ICP buitenland

ICP buitenland

Berichtdoor Yep » 29 Okt 2020, 19:43

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/235422 ... poort.html
Gelukkig heb ik een kadastrale inschrijving en een Zeebrief.

Naast Italie beginnen ook andere landen te morren.
Dat ICP gaat het dus niet meer worden.

Die Italianen hebben overigens volkomen gelijk.
Op het Internet wat inkloppen, een paar tiemtjes overmaken en klaar ben je (iedereen).

Maar wat dan wel, afgezien van bv. een Zeebrief en kadastrale inschrijving?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: ICP buitenland

Berichtdoor henkvd » 29 Okt 2020, 20:05

Denk dat de instanties zich even druk over moeten gaan maken, ICP is en dat is inmiddels wel duidelijk weggegooid geld, een feitelijk nep papiertje wat tot voor kort de ANWB uitgaf samen met het watersportverbond, maar de ANWB heeft niets meer met watersport en is er mee gestopt.
Nu staat overal waar je ook zoekt dat je een ICP nodig zou hebben, maar een WC rol is eigenlijk net zo goed, ICP heeft geen enkele officiële waarde en zou je inmiddels nep mogen noemen.

Ja, dan vraag je af en hoe nu verder als je de grote plas opgaat, in sommige landen gaat dat niet helemaal naar wens, hier zitten weinige die zover komen, maar bij stokkeboten komt dat wat vaker voor en dan verdaag je hierin als je pech hebt
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/235422 ... poort.html
Portugal na Italië vind het inmiddels ook WC papier

Dan de achtergrond van de oorzaak, er zijn heel wat landen rond de Middelandse zee die speregels en nog belangrijker de kosten voor de ingezetenen aardig uitmelkt, dan is via een stroman in NL een ICP zo geregeld en weg dure heffingen.
Verder en dat is ook een reden die zeker Italië niet lekker zit is, we mogen het tussen haakjes bijna passiegier schepen noemen die op een NL ICP rondvaren en vluchtelingen oppikken, alleen wil NL niets weten van de vluchtelingen die opdat moment zich op NL bodem bevinden.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: ICP buitenland

Berichtdoor R.C.Grootveld » 29 Okt 2020, 21:40

henkvd schreef:we mogen het tussen haakjes bijna passiegier schepen noemen die op een NL ICP rondvaren en vluchtelingen oppikken, alleen wil NL niets weten van de vluchtelingen die opdat moment zich op NL bodem bevinden.

Het is natuurlijk van de zotte, dat zo'n groot schip (> 20m) überhaupt als 'pleziervaartuig' te boek kàn staan en daarmee alle IMO eisen op veiligheidsgebied (en kennelijk nog veel meer) wil omzeilen . . . . .
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: ICP buitenland

Berichtdoor R.C.Grootveld » 29 Okt 2020, 21:46

Yep schreef:https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2354229-nederlandse-schepen-aan-ketting-in-italie-door-omstreden-bootpaspoort.html
Dat ICP gaat het dus niet meer worden.

Die Italianen hebben overigens volkomen gelijk.
Op het Internet wat inkloppen, een paar tiemtjes overmaken en klaar ben je (iedereen).

Maar wat dan wel, afgezien van bv. een Zeebrief en kadastrale inschrijving?

ICP is formeel nooit wat geweest, is ook nooit zo gezegd. Het werd altijd bestempeld als een 'officieus eigendoms document'.

Zeebrief en kadastrale inschrijving zijn de enige échte eigendomsbewijzen en ik begrijp niet waarom mensen die naar het buitenland reizen iets tegen de laatste te hebben.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: ICP buitenland

Berichtdoor Yep » 29 Okt 2020, 22:11

Nou, ik wel.
Kadastrale inschrijving en een Zeebrief samen kost iets van € 1.500.

Maar ik heb het toch maar gedaan.
Ook loop je dan niet het risico dat iemand met een blaffer je vraagt een verkoopdocument te ondertekenen en de cash niet overhandigt.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: ICP buitenland

Berichtdoor pascall » 30 Okt 2020, 06:30

Inmiddels 8 landen door kruist in 36 jaar en 5x controle gehad door de douane, 2 x Nederland en 3 x in Duitsland.
In Duitsland alle papieren getoond, ook het ICP, maar dat kende de ze niet :D
Ik vaar al jaren zonder ICP, volgens onze verzekeringmaatschappij is het ICP een bewijs dat je verzekerd ben, als vervanger heb ik van hen een document gekregen in vele talen dat de boot ook daadwerkelijk verzekerd is, deze kan je ieder jaar opvragen.
Verder heb ik een BTW verklaring, vaarbewijs en mijn blauwe ogen :D

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: ICP buitenland

Berichtdoor R.C.Grootveld » 30 Okt 2020, 11:07

Yep schreef:Nou, ik wel.
Kadastrale inschrijving en een Zeebrief samen kost iets van € 1.500

Kadastrale inschrijving kost iets van € 500-600 éénmalig . . . Een keer tanken kost me al meer ...
Wat is dat als eenmalige post op de totale aanschaf/exploitatiekosten van een boot?
Zeker, als we het hebben over schepen waarmee in dit soort regio's varen? Jaarlijks onderhoud kost waarschijnlijk meer.

Dat een sloep van 35K niet kadastraal registreert kan ik inkomen, maar een zeil/motorboot van 100K+ ?
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: ICP buitenland

Berichtdoor aadbloem » 30 Okt 2020, 11:29

Yep schreef:Op het Internet wat inkloppen, een paar tientjes overmaken en klaar ben je (iedereen).

Waar op internet? Ik ben benieuwd.
Overigens krijg ik elk jaar mijn verzekeringsdocumenten in drie talen en een separaat document voor Italie. Ongevraagd, vanzelf.
Ik weet zeker dat ik nooit in Italie kom. Misschien Marseille een keer (door Frankrijk) maar de zee op zal het nooit worden.
Dat kadastraal vastleggen, zo'n stalen plaatje met nummers ergens. Bij ons op de haven zegt men dat de eigenaar dan een echte hypotheek nodig had om de boot te betalen.... :o
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: ICP buitenland

Berichtdoor Yep » 30 Okt 2020, 11:36

aadbloem schreef:Waar op internet? Ik ben benieuwd.
Overigens krijg ik elk jaar mijn verzekeringsdocumenten in drie talen en een separaat document voor Italie. Ongevraagd, vanzelf.
Ik weet zeker dat ik nooit in Italie kom. Misschien Marseille een keer (door Frankrijk) maar de zee op zal het nooit worden.
Dat kadastraal vastleggen, zo'n stalen plaatje met nummers ergens. Bij ons op de haven zegt men dat de eigenaar dan een echte hypotheek nodig had om de boot te betalen.... :o


Aad,

1. Bij het Watersportverbond.
2. ICP is bijna dood. Italie is begonnen, de rest volgt (al).
3. 'Bij ons op de haven' heeft het bij het verkeerde eind :-)
Laatst gewijzigd door Yep op 30 Okt 2020, 12:15, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: ICP buitenland

Berichtdoor kajoe » 30 Okt 2020, 11:41

het papiertje is puur geld verdienerij ,net zoals gezegt alle bootjes en dan nog zij die naar het buitenland gaan kadastraal inschrijven tja kost een beetje .
ik had vroege een passagiers schip waar mee ik geregeld in frankrijk kwam toender tijd vroegen ze alleen naar de meet brief en daar staat niet in wie de eigenaar is ,en het paspoort ,andere papieren hoefden ze niet ,tja en natuurlijk de paspoorten van de passagiers .
ook naar btw en dergelijke vroegen ze niet toen dat er was het was duidelijk dat het schip in nederland was ingeschreven via de meet brief en dus het ingeslagen nummer op de ijken en de registratie van het bouw nummer toen 298 later kwam daar 2200 voor en dat was je europanummer
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Volgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten