Amersfow schreef:Nou om daar een boegschroef in te slijpen zijn heel wat schijfjes of acetyleen nodig geweest. Niet te hopen dat als je naar de kade vaart en je achteruit weigert er een tupperware bak voor je ligt
Jonge Willem is een platbodem met overhangende boeg. Daardoor hangt de boegschroefbuis tegen de oplopende boeg voor het grootste gedeelte onder het schip. We hoefden dus geen gaten te snijden. De buis is beschermd met stalen platen die én de buis beschermen tegen ondieptes én de stroomlijn verbeteren.
En die PRM-koppeling heeft me nog nooit in de steek gelaten. Een PRM draait vooruit even snel als achteruit, en kan zonder gevaar op beschadiging in één klap van voor- naar achteruit worden geschakeld, dus daar maak ik me niet de geringste zorgen over.
Afkloppen, maar ik heb in 42 jaar nog nooit iemand aangevaren!
@DAF DD575 M, Tijstromen zijn in het algemeen sterker dan vervalstroom van rivieren onder normale omstandigheden (in het beruchte overstromingsseizoen heb ik op de Marne eens moeten keren bij een stroom van 8 km/h achterop. Toen kroop ik naar de ligplaats terug met niet meer dan 3 km/h, boomstronken en koelkasten omzeilend. Die manoeuvre vond ik niet echt ontspannend!).
Tijstromen Op Schelde en Rupel kunnen zomaar 5 a 6 km/h zijn, en tussen brugpeilers en vernauwingen vaak nog wat meer. Maar als 11 km/h bij 1600 rpm de kruissnelheid op stilstaand water is, houd je nog voldoende SOG over zonder extra gas te geven. Dan heb je altijd nog wat reserve. Bij 1800 rpm loopt het scheepje 13 km/h
Je gaat natuurlijk niet van Antwerpen naar Gent bij gaand tij, dus daar wacht je op komend tij, maar soms moet je er toch een uurtje tegen optornen. En dan is het prettig te weten dat dat prima gaat met 'maar' 108 pk!
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido