specificaties Daf DD575M

Re: specificaties Daf DD575M

Berichtdoor kajoe » 26 Nov 2020, 21:18

voor oude schepen is 7 streep normaal mijn luxe motor gebouwd in Foxhol was een echte Groninger bouw tot de stringer 10 mm vlak en de rest 8 streep en 2 cm teer lagen er op .
bij het 5 jaarlijkse meten zij de inspectie smeer op de meet vlakjes maar een laag of 10 op .we gingen iedere 2 jaar de werf op voor spuiten en teren .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: specificaties Daf DD575M

Berichtdoor quichot » 27 Nov 2020, 10:20

Amersfow schreef:Nou om daar een boegschroef in te slijpen zijn heel wat schijfjes of acetyleen nodig geweest. Niet te hopen dat als je naar de kade vaart en je achteruit weigert er een tupperware bak voor je ligt :D

Jonge Willem is een platbodem met overhangende boeg. Daardoor hangt de boegschroefbuis tegen de oplopende boeg voor het grootste gedeelte onder het schip. We hoefden dus geen gaten te snijden. De buis is beschermd met stalen platen die én de buis beschermen tegen ondieptes én de stroomlijn verbeteren.
En die PRM-koppeling heeft me nog nooit in de steek gelaten. Een PRM draait vooruit even snel als achteruit, en kan zonder gevaar op beschadiging in één klap van voor- naar achteruit worden geschakeld, dus daar maak ik me niet de geringste zorgen over.
Afkloppen, maar ik heb in 42 jaar nog nooit iemand aangevaren!

@DAF DD575 M, Tijstromen zijn in het algemeen sterker dan vervalstroom van rivieren onder normale omstandigheden (in het beruchte overstromingsseizoen heb ik op de Marne eens moeten keren bij een stroom van 8 km/h achterop. Toen kroop ik naar de ligplaats terug met niet meer dan 3 km/h, boomstronken en koelkasten omzeilend. Die manoeuvre vond ik niet echt ontspannend!).
Tijstromen Op Schelde en Rupel kunnen zomaar 5 a 6 km/h zijn, en tussen brugpeilers en vernauwingen vaak nog wat meer. Maar als 11 km/h bij 1600 rpm de kruissnelheid op stilstaand water is, houd je nog voldoende SOG over zonder extra gas te geven. Dan heb je altijd nog wat reserve. Bij 1800 rpm loopt het scheepje 13 km/h
Je gaat natuurlijk niet van Antwerpen naar Gent bij gaand tij, dus daar wacht je op komend tij, maar soms moet je er toch een uurtje tegen optornen. En dan is het prettig te weten dat dat prima gaat met 'maar' 108 pk!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: specificaties Daf DD575M

Berichtdoor kajoe » 27 Nov 2020, 10:35

als het echt stroomt zoals wij wel hadden op de nekcar en je met een schip 90 meter 1600 ton en 2x 600 deudz volaan liggend draaien met 2 ankers er voor en dan nog langzaam naar achterend schuivend tja dan mag je klagen over stroom die er loopt ,
met mijn motortje kon ik bv bij nijmegen het schip met gemak voor strooms stil houden en zelfs overstuur naar boven trekken en dat zonder boegshroefje dafjes konden de hele wereld aan.
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: specificaties Daf DD575M

Berichtdoor quichot » 27 Nov 2020, 10:57

kajoe schreef:als het echt stroomt zoals wij wel hadden op de nekcar en je met een schip 90 meter 1600 ton en 2x 600 deudz volaan liggend draaien met 2 ankers er voor en dan nog langzaam naar achterend schuivend tja dan mag je klagen over stroom die er loopt ,
met mijn motortje kon ik bv bij nijmegen het schip met gemak voor strooms stil houden en zelfs overstuur naar boven trekken en dat zonder boegshroefje dafjes konden de hele wereld aan.


Ik kan me de overstroming van de Maas in 1983 herinneren. Wij lagen goddank veilig afgemeerd in Maastricht, met het anker erbij voor de zekerheid, maar zo'n Poolse staatsboot kwam toen niet onder de Wilhelminabrug door. Die liet zich uiteindelijk terugzakken om aan de palen te gaan.
En in Keulen, waar ik in Maart op de Messe stond, zag ik 's morgens een keer een schip voetje voor voetje onder de Hohenzollernbrücke kruipen, en datzelfde schip was 's avonds één brug verder.
Dat zijn stromingen waar je je als recreant niet aan waagt.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: specificaties Daf DD575M

Berichtdoor DAF DD575 M » 27 Nov 2020, 11:57

[quote="kajoe"]als het echt stroomt zoals wij wel hadden op de nekcar en je met een schip 90 meter 1600 ton en 2x 600 deudz volaan liggend draaien met 2 ankers er voor en dan nog langzaam naar achterend schuivend tja dan mag je klagen over stroom die er loopt ,
met mijn motortje kon ik bv bij nijmegen het schip met gemak voor strooms stil houden en zelfs overstuur naar boven trekken en dat zonder boegshroefje dafjes konden de hele wereld aan


gellukig moeten wij maar 13.5 ton naar boven duwen xd
en niet geladen dus dat maakt een groot verschil toch ?
DAF DD575 M
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 25 Nov 2020, 12:29
ligplaats:
info: Motoryacht
12.7M
3.18M
1.0M
Daf DD575M

Re: specificaties Daf DD575M

Berichtdoor quichot » 27 Nov 2020, 13:07

DAF DD575 M schreef: en niet geladen dus dat maakt een groot verschil toch ?

Niet meer dan bij de snelheden die kunnen worden behaald door het lege of geladen vaartuig op stilstaand water. Die snelheidsverschillen blijven op stromend water hetzelfde. Hoe groter de massa, hoe langer het duurt voor die snelheid ten opzichte van het water bereikt is, dat wel, maar ook dat is op stromend water weinig anders.

Maar maak je geen zorgen, daar ga jij geen last van krijgen. Wat voor snelheden loopt jouw scheepje bij verschillende toerentallen? Bij mijn 575 ligt de knik van de hockeystickkromme (het punt waarboven het gebruik harder stijgt dan de snelheid) op 1600 rpm. Dan loopt het karretje lekker rustig.
Uiteraard moet je wél rekening houden met de stroom als je moet manoeuvreren. Stroom mee is heel aangenaam zolang je rechtdoor vaart, maar is oppassen geblazen bij afstoppen. En nooit keren vlak boven een brugpeiler. Altijd eerst even eronderdoor.
Bij stroom tegen is manoeuvreren juist weer een stuk gemakkelijker. Je kunt ten opzichte van de wal stilliggen en toch je schip heel precies naar bak- of stuurboord duwen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: specificaties Daf DD575M

Berichtdoor kajoe » 27 Nov 2020, 14:12

nee met een jachtje totaal geen pijn maar de rijn te berg varen ?? ik zou het doen via Nancy en de moezel of via straads burg en dan te daal .
op varig is wel langdradig met een jachtje .
en zoals al gezegt neem een goede afstand om te keren zoals bv als je van de waal de panerdense kop het kanaal op wil of bij de ijssel kop even als bij alle in en uitvaarten bij rivieren .
ik heb zelf eens een schip de mist in zien gan bij het oversteken vn wijk bij duurstede en rijswijk naar tiel stevig hoog water de stuwen er uit en het schip verdaagde op de pier vn de invaart kanaal wij draaiden daar met een gang van ruim 20 km pu over lengte 100 x 980 3.50 diep en ja toen was er nog een keersluis dus direct na d rivier vol in de ho houwers .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Vorige

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten