Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor ErikHa » 25 Okt 2023, 23:14

Amersfow schreef:Ik heb er deze zomer gevaren, maar uit alleen de oproepen op het blokkanaal op de marifoon kan ik totaal geen beeld van de situatie krijgen.


Als je je had gemeld had je keurig te horen gekregen wat specifiek jou te wachten staat, geen schermpjes nodig (al zijn die dingen verdomd handig, zeker op de grote kruisingen).

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor Amersfow » 26 Okt 2023, 07:42

Ik vond de drukte eerlijk gezegd enorm meevallen. Het drukste vaarwegen punt in Europa maar alles heel ruim en overzichtelijker. Heb ook een tijdje aan de wal in Dordrecht gezeten en soms is het 5 minuten helemaal stil. En zolang je maar SB wal houd is er niets aan de hand. Op de Waterkaart staan de veiligste lussen, maar heb die meestal genegeerd. Om de haven in Papendrecht in te varen heb ik wel ff verkeerde wal gevaren. Ook geen probleem.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor rene79shovel » 26 Okt 2023, 11:18

Amersfow schreef:Ik vond de drukte eerlijk gezegd enorm meevallen. Het drukste vaarwegen punt in Europa maar alles heel ruim en overzichtelijker. Heb ook een tijdje aan de wal in Dordrecht gezeten en soms is het 5 minuten helemaal stil. En zolang je maar SB wal houd is er niets aan de hand. Op de Waterkaart staan de veiligste lussen, maar heb die meestal genegeerd. Om de haven in Papendrecht in te varen heb ik wel ff verkeerde wal gevaren. Ook geen probleem.


ik snap het probleem ook niet zo , iedereen heeft toch ogen in de kop ? inderdaad varen waar je hoort te varen , opletten en de beroepsvaart gewoon de ruimte geven , met een plezierjacht kun je snel genoeg uit de weg gaan of afremmen
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor kajoe » 26 Okt 2023, 11:24

soms sta je versteld dat het zo erg rustig kan zijn op wat sommigen zeggen als drukste punt .
men noemt het margriet kanaal een zeer druk bevaren kanaal nou soms uren lang geen enkel schip soms een stuk of 5/8 achter elkaar .
het is maar hoe je het zelf aanvoelt maar ja voor klei is het al sneller spannend dan groot en het dagelijks werk is.
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor rene79shovel » 26 Okt 2023, 12:06

kajoe schreef:soms sta je versteld dat het zo erg rustig kan zijn op wat sommigen zeggen als drukste punt .
men noemt het margriet kanaal een zeer druk bevaren kanaal nou soms uren lang geen enkel schip soms een stuk of 5/8 achter elkaar .
het is maar hoe je het zelf aanvoelt maar ja voor klei is het al sneller spannend dan groot en het dagelijks werk is.


margrietkanaal kan bij tijden inderdaad erg druk zijn , heb mijn hele jeugd daar rond gevaren , wij zaten bij een boerderij vlak bij wartena langs het vaartje naar warga :-) mooie tijden
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor quichot » 28 Okt 2023, 10:56

rene79shovel schreef:met een plezierjacht kun je snel genoeg uit de weg gaan of afremmen

Dat is het probleem ook niet. Dat lijkt gezien vanuit het perspectief van de recreant misschien logisch, maar het overige verkeer ziet een jachtje varen waarvan het niet kan ruiken wat het van plan is. Als het dan ineens zn koers verlegt, moet het overige verkeer maar hopen dat de jachtschipper het goed inschat. En dat heb ik toch wel eens kiele kiele zien gaan daar. Bij gaand tij komen schepen met 20+ km/h S.O.G. op je af, en zijn razendsnel bij je.
Nogmaal, zonder marifoon hoeft geen probleem te zijn, maar zorg dan in ieder geval dat je anderen geen schrik aanjaagt, en wacht op een rustig moment.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Vorige

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten