Varen met huurboot in Friesland

Re: Varen met huurboot in Friesland

Berichtdoor chaea » 16 Mei 2021, 11:05

Als het echt mooi weer is met hoge temperaturen, en ook nog in Coronatijd, ja dan kan het goed vol zijn. Hoe meer mensen hoe groter de kans dat er Aso's tussen zitten, maar je hebt definitie Aso ala fam Flodder en de "Aso"die de ander beticht van "Aso" te zijn omdat er, net als in het verkeer van beide kanten in elk eigen perspectiefs iets onverwacht wordt gedaan. Dan heb je dus al 2 "Aso's"die in real life helemaal geen Aso zijn :lol: In dat perspectief zil heel Nederland vol met "Aso's" :mrgreen:

Iedereen mag gelukkig varen en het water is van ons allen, dan is rekening houden met elkaar het toverwoord, niet iedereen is bedreven en je kan beter dan wat ruimte gunnen ipv stöicijns je voorrang oid te pakken.
We zitten op het water voor ontspanning toch? 8-)

En in een week kan je enorm veel Friesland pakken, je kan hele stukken varen maar je kan ook gewoon de boot ergens op een prachtig plekje annleggen en genieten van de omgeving, genoeg mooie plekjes die je anders niet ziet.

Ik ben al 25 jaar groot fan van Nationaal Park De Alde Feanen, ken het op mijn duimpje maar raak er niet uitgekeken, en alles is vanuit daar makkelijk te bereiken met de boot.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Varen met huurboot in Friesland

Berichtdoor WD40 » 27 Mei 2021, 14:26

De eilandjes op het Tjeukermeer zijn een leuk plekje om met de kids te zwemmen en te overnachten.
WD40
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 04 Jun 2019, 19:33
ligplaats:
info:

Re: Varen met huurboot in Friesland

Berichtdoor Powerkiter » 08 Aug 2021, 08:25

Half juli in Friesland geweest met een elektrische houseboot van 12,5m. In 1 woord GEWELDIG! Wat een avontuur, iedereen heeft genoten. Het weer zat ook erg mee en de kids konden zich ook goed vermaken op de boot. Wel elke dag relatief kleine stukken gevaren om vroeg aan te komen bij passantenhavens. Het was echter relatief rustig over het algemeen vond ik. Heel veel dingen waren nieuw en ook wel spannende momentjes meegemaakt. Een beetje een afwisseling van rust en adrenaline af en toe :D. Voor navigatie Waterkaart Live en RiverGuide Recreant gebruikt. Afmetingen boot: 12,5x3,25 met een diepgang van 0,6m en een doorvaarthoogte van 1,65m.

Dag 1: Na vaarinstructie zijn we vanuit de Langweerderwielen richting Heeg vertrokken. Daar kwamen we de eerste dag vrij laat aan (rond 16:30). Ik had bij de Heegerwal wel een plaats kunnen reserveren, maar had een aankomsttijd van 14 uur gegeven. Uiteindelijk was er 1 plekje vrij in een box achterin. Dit was wel meteen de vuurdoop. Na 3 keer steken de boot er vooruit in gekregen. Alle ogen vanuit de wal op mij gericht en kreeg uiteindelijk zelfs een applausje. Wel hulp gekregen ook bij het aanmeren. De Heegerwal was super. Lekker druk en gezellig. Een lekker strandje en grote familieglijbaan waren voor de kids geweldig. Een leuk klein speeltuintje, ‘s ochtends de bakker en op loopafstand van het kleine dorpje Heeg.

Dag 2: Rond 11 uur vertrokken richting IJlst. Hier kwamen we aan het begin van de middag aan bij Passantenhaven Tsjerkeleat. Dit is een vrij nieuwe passantenhaven en erg rustig. Voor boten met een doorvaarthoogte meer dan 235cm is deze haven namelijk alleen te bereiken via het zuiden (de Wijnsloot). Als je dan richting Sneek wilt, moet je helemaal weer terug. Doordat het zo rustig was, kon ik hier wel even goed oefenen met aanmeren en water even bijvullen. Eigenlijk kan je hier overdag gratis liggen aan de walstroom en water. Rond 17:30/18:00 en 20:30 uur komt de havenmeester om liggeld te innen. Overigens werkt de walstroom op 6 amp. En bij mij sloeg die daardoor elke keer af. Overigens kun je als je max 235cm hoog bent richting de Geeuw varen vanuit deze haven. Je komt dan een brug tegen die op afstand geopend wordt. Je moet dan op een knopje drukken.

Dag 3: Vandaag begonnen met bochtjes varen over de vrij nauwe Riper Feart/ Zoolsloot vanuit IJlst richting de Zwarte Brekken. Onderweg passeerden veel zeilschooltjes. Eigenlijk vaar je dan vanuit IJlst onder door richting het Sneekermeer. Aan de Zwarte Brekken zijn veel marrekrite plekken, dus daar hebben we dan ook even aangemeerd en geluncht. Vervolgens weer een klein slootje tussendoor gepakt: de Broeresloot. Dit was wel spannend. Dit is overigens wel alleen geschikt voor boten met weinig diepgang. Je komt hier een fietsbrug, 2 viaducten en een zelfbediening brug tegen. Overigens was de 2e viaduct even qua breedte wel spannend, maar gelukkig ging dit goed. Ik had het idee dat deze minder breed was dan 5m (volgens Waterkaart). Vervolgens aangekomen bij de brug met zelfbediening. Best spannend, want het was er best krap voor mijn boot en wel een uitdaging om goed voor het knopje aan te meren en rekening te houden met tegenliggers en stil te liggen. De brug gaat overigens nadat je op het knopje hebt gedrukt vrij snel open. Vervolgens richting de Houkesloot gevaren. We kwamen toen ook langs Holiday Boatin (ook wel besproken op dit forum). Via de Houkesloot richting het Sneekermeer. Voor mijn gevoel wel even spannend, want hier voor het eerst het Princes Margrietkanaal oversteken. Dit viel echter erg mee, want het was relatief rustig. Gewoon goed ruim met een U-bocht oversteken, zodat je overzicht houdt wat er allemaal aankomt. We zijn toen langs het stareiland richting het recreatiegebied De Potten (Offingawier) gevaren. Hier bij Beachclub Sneek even aangemeerd om te kijken of hier ergens ook plek voor Passanten is. Dit kon gewoon in de splinternieuwe jachthaven direct achter de Beachclub. Van de havenmeester begreep ik dat dit vroeger een jachthaven met huurplaatsen was, maar dat even geleden dit helemaal is herontwikkelt. Er is een nieuwe beachclub met nieuwe appartementen en de haven zijn koopplaatsen. Een deel bestemd voor grote houseboten op krachtstroom, maar ook een aantal gewone plekken (zie https://aansneekermeer.nl/). We konden hier zelf een plekje uitzoeken. Wat een luxe en een uitzicht! Stuurboord een praktisch luxe lege haven en bakboord gras en uitzicht op het Sneekermeer! ‘S middags zijn we naar het strandje bij de Potten gelopen (circa 10 minuten). Een tip voor met kids! Mooi groot zandstrand, met gras, speeltuintje en grote waterski baan. ‘S avonds heerlijk gegeten bij de Beachclub Sneek. Hier heb je ook een klein kunststrandje en kids kunnen ervoor ook zwemmen.

Dag 4: Het Sneekermeer over richting de Goaiingarypster Puollen via de Noorder Oudeweg naar Joure. Onderweg heel veel Marrekrite plekken gezien, maar uiteindelijk pas vlak voor de Joustersluis bij de Marrekrite eilandjes een plekje gepakt om even een broodje te eten. Vervolgens even gebeld met de havenmeester van Joure of er plek was in de havenkom voor onze boot. Overigens kan je dit ook heel goed zien op de website van de passantenhaven via de webcams. Vervolgens via de Joustersluis Joure ingevaren. Als het drukker is is het overigens best nauw in de kolk met aan weerzijden van de vaart aangemeerde boten. De boot kon ik hier ook weer goed een box in draaien, alleen was het wel even gedoe met de trossen/ springers, want dit zijn van die boxen waar je achter niet 2 palen hebt. Hierdoor was het even pielen om de springers goed aan te leggen, zodat de boot niet naar voren ging. Leuk haventje overigens en binnen 5 minuten sta je in de ‘hoofdstraat’ van Joure met allerlei horeca en winkels. Restaurant De Oranjerie bij de haven zelf is overigens ook een aanrader!

Dag 5: Weer terug naar de Langweerderwielen. Tussendoor aftanken en vuilwater eruit, maar dit ging ook allemaal goed. Vervolgens richting de thuishaven en uitchecken.

Wat een belevenis! 5 dagen weg, maar voor mijn gevoel door de vele dorpjes waar we zijn geweest 2 weken op pad. Echt een aanrader en inmiddels geobserveerd om van alles te lezen over verschillende boten. We gaan zeker vaker huren of wellicht zelfs kopen….Hier komt nog wel een thread over :D
Powerkiter
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 07 Mei 2021, 20:23
ligplaats: -
info: -

Vorige

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten