Waar mag ik varen met een rubberboot?

Waar mag ik varen met een rubberboot?

Berichtdoor Dani » 04 Jun 2023, 14:06

Hoi!
Na al super veel websites te hebben bezocht heb ik nog steeds het antwoord op mijn vraag niet echt gevonden.

Ik heb vorige week een rubberboot gekocht met een 5pk buitenboordmotor. Ik wil graag varen op kleine wateren maar ik kan nergens vinden of dit is toegestaan.
Is er ergens een kaart (of iets anders) te vinden waar staat waar je met zo'n bootje mag varen? Ik kan online alleen maar kaarten vinden waar de grote rivieren etc. op staan.

Ik wil bijvoorbeeld varen op de Berkel in Overijssel, is dit toegestaan? Op internet kan ik hier namelijk helemaal niks over vinden.

Ik ben benieuwd!
Dani
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 04 Jun 2023, 14:01
ligplaats:
info:

Re: Waar mag ik varen met een rubberboot?

Berichtdoor Mopolcamper » 04 Jun 2023, 14:48

Download de app Vaarkaart.nl op je telefoon en voor plm. 8 euro per jaar gaat er een wereld voor je open.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Waar mag ik varen met een rubberboot?

Berichtdoor Dani » 04 Jun 2023, 15:12

Mopolcamper schreef:Download de app Vaarkaart.nl op je telefoon en voor plm. 8 euro per jaar gaat er een wereld voor je open.


Als er bij smalle wateren (zoals de berkel) niks geen borden etc. staan dan mag het dus niet? Er worden daar wel fluisterboten verhuurd etc. namelijk
Dani
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 04 Jun 2023, 14:01
ligplaats:
info:

Re: Waar mag ik varen met een rubberboot?

Berichtdoor Kwokko » 04 Jun 2023, 15:45

Dani schreef:Ik wil bijvoorbeeld varen op de Berkel in Overijssel, is dit toegestaan?

Ik denk het niet.
De Berkel is een stilte gebied, voor kanovaart ,en ander peddelend waterverkeer.
Ik denk dat er niemand daar zit te wachten op een RIB met een bromtol erachter.
Een RIB met een Minn Kota eraan ,zou nog wel kunnen denk ik.

Je moet het ook niet willen , op een vaarwater waar kanovaarders actief zijn.
Je had beter een Canadese Kayak kunnen kopen, peddels erbij , eventueel een Minn Kota ,met een klem aan de zijkant van de Kayak.
Kwokko
 

Re: Waar mag ik varen met een rubberboot?

Berichtdoor jkos » 05 Jun 2023, 14:35

Je mag overal varen met je rubberboot.
Behalve daar waar het volgens de vaarwegbeheerder of andere wetgeving niet is toegestaan.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Waar mag ik varen met een rubberboot?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 05 Jun 2023, 22:52

Zoals hierboven gesteld:
Tenzij expliciet anders bepaald, mag je overal, zij het soms onder bepaalde voorwaarden, met om het even welk vaartuig varen.

Dat 'expliciet anders vermeld' en die 'bepaalde voorwaarden' kun je vinden in diverse apps, online en in de goede, "ouwe trouwe" ANWB Almanak II.
Soms moet je bv een vergunning hebben (zoals Rijnland) en dient je boot een minimum snelheid te kunnen halen (zoals op de grotere wateren).
Algemeen kun je stellen: Hoe "kleiner" het water, hoe minder er mag.

Ik heb even gekeken en de Berkel wordt niet genoemd in de Almanak II.
Kennelijk is het dus geen "vaarwater" van betekenis en als ik kijk wat voor vaak onbeduidend uitziende wateren er wél in staan, denk ik dat dat komt omdat je er niet mag varen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Waar mag ik varen met een rubberboot?

Berichtdoor Kwokko » 06 Jun 2023, 11:10

R.C.Grootveld schreef:Ik heb even gekeken en de Berkel wordt niet genoemd in de Almanak II.
Kennelijk is het dus geen "vaarwater" van betekenis en als ik kijk wat voor vaak onbeduidend uitziende wateren er wél in staan, denk ik dat dat komt omdat je er niet mag varen.

Dat niet alleen , want als je de Berkel op Google Earth afgaat ,dan is de conclusie , je kunt er amper varen, tenzij je van kluunen houd.
Om de haverklap is er een stuw namelijk.
Dat zal ik ook de reden zijn ,waarom er alleen aan kanovaart wordt gedaan op de Berkel, en dan ook nog op een gedeelte daarvan.
Kwokko
 


Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten