Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor aquanaut » 25 Jun 2023, 21:03

Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor heuvels » 25 Jun 2023, 23:32

Dat was dus niet echt stuurboordwal...
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor Svalk » 26 Jun 2023, 11:48

Nee ,niet echt zo te zien, we kennen en herkennen het allemaal wel denk ik. Soms hoop je dat mensen ff nadenken maar is heel erg moeilijk voor velen zo blijkt maar al te vaak.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor Kwokko » 26 Jun 2023, 13:20

Svalk schreef:Soms hoop je dat mensen ff nadenken maar is heel erg moeilijk voor velen zo blijkt maar al te vaak.

Zou het ook aan de gewoonte kunnen liggen?
Grosso modo dat met een plezierjacht vaart , heeft meer rij kilometers , dan vaar kilometers.
Op elk 'voertuig' zitten "achteruitkijkspiegels".
Vroeger was alleen links en binnenspiegel verplicht, nu zit er nog ook al jaren rechts eentje.
Indien men een trekhaak monteerd, is rechterspiegel ook verplicht

In de beroepsvaart zie je ze wel ,al of niet verplicht(geen kennis van)
Op een plezierjacht zelden tot nooit.
Men wordt er geacht achterom en te kijken.
Maar men vergeet , ook hier weer , dat zoiets niet natuurlijks is,en dat in een spiegel kijken misschien wel een betere oplossing zou kunnen zijn.
Het wordt je immers geleerd vanaf de eerste rijles in een voertuig die je krijgt.

Misschien zou de wetgever wat duidelijker moeten zijn,zodat er op elk vaartuig minimaal ter linker zijde en binnenin een achteruitkijkspiegel aanwezig zou moeten zijn.
Of je vaart of voert ,een wezenlijk verschil zit er niet in het zich voortbewegen ,zei het dat eerstgenoemde zich op het water bevind ,en de 2de op de weg.

Hoe men het visueel wil oplossen,voor het zicht naar achteren moeten er meerdere opties mogelijk zijn.
Dat zou ook een camera kunnen zijn die naar achteren is gericht.
Is in de truck branche al normaal.
Zoiets zou op een plezierjacht ook kunnen.
Kwokko
 

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor Biertje1985 » 26 Jun 2023, 13:52

Misschien ben ik biased, maar van grote schade is geen sprake, gewoon dommigheid. Schuren plamuren en accepteren dat je een belangrijke les hebt geleerd en
van geluk mag spreken dat er niemand gewond is geraakt.

Het ligt misschien aan mij maar vaak als het "spannend" word in een sluis of op het water heb ik het met duitsers van doen.
Hoe zit dat daar met de kennis en ervaring vraag ik me dan af.
(Niet dat ik het altijd zo goed doe want dat is ook niet waar :? )

Binnenspiegel op de boot, zeker op rivieren met beroepsvaart is wel prettig, zo, een goedkope zuignapspiegel is eigenlijk al een hele verbetering.
Biertje1985
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 10 Feb 2021, 15:46
ligplaats: Voorne aan Zee
info: Valk Kruiser 1200 Contest, Curtevenne 800 OK

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor quichot » 26 Jun 2023, 15:29

Dat de schipper daar niets van zou hebben gemerkt gaat er bij mij niet in.
Maar dit terzijde.

Ik roep een soortgelijk voorval in herinnering op het St. Andrieskanaal, waarbij ook een vrachtschip een jacht overvoer. En iedereen natuurlijk roepen dat die jachtschippers (op ons na uiteraard ;) ) ook nooit achterom kijken.
Daar dacht de rechter toch een beetje anders over.
Die redeneerde namelijk dat niet het jacht, maar de schipper een onaanvaardbaar risico nam, door zich niet op de hoogte te stellen van wat er zich in z'n dode hoek bevond. Anders gezegd, de dode hoek is wel een gegeven, maar geen excuus.
En dat is terecht. Voor de redenering 'ik heb nou eenmaal een dode hoek, jachtschippers houden daar maar rekening mee, want ik kan niet zien wat zich daarin afspeelt' werd de schipper gevoelig op de vingers getikt; hij bracht het gevaar in, en hij werd tot enig schuldige aan dit ongeval verklaard.
Dat de jachtschipper het ongeval had kunnen voorkomen door zich uit de voeten te maken speelde voor de rechtbank geen enkele rol.
Sindsdien varen de meeste schippers met een cameraatje voorop. Waarom dat hier niet het geval was weet ik niet.

Wat ons niet ontslaat van de plicht om af en toe achterom te kijken.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor Kwokko » 26 Jun 2023, 17:05

quichot schreef:Dat de schipper daar niets van zou hebben gemerkt gaat er bij mij niet in.

Vorig jaar of jaar daarvoor?
Op ARK historisch bootje tegen de wal gedrukt door een Belgische schipper , was geladen ,et containers.
Ook niks van gemerkt zeker.
Sindsdien varen de meeste schippers met een cameraatje voorop. Waarom dat hier niet het geval was weet ik niet.

Velen hebben zelfs aan weerszijden achterop al camera's .
Kunnen ze de zijkanten in de gaten houden.
Menig stuurhut staat al vol met schermen.

Ik denk dat hier door menig reageerder te laconiek gedacht wordt over degene die voorop vaart en aangevaren wordt.
Degene die er achterop vaart , heeft sowieso niet opgelet.
Kwokko
 

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor R.C.Grootveld » 26 Jun 2023, 19:08

Biertje1985 schreef:Het ligt misschien aan mij maar vaak als het "spannend" word in een sluis of op het water heb ik het met duitsers van doen.
Hoe zit dat daar met de kennis en ervaring vraag ik me dan af.

Duitsers varen/huren graag in NL omdat ze dan geen VB nodig hebben voor dit soort schepen, dit itt het eigen land waar je boven een bepaald motorvermogen VB nodig hebt.

Ik vaar op dit moment in Duistland en zie daar geen gepruts, hooguit aso gedrag, maar daarvoor hoef je niet in Duitsland te zijn.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor R.C.Grootveld » 26 Jun 2023, 19:12

Kwokko schreef:Misschien zou de wetgever wat duidelijker moeten zijn,zodat er op elk vaartuig minimaal ter linker zijde en binnenin een achteruitkijkspiegel aanwezig zou moeten zijn.

Hoe men het visueel wil oplossen,voor het zicht naar achteren moeten er meerdere opties mogelijk zijn.
Dat zou ook een camera kunnen zijn die naar achteren is gericht.

Waarom knutsel oplossingen en niet gewoon Marifoon en AIS plicht (net als in de Antwerpse haven) op dat soort wateren (RPR gebied)
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor heuvels » 26 Jun 2023, 19:35

R.C.Grootveld schreef:Waarom knutsel oplossingen en niet gewoon Marifoon en AIS plicht (net als in de Antwerpse haven) op dat soort wateren (RPR gebied)

Ook met marifoon en AIS moet je netjes stuurboordwal houden, en vooral opletten.. zowel beroeps als recreatie. Zeker op de Noord waar je makkelijk verrast wordt door de fastferry's .
De schippers van een fastferry zullen je trouwens eerder in de gaten hebben dan een binnenvaartschipper, hebben beter zicht op het water.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Volgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten