheid van de mensen anders is geworden, anno nu heeft de i pad generatie vaak geen flauw benul hoe mechanica in elkaar zit.


daarentegen kan je als je iets niet weet het opzoeken op de ipad en daardoor het probleem alsnog oplossen :wink:


Zowat 50 jaar geleden leerden we op de aannemerscursus al van de directeur van de opleiding; 'Je hoeft niet alles te weten, als je maar weet waar het staat!'
En ja, dat kun je nu opzoeken op het WWW.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Het nieuwe watersport certificaat

Berichtdoor Mariposa » 15 Feb 2015, 13:59

Ik heb in 2013 mijn Vaarbewijs 1 en 2 gehaald enwas van niveau nul. Kortom. Geen enkele watersportervaring maar ik wilde een boot kopen en aangezien ik rijinstructeur ben en ook niet wil dat mensen zonder papieren de weg op gaan heb ik eerst mijn marifooncertificaat gehaald en toen vaarbewijs 1 en 2.
Tevens heb ik praktijk motorboot buitenboordmotor1 gehaald. CWO.

De meeste watersporters doen dat andersom en gaan eerst varen. Het voordeel is dat je dan al veel weet maar het nadeel is dat je vaak ongemotiveerder bent.
Ik wist niks en leerde dus ontzettend veel nuttigs maar ook minder nuttige dingen.
Het voorbeeld van de stopknop was herkenbaar. Mijn eerste bootwas een huurboot van 9.50 meter. Bij de uitleg gaf de verhuurder ook die procudure aan.

Elke opleiding kent ballast maar men verwacht een bepaalt niveau. Ik kende de regels goed maar had bv iet geleerd hoe je de boot aan legt. Gewoon een knoop erin dan maar? Nu weet ik dat gelukkig wel. Das de praktijk.

Maar nu het watersportcertificaat. Ik snap het idee maar vind t niet ten goede komen aan de duidelijkheid. Maak desnoods vaarbewijs 1 eenvoudiger en praktischer en vaarbewijs 2 een stuk zwaarder. Kortom. Verschuif de stof.
De regels voor de vaarbewijsplicht zijn ook vreemd. Dat zou ook meer Europees moeten worden afgestemd. Maar das een andere discussie.

Kortom. Watersportcertificaat een slechtplan. Het denken over een vereevoudigde vorm en een praktischer opleiding vind ik een goed plan.

Zo. Nu weer verder studeren. Ben met SRC bezig. De 28e heb ik cursus!

Olaf
Mariposa
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 05 Apr 2014, 20:11
Woonplaats: Waddinxveen
ligplaats: Boskoop
info:


Terug naar Optimaal gebruik maken van het forum

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten