door quichot » 08 Aug 2023, 12:27
Ik ken de situatie daar ter plaatse goed. Content is opvarend aan sb, en loopt over naar de bb-wal om de jachthaven aldaar binnen te lopen. Zijn koers staat dus bijna haaks op de hoofdvaargeul.
In dat geval heeft alle vaart in de hoofdvaargeul voorrang, tenzij anders onderling overeengekomen, of bepaald door de sectorleiding.
Echter, Content beschikt niet over een marifoon, althans, dat maak ik op uit z'n vraag. Als hij zo'n ding wél heeft, meld hij de sector (kanaal 4 uitluisteren is daar verplicht voor bezitters van een marifoon) dat hij van plan is over te steken, en dan zal hij van de sectorleiding horen dat hij dient te wachten op de eveneens opvarende pont. Ook kan het zijn dat de sectorleiding de pont vraagt of die het mee heeft gekregen, en indien bevestigd door de pontschipper, deze verzoeken achter Content langs te gaan, om ten slotte Content weer te vragen of deze dat begrepen heeft. Een en ander uiteraard afhankelijk van de beschikbare ruimte in de gegeven situatie. Maar dat melden doe je vóór je begint met oversteken, dus niet als je daar al mee bezig bent.
Het beste advies dat ik minder ervaren schippers daar kan geven is aan sb-wal afstoppen en wachten op een rustig moment om veilig over te steken. Het probleem dat Content schetst mag eigenlijk niet ontstaan.
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido