Beste route van Nijmegen naar Lage Zwaluwe

Re: Beste route van Nijmegen naar Lage Zwaluwe

Berichtdoor quichot » 03 Aug 2020, 09:04

No Hurry schreef: Met 3 boten de sluis in dacht appeltje eitje maar toen moest er nog een containerschip erbij dus moesten we helemaal naar voren. Dus alles weer losgooien en opnieuw beginnen toen had ik zoiets van niet leuk meer.

Veelgemaakte, en eigenlijk ook best wel ergerlijke fout van (beginnende) recreanten in sluizen: de neiging om de eerste de beste bolder te grijpen waar je bij kan onder het motto: vast is vast.
Als je op dit soort vaarwater een lege sluis mag invaren, vaar dan altijd zover mogelijk naar voren. Er kan zich namelijk altijd nog beroepsvaart melden buiten je zicht.

Voor jou eventjes minder leuk, maar zo zie je maar weer dat de praktijk de beste leerschool is. ;)
(Waarmee ik maar wil zeggen dat ik het ook met vallen en opstaan geleerd heb.)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Beste route van Nijmegen naar Lage Zwaluwe

Berichtdoor kajoe » 03 Aug 2020, 09:14

tja en dan heb je ook van die mannen als je ze voorbij vaart naar voren staan te mekkeren dat je achter moet aansluiten ,dat dus ook in sluizen van 300 meter lang ,ik snap wel dat je een plekje bij een goed vastmaak punt wilt dus ook een trap voor mij .
ik gebruik ook een haak die kan je dus snel en makkelijk een of meerdere treetjes omhoog of laag zetten .soms zie je mensen wel eens etteren met een gigantisch lang end touw die ze even niet kunnen verzetten.
kajoe
 
Berichten: 1379
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Beste route van Nijmegen naar Lage Zwaluwe

Berichtdoor Popeye » 03 Aug 2020, 10:54

quichot schreef:Veelgemaakte, en eigenlijk ook best wel ergerlijke fout van (beginnende) recreanten in sluizen: de neiging om de eerste de beste bolder te grijpen waar je bij kan onder het motto: vast is vast.
Als je op dit soort vaarwater een lege sluis mag invaren, vaar dan altijd zover mogelijk naar voren. Er kan zich namelijk altijd nog beroepsvaart melden buiten je zicht.


Niet iedereen heeft een schip, formaat "Jonge Willem", en dan is het in sommige sluizen niet fijn om helemaal voorin te liggen. Weurt is best te doen, maar ik heb ook wel eens opvarend op de Maas voorin moeten liggen, en dat was niet erg relaxed!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Beste route van Nijmegen naar Lage Zwaluwe

Berichtdoor quichot » 03 Aug 2020, 12:45

Popeye schreef: Niet iedereen heeft een schip, formaat "Jonge Willem", en dan is het in sommige sluizen niet fijn om helemaal voorin te liggen. Weurt is best te doen, maar ik heb ook wel eens opvarend op de Maas voorin moeten liggen, en dat was niet erg relaxed!

Dat moet je ook per geval bekijken. Je hoeft meestal echt niet pal tegen de deur te liggen, maar een beetje doorvaren en aansluiten is wel een goede gewoonte. En @Kajoe, in een sluis van 300 meter is voorin vast ook nog wel een trapje.
Doorgaans wordt het in dergelijke grote drukke beroepssluizen ook wel goed begeleid. Maar juist in niet zulke grote sluizen, maatje Julianasluis Gouda, met een mix van recreatie en kleinere beroepsvaart, zie je jachtjes vaak zo ongelukkig vastmaken dat er net niemand meer vóór of achter kan liggen. En daar staan echt om de vijf meter bolders. Sportsluis Volkerak idem dito.
En als je daar dan wat van zegt, en je krijgt dan te horen 'jammer voor je, maar wij waren er eerst', tja, dan moet je niet vreemd opkijken als je mij langszij krijgt.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Beste route van Nijmegen naar Lage Zwaluwe

Berichtdoor kajoe » 03 Aug 2020, 12:58

ach ze doen ook maar maar ik kan pissig worden als er ruimte zat is en je moet op de volgende schutting wachten voor dat soort heren ,
nee helaas al weervroeger dat wij zefs met een 100x 9.80 russen de jachten door moesten varen helemaal naar voren en dan schreeuwen ze uit angst dat ja hun zou raken tja sluis 24 meter breed wij zeg 10 meter over 14 meter min 2x zeg 4.45 is 9 dan hou je nog genoeg over aan blijde kanten en ja een geladen schip schuift niet zo maar even op zij .
in vele sluizen als wij daar eerst in gingen en de jachten er toen nog tussen mochten liggen en achter ons lieten we ze eerst uitvaren maar sommigen durfden dat niet en ook de waarschuwing dat als we gingen draaien met 2 schroeven er een berg schroefwater vrij kwam en ze goed moesten vast maken tja helaas zijn er nu teveel schippers die net zo erg van de regels zijn en geregeld de schroef in zin werk laten waar door jachten alle kanten opgekleund worden of bij het uitvaren gelijk vol op gaan helaas kan het sluis personeel vaak niet ingrijpen zij zitten dan achter de beeld schermen en zien het niet goed .
en dat verhaaltje van varen doe je samen gaat dan niet op .
kajoe
 
Berichten: 1379
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Beste route van Nijmegen naar Lage Zwaluwe

Berichtdoor No Hurry » 03 Aug 2020, 18:25

We hebben even een rustdag in Mook het is vakantie.

Wat de sluis in Weurt betreft we lagen nog niet vast toen we via de marifoon te horen kregen dat we dus helemaal naar voren moesten en blijkbaar hadden de overige gebruikers geen marifoon aan boord dus moest hen ook informeren om naar voren te gaan.

En inderdaad we lagen dus vlak achter de deur, toen het water met geweld naar binnen kwam moest mijn vrouw wel even het touw goed vasthouden.

We zijn overigens geen beginnende watersporters maar op het gebied van sluizen dus wel :lol:

En met een voor ons vreemde boot op vreemd water geeft wat stress.

Dus de planning is morgen rond 09:00 uit mook te vertrekken richting Grave en kijken wat de wachttijd is, eenmaal de sluis door richting megen en daar overnachten.

En dan volgende dag de alpe d’uez voor ons de maxima sluizen om dan opweg richting heusden.

Die tip van pikhaak bij trapje is een goede.

Maar dus eerst achter vastleggen met touw naar voren varen om met touw voor vast te leggen kan met boegschroef bijsturen.

Op plaatjes ziet grave er vriendelijk uit :mrgreen:

In ieder geval de wekker zetten
No Hurry
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 10 Mei 2020, 14:14
ligplaats:
info:

Re: Beste route van Nijmegen naar Lage Zwaluwe

Berichtdoor R.C.Grootveld » 03 Aug 2020, 20:21

Quichot schreef:Als je op dit soort vaarwater een lege sluis mag invaren, vaar dan altijd zover mogelijk naar voren.

Ik zie niet in waarom je dat niet altijd zou doen . . . .
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Beste route van Nijmegen naar Lage Zwaluwe

Berichtdoor Popeye » 03 Aug 2020, 21:25

R.C.Grootveld schreef:[
Ik zie niet in waarom je dat niet altijd zou doen . . . .


Wanneer ik in de Hoogeveensche Vaart in voor- en naseizoen in de opvaart ben weet ik vaak vrijwel zeker dat ik alleen, of een enkele keer met zijn tweeën in de sluis lig. Ik zou niet weten waarom ik dan voorin zou moeten gaan liggen! En zo zijn er meer sluizen.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Beste route van Nijmegen naar Lage Zwaluwe

Berichtdoor Het Sluizenfront » 03 Aug 2020, 23:29

No Hurry schreef:Dus de planning is morgen rond 09:00 uit mook te vertrekken richting Grave en kijken wat de wachttijd is, eenmaal de sluis door richting megen en daar overnachten.
En dan volgende dag de alpe d’uez voor ons de maxima sluizen om dan opweg richting heusden.

Tja, sluizen, het is wat.
Ik heb er 37 jaar op gewerkt en er van alles meegemaakt, zeker ook met de pleziervaart.
Dat voorin liggen is vaak een dingetje voor pleziervaart en dat is niet persé zonder reden.
Als je opvarend in een "koplader"sluis ligt kan het best tekeer gaan vlak achter de deuren, zeker bij sluizen met wat meer verval. De nieuwere sluizen hebben onder water meestal voorzieningen zitten die de kracht in het water dempen maar bij oudere kolken kan het best tumultueus tekeer gaan.
Probeer met dat gegeven je strategie te bepalen. En vraag evt. aan de sluismeester, daar zit die ook voor!
Sluis Grave ben ik vorige week nog afgeschut. Toen was het in de afvaart rustig en ben ik met een Kempenaar samen geschut; plek zat en hartstikke relaxt. Opvarend was het toen wel een chaos. Er moest een beroeps in waarna de sluis werd "afgevuld"met pleziervaart. Nog een tijdje meegeluisterd op het sluiskanaal waar het een kakofonie van aansluiten en opschieten was. Grave heeft maar een kolk waar dus alles doorheen moet.
Lith (Maxima-sluizen) zijn we ook afgeschut. Daar heb je twee kolken en wordt de pleziervaart zoveel mogelijk gescheiden van de beroepsvaart geschut. Je zult daar afvarend waarschijnlijk de (kleine) bakboord sluis krijgen. Wij zijn er met een stuk of 10 jachten geschut en daarvoor was ruimte genoeg. Afvarend kun je gerust voorin gaan liggen want dan blijft het gewoon rustig.
In mijn 37 jaar schutervaring heb ik altijd gevonden dat vele jachten (zeker de beginners) zich veel te goed wil vastknopen. Mijn ervaring is dat je over het algemeen met een niet te groot jacht het beste gewoon met een touwtje op de middenbolder kunt volstaan. Hou m op een kort eindje dan kan de kop of kont niet van de kant af en zet tijdens het schutten NOOIT een steek op je touw en wees ook tijdens het vieren alert op vastlopers aan je bolder. Mijn vrouw heeft geen schippersbloed maar doet dat kunstje in haar eentje. Ik zet de motor in een sluis altijd stil en heb nog niet meegemaakt dat ik hem nodig had om bij te springen.
Verder is de Maas natuurlijk een heerlijk rustige rivier waar je meer last hebt van onbesuisde pleziervaart dan van de beroepsjongens.
Succes met je tocht morgen
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Beste route van Nijmegen naar Lage Zwaluwe

Berichtdoor quichot » 04 Aug 2020, 09:02

Popeye schreef: Wanneer ik in de Hoogeveensche Vaart in voor- en naseizoen in de opvaart ben weet ik vaak vrijwel zeker dat ik alleen, of een enkele keer met zijn tweeën in de sluis lig. Ik zou niet weten waarom ik dan voorin zou moeten gaan liggen! En zo zijn er meer sluizen.


Daarom merkte ik ook op het van geval tot geval te bekijken, en schrijf ik nadrukkelijk op dit soort vaarwater, doelende op druk beroepsvaarwater. Je kunt de Hoogeveense Vaart nou niet bepaald vergelijken met de grote sluizen in bijvoorbeeld de Maas, dus daar hoeft dat ook niet, maar dat had je zelf al begrepen.

Waar het hier om ging, en misschien dat Rob ook meeleest, is dat No Hurry onaangenaam verrast werd door het meeschutten van een beroepsschip, dat kennelijk nog buiten beeld was toen No Hurry invoer, maar waarschijnlijk al wel contact had met de sluis, waardoor No Hurry naar voren moest.
Dat zie ik in dergelijke grote sluizen op druk beroepsvaarwater wel vaker gebeuren. Daarom kun je maar beter, al is het maar ter voorkoming van dit ongemak, voorin vastmaken, of aansluiten bij wat er al ligt.

Het staat uiteraard iedereen vrij om de noodzaak van voorin vastmaken in zo'n sluis in twijfel te trekken, maar piep dan ook niet als je weer moet losmaken.
Laatst gewijzigd door quichot op 04 Aug 2020, 09:15, in totaal 1 keer gewijzigd.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten