Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor quichot » 07 Aug 2023, 15:40

Popeye schreef:'Woedende automobilisten staan bij mn' hokje te zwaaien met een krikstang als ik niet nú de brug laat zakken!''

Terwijl de Vecht er toch eerst was en voor het gemak van de "landrotten" en het rijdende verkeer er een brug overheen gelegd is!

Groet, Jack

Korte lontjes moesten nog worden uitgevonden.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor Wolf1 » 07 Aug 2023, 16:02

Een goed gebruik van dat gele lampje en Groen/Rood is de beste oplossing voor iedereen, weg en boot !
Rood/Groen alvast naar de brug/sluis komen, geel doorvaren als het kan, zo moeilijk is dat toch niet !
Groen/rood verteld je ook, dat er geen tegenligende vaart is.
En wat betreft die vergrendeling onzin, Rijkswaterstaat eist bij aanbestedingen zomaar 30 Jaar garantie, alles is zwaar overbemeten !
En nogmaals verantwoording ligt bij geel bij jou zelf. dus ga er eens allemaal mee om zoals het bedoeld is (ook de centrale bediening Tilburg), bespaart een hoop ergenis !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1858
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor heuvels » 07 Aug 2023, 17:00

Gele lampje is iets wat je moet weten en niet vanzelf spreekt voor beginnende watersporters. Vooral de sloepen die overal onderdoor passen hebben de neiging door te varen met geel licht uit, terwijl aan de andere kant het sein rood/groen is.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1102
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor Wolf1 » 07 Aug 2023, 17:11

heuvels schreef:Gele lampje is iets wat je moet weten en niet vanzelf spreekt voor beginnende watersporters. Vooral de sloepen die overal onderdoor passen hebben de neiging door te varen met geel licht uit, terwijl aan de andere kant het sein rood/groen is.

Heel goed, mijnheer Heuvels, en spreek je die mensen dan ook daarop aan ?
Want als we, niet ergens beginnen en niemand het meer weet, eindigen we dus zoal nu blijkt, met een krikijzer in het brugwachters huiske !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1858
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor quichot » 07 Aug 2023, 17:20

Nou, aanspreken, als ze de Jonge Willem onder de brug op ze zien afkomen weten ze doorgaans wel de achteruit te vinden hoor! (Al zal ik het uiteraard nooit op brokken laten aankomen, want ook de Jonge Willem heeft een uitstekende achteruit.)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor Kwokko » 07 Aug 2023, 17:24

Wolf1 schreef:..... met een krikijzer in het brugwachters huiske !

Rij jij dan nog met een oude wagen rond met een krik erin? :mrgreen: :mrgreen:
Kwokko
 

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor Wolf1 » 07 Aug 2023, 19:09

Kwokko schreef:Rij jij dan nog met een oude wagen rond met een krik erin? :mrgreen: :mrgreen:

Nee, ik vaar met een oude boot ! En die krik wordt gebruikt, om alles wat krom is, weer recht te zettten.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1858
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor Content » 08 Aug 2023, 09:07

Even een vraag "hoe zit het nu eigenlijk"
Als ik op het Noordzeekanaal vaar aan stuurboordwal met 10 km/u.
Als ik net voor de havenkom van de NDSM vaar wordt ik schuin van achteren opgelopen door een veerboot van het GVB met 18 km/u. Hij drukt best wel door. En we hebben kruisende koersen. Wat moet ik op dat moment doen ?
.
Content
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 03 Jan 2023, 15:07
ligplaats: Maarssen
info: Zijlzichtvlet 7,75

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor Wolf1 » 08 Aug 2023, 11:36

Als jij netjes aan je SB. kant zit hoef je niets te doen ! (Het grote voordeel van SB. wal varen)
De veerboot zal achter je blijven of je oproepen om te vertellen dat hij voor je af wil meren.
Jij kan hem dan vertellen dat je daar medewerking aan verleend door naar het midden te gaan zodat hij SB, voorbij kan.
De veer boot heeft voorang maar mag je niet zomaar van je SB zijde drukken, en zal dat ook niet doen !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1858
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor quichot » 08 Aug 2023, 12:27

Ik ken de situatie daar ter plaatse goed. Content is opvarend aan sb, en loopt over naar de bb-wal om de jachthaven aldaar binnen te lopen. Zijn koers staat dus bijna haaks op de hoofdvaargeul.
In dat geval heeft alle vaart in de hoofdvaargeul voorrang, tenzij anders onderling overeengekomen, of bepaald door de sectorleiding.
Echter, Content beschikt niet over een marifoon, althans, dat maak ik op uit z'n vraag. Als hij zo'n ding wél heeft, meld hij de sector (kanaal 4 uitluisteren is daar verplicht voor bezitters van een marifoon) dat hij van plan is over te steken, en dan zal hij van de sectorleiding horen dat hij dient te wachten op de eveneens opvarende pont. Ook kan het zijn dat de sectorleiding de pont vraagt of die het mee heeft gekregen, en indien bevestigd door de pontschipper, deze verzoeken achter Content langs te gaan, om ten slotte Content weer te vragen of deze dat begrepen heeft. Een en ander uiteraard afhankelijk van de beschikbare ruimte in de gegeven situatie. Maar dat melden doe je vóór je begint met oversteken, dus niet als je daar al mee bezig bent.
Het beste advies dat ik minder ervaren schippers daar kan geven is aan sb-wal afstoppen en wachten op een rustig moment om veilig over te steken. Het probleem dat Content schetst mag eigenlijk niet ontstaan.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten