Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor heuvels » 14 Okt 2023, 16:26

De omstandigheden weet ik niet, maar op de Oude Maas bij Dordrecht is het misgegaan. Gelukkig iedereen gered.
Dit drukke knooppunt van Oude Maas, Merwede, Dordtse Kil en Noord vraagt om marifoon gebruik en goede voorbereiding.

https://www.mediatv.nl/plezierjacht-zin ... -dordrecht

https://varendoejesamen.nl/kenniscentru ... ppunt-1-19
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor quichot » 18 Okt 2023, 16:37

Zonder marifoon kan op zich wel, zelfs op verantwoorde wijze, maar alleen als je bewust bent van het feit dat je op geen enkel lijstje verkeersdeelnemers voorkomt. Besef dat jij dat anonieme stipje op de radar bent.
Dus houd zo strak mogelijk je wal, en als je oversteekt, wacht dan op een moment waarop je manoeuvre bij geen enkele verkeersdeelnemer vragen kan oproepen.
Dat kan zelfs bij Dordt, ook al kan het betekenen dat je een tijdje stilliggend je kans moet afwachten. Maar zelfs op het drukste punt doet zich af en toe zo'n kans voor.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor kajoe » 19 Okt 2023, 08:54

ik ben en blijf met het juiste gebruik van de marifoon het de veiligste manier.
niet alleen contact met de posten van wat en hoe je wild gaan ,maar ook met de schepen .
het is niet alleen van hoe jij denkt dat een schip zijn weg volgt soms gat het heel anders .
en ik heb nu nog maar een klein bootje maar dan wel 2 marifoons om de contacten te houden.
ik kan mij nog heugen dat wij voor Dordrecht op de splitsing met een honderd meter schip een compleet rondje draaide ,om een uur of 8 avonds in pikke donker .
de stuurman die toen achter het roer zat omdat wij zaten te eten viel blijkbaar in slaap en tegen het knuppeltje aan tja op weg naar de centrale Nijmegen volle bak geladen .
het had volkomen fout kunnen gaan toen we weer normaal voeren en ons weer gemeld hadden was de post net blij maar vond het een geluk dat er geen schepen in de buurt waren .
de man heeft de reis mogen afmaken maar mocht daarna naar een ander schip van de baas .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor quichot » 19 Okt 2023, 09:10

kajoe schreef:ik ben en blijf met het juiste gebruik van de marifoon het de veiligste manier.

Absoluut, maar daar ging het nu even niet om.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor kajoe » 19 Okt 2023, 16:36

nee maar als zij een marifoon hadden gehad en zich via de post hadden gemeld en gezegd wat en waar dan had deze de schepen wel in kennis gesteld .
nu hadden ze een algemene waarschuwing kunnen uitgeven naar de vaart om bijzonder attent te zijn .
mits ze dat bootje in het vizier hadden visueel of op radar .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor Blacktoppie » 19 Okt 2023, 23:32

Elke keer dat ik daar vaar verbaasd het me dat als ik me meld dat post dord weet waar ik vaar. Maw de post weet heel goed dat daar een boot vaart gemeld of niet. Regelmatig hoor je dan ook " zoveel meter voor de kruising pleziervaart niet gemeld" . Wat de post niet weet is waar je heen gaat, denk dat het in dit geval geen verschil had gemaakf..

Enige wat je zou kunnen zeggen is dat een "schipper" een marifoon heeft omdat hij zich meer bewust is van de gevaren en daardoor meer oplet. Dat gezegd hebbende is het dus in dit geval niet de marifoon die het verschil maakt maar de niet oplettende (jacht)schipper.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor Wolf1 » 20 Okt 2023, 10:29

Blacktoppie schreef:Elke keer dat ik daar vaar verbaasd het me dat als ik me meld dat post dord weet waar ik vaar. Maw de post weet heel goed dat daar een boot vaart gemeld of niet. Regelmatig hoor je dan ook " zoveel meter voor de kruising pleziervaart niet gemeld" . Wat de post niet weet is waar je heen gaat, denk dat het in dit geval geen verschil had gemaakf..

Enige wat je zou kunnen zeggen is dat een "schipper" een marifoon heeft omdat hij zich meer bewust is van de gevaren en daardoor meer oplet. Dat gezegd hebbende is het dus in dit geval niet de marifoon die het verschil maakt maar de niet oplettende (jacht)schipper.

Niet mee eens, "niet gemeld" betekent geen contact mee !
Anders had de post bij gevaar van aanvaring dit wel degelijk gemeld !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor Amersfow » 20 Okt 2023, 12:01

Ik heb er deze zomer gevaren, maar uit alleen de oproepen op het blokkanaal op de marifoon kan ik totaal geen beeld van de situatie krijgen. Daar moet je toch echt een map met de ais-sen van de boten krijgen denk ik. Maar kan ook aan mij liggen natuurlijk ;-)
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor kajoe » 20 Okt 2023, 12:33

ik moet helaas zeggen dat ais dan ook niet helpt de combinatie misschien wel .
het is natuurlijk ook een beetje ervaring dat je nodig hebt .
indertijd dat men nog voer met blauwe vlaggen en sporadisch een blauw bord was het meer het inzicht wat men moest hebben wat en waar de tegenligger ging doen .de marifoon was een zeer goede hulp daarbij .zo ook met radar inzicht ervaring en bekendheid met het vaarwater daar moest je het mee doen .
toen kwamen er mensen op het idee om verkeer posten op te zetten een verademing .
maar zo iets als verkeers posten hadden ze al langs de rijn het gedeelte in het gebergte rond de lorelei met lichten en vlaggen werd de op en afvaart geregeld .
ais is leuk maar als de schipper ondanks middelen een beetje heen en weer gaat zwerven is en blijft het een gevaar .
een beetje ervaring heb ik wel als je met een geladen schip 110 meter met 25 klmpu aan komt denderen en een onverlaat schiet ineens over dan doe je echt niet veel meer of je nou 1 of 4 roeren hebt het reageren duurt altijd en ja even achteruitslaan heeft weinig effect met koppeling schepen wel wat sneller dan omkeerbare motoren .
dus heb je best het recht om die andere verrot te schelden wat dus ook veel gebeurd is in mijn tijd .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor quichot » 21 Okt 2023, 10:41

Amersfow schreef:Ik heb er deze zomer gevaren, maar uit alleen de oproepen op het blokkanaal op de marifoon kan ik totaal geen beeld van de situatie krijgen. Daar moet je toch echt een map met de ais-sen van de boten krijgen denk ik. Maar kan ook aan mij liggen natuurlijk ;-)

Als je een beetje oefent en meedenkt is dat ook goed mogelijk zonder zo'n schermpje. Al is dat natuurlijk wel makkelijk.
Maar vroeger had je niets anders dan de meldingen van de post. Toen werd je gedwongen het snel te interpreteren. En die ervaring neem je mee. Net fietsen!

Het voorval waarmee dit draadje startte deed zich trouwens voor in sector Heerjansdam, niet in sector Dordt. Al is het dezelfde kluwen vaarwegen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten