ICP buitenland

Re: ICP buitenland

Berichtdoor aadbloem » 30 Okt 2020, 12:44

Yep schreef:1. Bij het Watersportverbond.
3. 'Bij ons op de haven' heeft het bij het verkeerde eind

Yep
Voor wat het waard is, het is niet alleen iets op het internet intypen. Al heel lang moet je een kopie van je verzekeringspolis of eigendomsbewijs meesturen. Ik geef toe, dat kan je vervalsen of manipuleren maar toch....
Toen ik vele jaren geleden voor het eerst naar Belgie en Frankrijk ging varen heb ik dat braaf gedaan voor €15,- compleet. Ieder jaar krijg ik nog een email dat het documentje (inmiddels al jaren) verlopen is :o
Het franse vignetten bureau o.a. in Givet vind het nog steeds prettig om alles over te typen uit dat verlopen documentje :D :D
Owja, die schippers "bij ons op de haven", het bankje waar zij dagelijks consult op houden heet niet voor niets "Het Leugenbankje" :o
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: ICP buitenland

Berichtdoor Yep » 30 Okt 2020, 13:00

Laten we maar snel dat ICP vaarwel zeggen, dat document wordt nu in sneltrein gewantrouwd in Europa en wellicht verderop.

Overigens, een Zeebrief kost al € 1.000.
Tel daar de kadastrale inschrijving bij op en je komt aan die € 1.500.

En vergeet mijn citaat niet: 'Ook loop je dan niet het risico dat iemand met een blaffer je vraagt een verkoopdocument te ondertekenen en de cash niet overhandigt.'
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: ICP buitenland

Berichtdoor Oeverloos » 30 Okt 2020, 13:53

Met de opgelaste plaatjes van de CE normering is er veel verbeterd, maar laten we eerlijk zijn, het enige echte eigendomsbewijs van jouw boot is een kadastrale inschrijving in Nederland.
Voor oudere boten is het bewijs van eigendom boterzacht. (Merk/type van je boot en motornummer)
De werf van het merk/type van je boot is vaak verdwenen en de motor misschien vervangen.

Voor alle duidelijkheid: als je een boot laat bouwen, laat het casco registreren bij het kadaster zodra de lassen zijn afgekoeld!
Het casco en alles wat er opgeschroefd wordt, is en blijft van jou.
Ook bij een faillissement van de werf kun je het schip, met je kadastraal bewijs van eigendom, bij de curator uit de boedel opeisen en weer in bezit verkrijgen.
Als je een boot hebt van aanzienlijke waarde, schrijf deze in bij het kadaster. Juridisch is dat het enige solide bewijs van eigendom en bewaar de aankoop nota met de BTW.

Wat betreft het ICP: bij mij aan boord is een ICP en een bewijs van kadastrale inschrijving met brandmerken.
Nooit naar gevraagd.

In Duitsland is mij een aantal keer gevraagd naar het vaarbewijs, marifoon/radar certifikaat, paspoort. Bij Duitsers zelf wordt de Mehrwertsteuer afgifte gecheckt.
In Denemarken vraagt men alleen het paspoort en in Zweden ook.

Overigens mag ik aannemen dat de Staats veiligheids software van Denemarken en Zweden allang mijn mobiele telefoonsignaal en mijn VHF hebben opgepikt en gechecked.

Het grootste verschil tussen Duitsland en Denemarken en Zweden is dat je in Duitsland wordt gecontroleerd door norse mannen met een blik van “hoezo vaar jij hier met een sportboot”, en in Scandinavië word je door vrouwen gecontroleerd die je welkom heten in hun land.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: ICP buitenland

Berichtdoor R.C.Grootveld » 30 Okt 2020, 14:43

Oeverloos schreef:Het grootste verschil tussen Duitsland en Denemarken en Zweden is dat je in Duitsland wordt gecontroleerd door norse mannen met een blik van “hoezo vaar jij hier met een sportboot”

Kom je kennelijk op andere wateren in D dan ik.
Afgelopen reis op de Rijn in Keulen werd ik opgeroepen en of ik even langszij wilden komen.
Er werden keurig fenders uitgehangen, lijn werd aangepakt en vastgemaakt en zij zouden de zaak wel op de plek houden.
Er werd netjes gevraagd of ze aan boord mochten komen (retorische vraag, maar goed) en er stapte een uiterst sympathieke, vloeiend Nederlands sprekende agent van de WP aan boord.
Hoefde alleen maar te weten waar we vandaan kwamen en waar we naar toe gingen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: ICP buitenland

Berichtdoor Mopolcamper » 30 Okt 2020, 15:12

Ja, ik heb ook wel eens in Duitsland gezellig bij mij in de kuip met zo,'n man een biertje zitten drinken.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: ICP buitenland

Berichtdoor Oeverloos » 30 Okt 2020, 15:15

@R.C.Grootveld
Het zal wel aan mij liggen, Rob.
Ben ook nog steeds bezig de uitslag van de voetbalfinale van 1974 te verwerken.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: ICP buitenland

Berichtdoor aadbloem » 30 Okt 2020, 16:47

Yep schreef:En vergeet mijn citaat niet: 'Ook loop je dan niet het risico dat iemand met een blaffer je vraagt een verkoopdocument te ondertekenen en de cash niet overhandigt.'

Waar moge we dat verwachten denk je? Columbia? Venezuela? Wit Rusland aan de Donau??
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: ICP buitenland

Berichtdoor pascall » 30 Okt 2020, 18:29

Oeverloos schreef:Met de opgelaste plaatjes van de CE normering is er veel verbeterd, maar laten we eerlijk zijn, het enige echte eigendomsbewijs van jouw boot is een kadastrale inschrijving in Nederland.
Voor oudere boten is het bewijs van eigendom boterzacht. (Merk/type van je boot en motornummer)
De werf van het merk/type van je boot is vaak verdwenen en de motor misschien vervangen.

Voor alle duidelijkheid: als je een boot laat bouwen, laat het casco registreren bij het kadaster zodra de lassen zijn afgekoeld!
Het casco en alles wat er opgeschroefd wordt, is en blijft van jou.
Ook bij een faillissement van de werf kun je het schip, met je kadastraal bewijs van eigendom, bij de curator uit de boedel opeisen en weer in bezit verkrijgen.
Als je een boot hebt van aanzienlijke waarde, schrijf deze in bij het kadaster. Juridisch is dat het enige solide bewijs van eigendom en bewaar de aankoop nota met de BTW.

Wat betreft het ICP: bij mij aan boord is een ICP en een bewijs van kadastrale inschrijving met brandmerken.
Nooit naar gevraagd.

In Duitsland is mij een aantal keer gevraagd naar het vaarbewijs, marifoon/radar certifikaat, paspoort. Bij Duitsers zelf wordt de Mehrwertsteuer afgifte gecheckt.
In Denemarken vraagt men alleen het paspoort en in Zweden ook.

Overigens mag ik aannemen dat de Staats veiligheids software van Denemarken en Zweden allang mijn mobiele telefoonsignaal en mijn VHF hebben opgepikt en gechecked.

Het grootste verschil tussen Duitsland en Denemarken en Zweden is dat je in Duitsland wordt gecontroleerd door norse mannen met een blik van “hoezo vaar jij hier met een sportboot”, en in Scandinavië word je door vrouwen gecontroleerd die je welkom heten in hun land.

Mvrg.



Oeverloos


Kijk daar wordt ik weer vrolijk van, volgend jaar een partij bakkenbier vastsjorren op het achterdek, paar stoute sigaretten, wat bloembakken aan de reling met van die lieve plantjes, laat ze maar komen :D :D :D
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: ICP buitenland

Berichtdoor Amersfow » 30 Okt 2020, 18:31

Eumm er is een overschot aan vrouwen in Zweden.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: ICP buitenland

Berichtdoor pascall » 30 Okt 2020, 18:39

Amersfow schreef:Eumm er is een overschot aan vrouwen in Zweden.


Nee niet echt, en zo zit je van een ICP tussen de vrouwen, al vind ik het laatste veeeeel interessanter!
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten