Varen in Belgie en Corona.

Varen in Belgie en Corona.

Berichtdoor Het Sluizenfront » 22 Aug 2020, 18:54

We zijn aan het overwegen om een vignet aan te vragen en de komende weken een tochtje door België te gaan maken. Mijn grote vrees is echter dat de Belgen weer alles van de ene op de andere dag op slot gooien waarna je ergens ligt en niet meer terug kunt.
Wat denken jullie? is dit een terechte vrees of zal het zo'n vaart niet lopen.
Vlak bij de grens met België wonende liggen de de maatregelen die daar enkele maanden geleden plotseling genomen werden nog vers in het geheugen. Er waren toen vele mensen in mijn omgeving die daar toen de grootste problemen door ondervonden. Ook Belgen die in NL werken of vice versa, en plotseling niet meer de grens over mochten. Dat kwam uiteindelijk (formeel) wel weer goed maar daar ging toch een zekere periode overheen. Als toerist bleef je toen in mijn beleving helemaal in de kou staan.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Varen in Belgie en Corona.

Berichtdoor heuvels » 22 Aug 2020, 19:23

België ligt er volgend jaar ook nog wel, ik zou mijn heil maar ergens in NL opzoeken. Of je moet vlak over de grens blijven, zodat je binnen een dag weer naar NL kunt vluchten.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Varen in Belgie en Corona.

Berichtdoor aadbloem » 22 Aug 2020, 19:35

Recent was Antwerpen nog in een lockdown. Ik zou ook nog even wachten met varen in Belgie richting Antwerpen.
Een heel klein rondje van Wessem naar Zuid Willemsvaart en dan via Bocholt naar Albertkanaal en Lanayen weer Maastricht zou ik wel aandurven.
Zuid Willemsvaart en Albertkanaal gaan echt niet dicht. De Maas op kan je niet ver, sluis Hun ligt de deur er uit. vorige week heeft een vrachtbootje de deur mee omhoog genomen bij opschutten. De hele boel is krom.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Varen in Belgie en Corona.

Berichtdoor redmiller » 22 Aug 2020, 21:21

Wij zijn net terug van 2.5 week België. Maas, Sambre, Brussel/Charleroi, Canal du Centre, Mons, Antoing, Schelde en Gent.

Natuurlijk is mondkapplicht niet leuk, maar verder hebben wij niets gemerkt van gekke sprongen in wetgeving. Belgen waren heel gastvrij!
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Varen in Belgie en Corona.

Berichtdoor Patrick55 » 22 Aug 2020, 21:22

Hoi

Met thuishaven Portus Ganda in Gent toch enige reactie hierop.

Hou vooral de stremmingen in het oog. Bij hogere temperaturen, vanaf 28°c gaan er automatisch een aantal bruggen en sluizen op slot. Dit omwille van het uitzetten van de metalen bruggen.
Er zijn ook nog enkel sluizen gestremd door werken. o.a Brusselsepoortsluis in Gent. Sluis 11 in Kortrijk. We hebben zelf begin juli onze route enkele keren moeten aanpassen hierdoor.
Diepte beperkingen en wachttijden aan sluizen ten gevolge van de lage waterstanden zijn ook aan de orde.
Alle info is steeds te vinden op Visuris, website van de Vlaamse Waterweg. Er bestaat een app van. Daar kan je je inschrijven op de berichten aan de schipperij en dan krijg te elke stremming doorgegeven.

Mvg

Patrick
Patrick55
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 13:32
ligplaats: Gent
info: Doerak 950 Pas

Re: Varen in Belgie en Corona.

Berichtdoor Georges » 23 Aug 2020, 16:12

aadbloem schreef:Recent was Antwerpen nog in een lockdown. Ik zou ook nog even wachten met varen in Belgie richting Antwerpen.
Een heel klein rondje van Wessem naar Zuid Willemsvaart en dan via Bocholt naar Albertkanaal en Lanayen weer Maastricht zou ik wel aandurven.
Zuid Willemsvaart en Albertkanaal gaan echt niet dicht. De Maas op kan je niet ver, sluis Hun ligt de deur er uit. vorige week heeft een vrachtbootje de deur mee omhoog genomen bij opschutten. De hele boel is krom.

Antwerpen is niet meer in lockdown geweest enkel een avondklok en mondmasker dragen.De overheid heeft stellig gezegd dat een algemene lockdown of grenzen sluiten niet meer zal gebeuren net als in andere landen worden er plaatselijke maatregelen genomen wanneer nodig.
Dus goede vaart en blijf gezond en informeer U via https://www.info-coronavirus.be/nl/faq/ daar staat de juiste toedracht ...
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Varen in Belgie en Corona.

Berichtdoor Het Sluizenfront » 26 Aug 2020, 10:50

Bedankt voor alle reacties.
We hebben voorlopig besloten om België even te laten voor wat 't is.
We zitten gelukkig in een omgeving waar je niet ver hoeft te gaan om toch weer een nieuw plekje te ontdekken.
Jammer alleen dat het hier in Limburg vaak erg druk op het water. Je zou je zo in Duitsland kunnen wanen ;)
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Varen in Belgie en Corona.

Berichtdoor Popeye » 26 Aug 2020, 15:36

Je zou je zo in Duitsland kunnen wanen ;)


Dan hoef je de grens toch helemaal niet over?! :mrgreen:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Varen in Belgie en Corona.

Berichtdoor Wolf1 » 26 Aug 2020, 17:34

Net 3 maanden Belgie Kris/kras door gevaren nergens geen problemen behalve sluis Monsin schut 3x per dag jachten, voor het al in juni voorziene lage water.
Op de vraag hoeveel jachten er geschut worden was het antwoord omhoog en omlaag toch wel 5 per week.
Moest wel tot 20.00 uur (5uur) wachten, leuk he' Belgen !
En 1.5 m is in België ook niet nodig als je maar een mondkapje op hebt !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:


Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten