Vaartips rondje Dordrecht, Muiden, Ketelmeer, Arnhem

Re: Vaartips rondje Dordrecht, Muiden, Ketelmeer, Arnhem

Berichtdoor heuvels » 30 Jul 2021, 17:17

Je kan overwegen de Bergse Maas op te gaan en via de afgedamde Maas richting Woudrichem en daar oversteken en naar Vianen. Daarna de Lek op sturen. Relaxter qua stroming en scheepvaart. Wel paar sluizen meer.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Vaartips rondje Dordrecht, Muiden, Ketelmeer, Arnhem

Berichtdoor pascall » 30 Jul 2021, 18:29

Fout
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vaartips rondje Dordrecht, Muiden, Ketelmeer, Arnhem

Berichtdoor bas » 30 Jul 2021, 19:28

Als ik op de site van RWS kijk is het op vrijdag 6 aug om 11:30 lw in Dordrecht.
Als ik zorg dat ik om 11:00 op de Noord zit richting Krimpen ad Lek , dat is ong 1 uur varen. RWS geeft aan dat het in Krimpen ad Lek vanaf 12:00 opkomend water is; dan heb ik toch het stroompje op beide (zo goed als) mee?


Op 6/8/21 is het om 1625 HW in Krimpen. Als je 3 uur voor die tijd voor Krimpen zit dan pak je de hele rit het stroompje mee omhoog. Veel eerder loopt er nog niet heel veel stroom maar qua tijdingen komt dat voor het vakantiegevoel wss waardeloos uit :lol:
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Vaartips rondje Dordrecht, Muiden, Ketelmeer, Arnhem

Berichtdoor pascall » 30 Jul 2021, 19:39

Ff voor de duidelijkheid, hoogwater zegt niet alles.
Als je het precies wilt weten gebruik je een stroom atlas!

Voorbeel, HW Oud-Beijerland, dan loopt de vloed nog 3 uur door terwijl het water al 3 uur aan het zakken is!
HW Cuxhaven, loopt de vloed nog 2 uur door!

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vaartips rondje Dordrecht, Muiden, Ketelmeer, Arnhem

Berichtdoor Boekanier » 31 Jul 2021, 10:23

Wij zijn net terug van 3 weken vakantie vanaf Dordt naar en rondje door Friesland en terug. We hebben het vaker gedaan en is erg leuk om te varen. Onze ronde ging als volgt: Dordrecht, Gorinchem, Culemborg, Wageningen, Arnhem (jachthaven Valkenburg en hapje eten bij Liman zeer aan te raden als je van mediterraans eten houdt), Giesbeek, Zutphen, Hattem, Kampen, Vollenhove, Lemmer, Sneek, Grou, Echtenerbrug, Blokzijl, Kampen, Elburg, Bunschoten-Spakenburg, Weesp, Utrecht, Gorinchem, Dordrecht.

Ik kan je zeker aanraden om de Ijssel heen en de Vecht terug te varen ivm de stroming op de IJssel.

Veel plezier!
Gr. Natasja

Eemskruiser "Barca"
Bouwjaar 1979
8.75 x 2.95 x 2.30 x 0.85

Do the day and let the day do you.
Gebruikers-avatar
Boekanier
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 16 Aug 2014, 23:22
Woonplaats: Dordrecht
ligplaats: Dordrecht aan het Wantij
info:

Re: Vaartips rondje Dordrecht, Muiden, Ketelmeer, Arnhem

Berichtdoor Roadrunnertoao » 01 Aug 2021, 20:50

Je kan overwegen de Bergse Maas op te gaan en via de afgedamde Maas richting Woudrichem en daar oversteken en naar Vianen. Daarna de Lek op sturen. Relaxter qua stroming en scheepvaart. Wel paar sluizen meer.


Dat stukje al vaker gevaren, leuk stuk, maar niet voor deze keer.

Wij zijn net terug van 3 weken vakantie vanaf Dordt naar en rondje door Friesland en terug. We hebben het vaker gedaan en is erg leuk om te varen. Onze ronde ging als volgt: Dordrecht, Gorinchem, Culemborg, Wageningen, Arnhem (jachthaven Valkenburg en hapje eten bij Liman zeer aan te raden als je van mediterraans eten houdt), Giesbeek, Zutphen, Hattem, Kampen, Vollenhove, Lemmer, Sneek, Grou, Echtenerbrug, Blokzijl, Kampen, Elburg, Bunschoten-Spakenburg, Weesp, Utrecht, Gorinchem, Dordrecht.

Ik kan je zeker aanraden om de Ijssel heen en de Vecht terug te varen ivm de stroming op de IJssel.

Veel plezier!


Dat is zo ongeveer het rondje wat ik ook wil gaan doen! Ijssel eerst, Vecht terug. Dat gaat het nu maar worden!!
Roadrunnertoao
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 Feb 2021, 11:21
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Vaartips rondje Dordrecht, Muiden, Ketelmeer, Arnhem

Berichtdoor Roadrunnertoao » 01 Aug 2021, 21:18

Op 6/8/21 is het om 1625 HW in Krimpen. Als je 3 uur voor die tijd voor Krimpen zit dan pak je de hele rit het stroompje mee omhoog. Veel eerder loopt er nog niet heel veel stroom maar qua tijdingen komt dat voor het vakantiegevoel wss waardeloos uit :lol:


Dus maw; als ik om 13:25 van Krimpen richting Nieuwegein over de Lek vaar dan heb ik het stroompje mee?

Wat ik dan niet helemaal begrijp is dat het om 10:48 LW is in Krimpen (HW 16:25), dan heb ik alles na 10:48 toch voordeel als ik van Krimpen richting Nieuwegein vaar?
Of werkt dat niet zo op de rivier? (Ik ben de zee gewend..)

Wanneer heb ik op 6-8/7-8 geen stroom tegen als ik van Krimpen naar Nieuwegein wil varen??

Ff voor de duidelijkheid, hoogwater zegt niet alles.
Als je het precies wilt weten gebruik je een stroom atlas!


Dat begrijp ik nu ook, maar ik snap zelf niet helemaal hoe het dan zit. Wie kan mij dit uitleggen?
Stroomatlas zal ik zeker aan gaan schaffen, maar op dit moment niet in mijn bezit.
Roadrunnertoao
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 Feb 2021, 11:21
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Vaartips rondje Dordrecht, Muiden, Ketelmeer, Arnhem

Berichtdoor heuvels » 01 Aug 2021, 21:46

Roadrunnertoao schreef:Dat begrijp ik nu ook, maar ik snap zelf niet helemaal hoe het dan zit. Wie kan mij dit uitleggen?

Behalve de eb en vloed die via Hoek van Holland stroomt, hebben we te maken met water dat Rijn en Maas komt afzakken, daardoor duurt de ebstroom langer dan de vloedstroom. Daarnaast Heeft het Haringvliet en Hollands Diep veel invloed. Neem Spui en Oude Maas, de vloedstroom komt daar pas op gang een uur na HW in Rotterdam. Dat komt omdat Haringvliet nog aan het leeglopen is van de vorige vloedperiode. Met de Brouwersdam op een kier kan dit iets veranderd zijn.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Vaartips rondje Dordrecht, Muiden, Ketelmeer, Arnhem

Berichtdoor bas » 01 Aug 2021, 21:48

Dus maw; als ik om 13:25 van Krimpen richting Nieuwegein over de Lek vaar dan heb ik het stroompje mee?

Ja klopt zo ongeveer wel.
Wat ik dan niet helemaal begrijp is dat het om 10:48 LW is in Krimpen (HW 16:25), dan heb ik alles na 10:48 toch voordeel als ik van Krimpen richting Nieuwegein vaar?
Of werkt dat niet zo op de rivier? (Ik ben de zee gewend..)

Nee niet per se. Op zee doorgaans wel idd maar op de rivier blijf je bovenwater houden wat wel richting zee wil blijven stromen, daar heb je op zee geen "last" van.
Dat bovenwater is afhankelijk van de hoeveelheid water die er stroomopwaarts ergens is gevallen en heeft verder niets met getijstromingen te maken, welke ontstaan door de aantrekkingskracht van de zon en de maan. Je hebt dus eigenlijk 2 verschillende soorten stroming die elkaar tegen gaan werken. Je hebt ook best kans dat als je op de bodem van de rivier meet je dan wel stroom mee hebt terwijl je aan de oppervlakte stroom tegen hebt. Wanneer je precies stroom mee krijgt is dus ook afhankelijk van de hoeveelheid bovenwater.

Wanneer heb ik op 6-8/7-8 geen stroom tegen als ik van Krimpen naar Nieuwegein wil varen??

Op 6/8 dus ongeveer vanaf 13:25, en op 7/8 zal dat een half uurtje later zijn.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Vaartips rondje Dordrecht, Muiden, Ketelmeer, Arnhem

Berichtdoor R.C.Grootveld » 01 Aug 2021, 22:32

Als ik ergens geen rekening mee houd op de rivieren is het wel het getij . . . .
Op de rivieren waar we het hier over hebben, is de invloed daarvan in de praktijk dermate beperkt dat ik daar geen rekening mee ga houden (is mijn ervaring)

Hypothetisch geval:
10:00 weg met tij tegen, aankomst 16:00 (6 uur varen)
Ik heb nog een fatsoenlijke plek en de winkels zijn nog open om boodschappen te doen

14:00 weg met tij mee, aankomst 19:00 (5 uur varen)
Ik lig aan de meldsteiger, zonder walstroom en de winkels zijn al dicht
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten