Beste route van Drimmelen naar Zeewolde

Beste route van Drimmelen naar Zeewolde

Berichtdoor BrM8 » 08 Aug 2022, 23:53

Wij zijn nieuw in de wondere wereld van de watersport dus hopen hier veel te leren. Recent hebben we ons eerste bootje gekocht, een kajuitsloepje van 6,5m. Nu willen we deze naar onze nieuwe thuishaven varen. Hij ligt momenteel in Drimmelen en hij moet naar Zeewolde. Dit kan natuurlijk via een transport maar varen lijkt ons veel leuker.

Het idee is om twee dagen over de toch te doen. Maar ben toch benieuwd of dat realistisch is en of jullie tips hebben. Ik zie bijvoorbeeld dat we best wat grote rivieren over moeten. Als eerst de Boven Merwede, een stukje tussen de Biesboschsluis en de Lingesluis bij Gorinchem. Hoe is dat qua drukte in het weekend met beroepsvaart? Is het hier goed te varen?

Vervolgens willen we richting Vianen en bij Utrecht de Vecht op en daar ergens overnachten. Het ARK slaan we liever over. Via de Vecht bij Muiden richting stuurboord de ramdmeren op naar de eindbestemming.
BrM8
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 08 Aug 2022, 23:45
ligplaats: Drimmelen
info:

Re: Beste route van Drimmelen naar Zeewolde

Berichtdoor Wolf1 » 09 Aug 2022, 09:08

Drimmelen, Biesboschsluis Werkendam, Lingesluis Gorinchem, Sluis Vianen, Koninginnesluis Vreeswijk (tij sluis !), Zuidersluis Nieuwegein, Noordersluis Utrecht, Groote Zeesluis Muiden, SB uit Gooimeer langs Naarden, Eemmeer, Nijkerkermeer, naar Zeewolde .
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Beste route van Drimmelen naar Zeewolde

Berichtdoor heuvels » 09 Aug 2022, 09:16

Prachtige tocht maar ik ben bang dat enige sluizen niet of weinig draaien ivm de waterstanden....
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Beste route van Drimmelen naar Zeewolde

Berichtdoor R.C.Grootveld » 09 Aug 2022, 12:59

heuvels schreef:Prachtige tocht maar ik ben bang dat enige sluizen niet of weinig draaien ivm de waterstanden....

Teletekst pagina 721
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Beste route van Drimmelen naar Zeewolde

Berichtdoor BrM8 » 09 Aug 2022, 13:27

Wolf1 schreef:Drimmelen, Biesboschsluis Werkendam, Lingesluis Gorinchem, Sluis Vianen, Koninginnesluis Vreeswijk (tij sluis !), Zuidersluis Nieuwegein, Noordersluis Utrecht, Groote Zeesluis Muiden, SB uit Gooimeer langs Naarden, Eemmeer, Nijkerkermeer, naar Zeewolde .
Gr. Wolf1


Dank! Zo had ik ‘m ook al uitgetekend inderdaad. Kom ik op deze stukken nog moeilijke plekken tegen qua rivieren of sluizen? Heb slechts een paar keer gevaren en Vaarbewijs 1 maar dat is slechts theorie. Dus moet alles nog uitvinden.

Wat bedoel je precies met ‘Tij Sluis’. En klopt het dat ik in Utrecht nog de Weerdsluis heb voor ik de Vecht op kan?
BrM8
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 08 Aug 2022, 23:45
ligplaats: Drimmelen
info:

Re: Beste route van Drimmelen naar Zeewolde

Berichtdoor R.C.Grootveld » 09 Aug 2022, 13:38

Ik zou ook de route van Wolf voorstellen

Echter, met een snelle blik op de kaart, kom ik op ca 125 km uit
Uitgaande van een overall gemiddelde van 10 kmh is dat al ruim twaalf uur varen, netto dus zonder sluizen en op het grootste deel van de Vecht max 6 ....

Voor sluizen reken ik altijd 30min per sluis (dan kan het alleen maar meevallen) en met 7 sluizen ben je alleen voor het schutten al ruim drie uur kwijt.

En dan kom je totaal op meer dan 15 uur ofwel twee dagen van zevenenhalf uur . . . .
Ieder zijn ding, maar zevenenhalf uur varen op één dag vinden wij te veel.

De enige knooppunten die "interessant" zijn, zijn inderdaad het stukje Merwede tussen Werkendam en Gorinchem, de kruising van de Lek bij Vianen en de kruising van het ARK

In mijn optiek is alleen de eerste echt "spannend", het kan daar druk zijn met grote schepen waarvan sommigen een forse hekgolf maken die tot op grote afstand merkbaar is (De Veerhaven en Hercules en de watertaxi van Riveer)
Vooral nu, want door de lage waterstand laden ze minder, liggen daardoor hoger waardoor schroeven eerder boven water komen en onstuimige hekgolven opleveren.

Goed SB wal houden, je kunt daar best buiten de tonnen varen (doe ik ook met 120 diepgang), zolang je maar niet tussen of al te dicht bij de kribben komt.

Voor de oversteek naar Gorinchem goed op de stroming letten.
Normaliter vaar je daar tegen de stroom in en dan kun je het beste een stuk doorvaren en vervolgens haaks oversteken (dwz gewoon haaks op de stroom, dus niet naar een bepaald punt sturen).

Op www.varendoejesamen.nl staat veel informatie over knooppunten met aanbevolen oversteek routes.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Beste route van Drimmelen naar Zeewolde

Berichtdoor bas » 09 Aug 2022, 16:51

Weet niet voor wanneer de tocht gepland staat maar momenteel maken een paar duizend padvinders het water onveilig rond Zeewolde. En als die weer naar huis gaan kan het bij sluis Nijkerk ook wel even duren voor je er door bent.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Beste route van Drimmelen naar Zeewolde

Berichtdoor heuvels » 09 Aug 2022, 17:10

BrM8 schreef:Wat bedoel je precies met ‘Tij Sluis’. En klopt het dat ik in Utrecht nog de Weerdsluis heb voor ik de Vecht op kan?

Een Tijsluis heeft een dubbele set deuren omdat er getijdenwerking is. Op zich niet spannend maar de oude sluis bij Vreeswijk is niet diep waardoor er bij laag water te weinig water staat en je soms uren moet wachten op hoogwater, of zelfs de sluis helemaal niet draait.
Veel sluizen draaien momenteel zo weinig mogelijk en alleen maar als de sluis helemaal vol is.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Beste route van Drimmelen naar Zeewolde

Berichtdoor Blacktoppie » 09 Aug 2022, 22:50

bas schreef:Weet niet voor wanneer de tocht gepland staat maar momenteel maken een paar duizend padvinders het water onveilig rond Zeewolde. En als die weer naar huis gaan kan het bij sluis Nijkerk ook wel even duren voor je er door bent.



Zo idd.. kwam er vandaag langs.. lekker tussen de vletjes slalommen.
Weet je wanneer ze naar huis gaan, ik moet ook weer terug:lol:

Anyway.. in utrecht is de rode brug gestremd. K weet niet of het voor alle doorvaart is of alleen voor open gaan brug is 2m hoog ergste geval vaar je een stukje amsterdam rijn kanaal door en ga je bij maarssen de vecht op.

Voor het eerste stuk kan je ook nog overwegen om vanaf drimmelen de amer, dortse kil, oude maas, noord, lek en dan bij nieuwegein het amsterdam rijn kanaal te pakken. Qua afstand iets verder.. maar dan heb je tot aan nieuwegein geen bruggen of sluizen waar je voor hoeft te wachten. Maar wel druk qua scheepsvaart en vertrouwen in de techniek van de boot nodig.

Tis van drimmelen sowieso een aardig tokkeltje varen naar zeewolde
Maar in een weekend is het te doen. Wees wijs begin de eerste dag vroeg(Eerste stuttinf werkendam 8 uur) en vaar zo lang mogelijk door. Klinkt logisch maar hoe langer je het volhoud de eerste dag hoe minder het is de 2e dag. Zorg voor voldoende eten en drinken aan boord, toilet gelegenheid, en wissel elkaar af. Vaart de boot op diesel of benzine.. er zijn op deze route zo uit mn hoofd wel her en der wat tank punten maar niet heel veel. Dus zorg voor voldoende brandstof(jerrycans) en tank eventueel bij wegpompen. Oh.. hoe is de staat van de techniek.. zijn de tanks schoon, zijn er reserve filters aan boord en is er kennis om in geval van een vies brandstof filter deze te vervangen.

Heerlijk zo'n eerste tocht, gaat vast goed komen.. vergeet vooral niet te genieten..
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Beste route van Drimmelen naar Zeewolde

Berichtdoor Blacktoppie » 09 Aug 2022, 22:52

heuvels schreef:Een Tijsluis heeft een dubbele set deuren omdat er getijdenwerking is. Op zich niet spannend maar de oude sluis bij Vreeswijk is niet diep waardoor er bij laag water te weinig water staat en je soms uren moet wachten op hoogwater, of zelfs de sluis helemaal niet draait.
Veel sluizen draaien momenteel zo weinig mogelijk en alleen maar als de sluis helemaal vol is.



Dan pak je de beatrix sluis, Scheelt 2 sluizen en een paar bruggen
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Volgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten