Raad route Dinteloord- Antwerpen

Raad route Dinteloord- Antwerpen

Berichtdoor Daxiepaks » 09 Feb 2022, 12:55

Hallo,
Wij plannen een overvaart van onze boot van Dinteloord naar Antwerpen (Willemdok , ah MAS).
Tot Tholen (en oesterdam) kennen we de route , maar de rest wordt nieuw.. zeker mbt Antwerpse haven en jachthavens...
Dus alle raad is meer dan welkom !
thx !
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: Raad route Dinteloord- Antwerpen

Berichtdoor Yep » 09 Feb 2022, 13:33

Willemdok en Antwerpen zijn een van de leukste plekken gebleken afgelopen vaarseizoen.
Zaken die me nog bijstaan zijn:

- Je moet je online aanmelden bij de Belgische (Antwerpse) vaarwegen
- Qua planning is het erg handig om mee te gaan met de stroming op de Westerschelde (tabellen raadplegen)
- Uitvaren in Antwerpen geschiedt via het Sasdok, invaren lijkt me beter via de Siberiabrug daar de Sasdok een gruwelijke hoeveelheid water moet sluizen en dan ben je tijden aan het dobberen op de Westerschelde.
Laatst gewijzigd door Yep op 09 Feb 2022, 14:04, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Raad route Dinteloord- Antwerpen

Berichtdoor Daxiepaks » 09 Feb 2022, 13:59

Yep schreef:Willemdok en Antwerpen zijn een van de leukste plekken gebleken afgelopen vaarseizoen.
Zaken die me nog bijstaan zijn:

- Je moet je online aanmelden bij de Belgische (antwerpse) vaarwegen
- Qua planning is het erg handig om mee te gaan met de stroming op de Westerschelde (tabellen raadplegen)
- Uitvaren in Antwerpen geschiedt via het Sasdok, invaren lijkt me beter via de Siberiabrug daar de Sasdok een gruwelijke hoeveelheid water moet sluizen en dan ben je tijden aan het dobberen op de Westerschelde.


Dank alvast ! Heb je ook weet van een goeie navigatie app (zoals in NL de vaarwater app ) om daar rond te varen ?
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: Raad route Dinteloord- Antwerpen

Berichtdoor Yep » 09 Feb 2022, 14:03

Nope, hier Navionics en papier.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Raad route Dinteloord- Antwerpen

Berichtdoor Yep » 09 Feb 2022, 14:05

Laatst gewijzigd door Yep op 09 Feb 2022, 16:50, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Raad route Dinteloord- Antwerpen

Berichtdoor quichot » 09 Feb 2022, 16:06

Ik begrijp niet goed wat je op weg naar Antwerpen op de Schelde te zoeken hebt als je toch al bij Tholen bent.
Of begrijp ik iets niet?
Ik zou zeggen: Van Tholen door de Kreekraksluis en over het laatste stukje SR-kanaal naar de haven Antwerpen.
Bij Noordlandbrug, direct na scherpe bocht naar rechts, melden havendienst Antwerpen, marifoonkanaal staat op brug, ik dacht 4. Je krijgt dan je FD-nummer. Dat wordt gekoppeld aan je scheepsnaam.
Even voorbij de brug passeer je aan SB een enorm bord met alle marifoonkanalen en telefoonnummers. Maak daar even een fotootje van, kan van pas komen. Al het havenverkeer gaat over kanaal 74, alle bruggen over 13.
Dan rechtdoor via de kanaaldokken B2 en B1 naar splitsing, daar rechts aanhouden richting Hansadok, eenmaal in Hansadok stuurboordwal houden, en via doorvaart linksaf door 5e Havendok en Amerikadok, en dan melden bij Siberiabrug. Dan kom je in het Kattendijksdok. De bedieningstijden sluiten min of meer aan bij die van de Londonbrug, die toegang geeft tot Jachthaven Willemdok.
Houd bij invaren kanaaldok B2 en Hansadok de uitvaart van de grote zeesluizen in de gaten, allen voor jou aan SB. Bedenk dat een bulkcarrier achter een sleepboot veel sneller gaat dan jij, en ze hebben de onhebbelijkheid niet voor jou uit te wijken!
Maar kijk ook vooral om je heen! Er is daar zoveel te zien, Een prachtig stuk varen!
https://www.portofantwerp.com/sites/def ... k-2021.pdf
Laatst gewijzigd door quichot op 09 Feb 2022, 16:17, in totaal 1 keer gewijzigd.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Raad route Dinteloord- Antwerpen

Berichtdoor Daxiepaks » 09 Feb 2022, 16:17

quichot schreef:Ik begrijp niet goed wat je op weg naar Antwerpen op de Schelde te zoeken hebt als je toch al bij Tholen bent.
Of begrijp ik iets niet?
Ik zou zeggen: Van Tholen door de Kreekraksluis en over het laatste stukje SR-kanaal naar de haven Antwerpen.
Bij Noordlandbrug, direct na scherpe bocht naar rechts, melden havendienst Antwerpen, marifoonkanaal staat op brug, ik dacht 4. Je krijgt dan je FD-nummer. Dat wordt gekoppeld aan je scheepsnaam.
Even voorbij de brug passeer je aan SB een enorm bord met alle marifoonkanalen en telefoonnummers. Maak daar even een fotootje van, kan van pas komen. Al het havenverkeer gaat over kanaal 74, alle bruggen over 13.
Dan rechtdoor via de kanaaldokken B2 en B1 naar splitsing, daar rechtsaf naar Hansadok, stuurboordwal houden, en via doorvaart linksaf door 5e Havendok en Amerikadok, en dan melden bij Siberiabrug. Dan kom je in het Kattendijksdok. De bedieningstijden sluiten min of meer aan bij die van de Londonbrug, die toegang geeft tot Jachthaven Willemdok.
Houd bij invaren kanaaldok B2 en Hansadok de uitvaart van de grote zeesluizen in de gaten, allen voor jou aan SB. Bedenk dat een bulkcarrier achter een sleepboot veel sneller gaat dan jij, en ze hebben de onhebbelijkheid niet voor jou uit te wijken!
Maar kijk ook vooral om je heen! Er is daar zoveel te zien, Een prachtig stuk varen!
https://www.portofantwerp.com/sites/def ... k-2021.pdf


Dank, maar waar lees je dat ik op de schelde ga ?
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: Raad route Dinteloord- Antwerpen

Berichtdoor quichot » 09 Feb 2022, 16:19

Omdat Yep het heeft over stroming op de Schelde, vandaar!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Raad route Dinteloord- Antwerpen

Berichtdoor Yep » 09 Feb 2022, 16:30

Maar wellicht zijn er meer (vaar)wegen naar Antwerpen ;-)
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Raad route Dinteloord- Antwerpen

Berichtdoor Daxiepaks » 09 Feb 2022, 16:32

quichot schreef:Omdat Yep het heeft over stroming op de Schelde, vandaar!

is niet de bedoeling, zou het me alleen maar moeilijker maken ;-)
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Volgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten