No Hurry schreef:Dus de planning is morgen rond 09:00 uit mook te vertrekken richting Grave en kijken wat de wachttijd is, eenmaal de sluis door richting megen en daar overnachten.
En dan volgende dag de alpe d’uez voor ons de maxima sluizen om dan opweg richting heusden.
Tja, sluizen, het is wat.
Ik heb er 37 jaar op gewerkt en er van alles meegemaakt, zeker ook met de pleziervaart.
Dat voorin liggen is vaak een dingetje voor pleziervaart en dat is niet persé zonder reden.
Als je opvarend in een "koplader"sluis ligt kan het best tekeer gaan vlak achter de deuren, zeker bij sluizen met wat meer verval. De nieuwere sluizen hebben onder water meestal voorzieningen zitten die de kracht in het water dempen maar bij oudere kolken kan het best tumultueus tekeer gaan.
Probeer met dat gegeven je strategie te bepalen. En vraag evt. aan de sluismeester, daar zit die ook voor!
Sluis Grave ben ik vorige week nog afgeschut. Toen was het in de afvaart rustig en ben ik met een Kempenaar samen geschut; plek zat en hartstikke relaxt. Opvarend was het toen wel een chaos. Er moest een beroeps in waarna de sluis werd "afgevuld"met pleziervaart. Nog een tijdje meegeluisterd op het sluiskanaal waar het een kakofonie van aansluiten en opschieten was. Grave heeft maar een kolk waar dus alles doorheen moet.
Lith (Maxima-sluizen) zijn we ook afgeschut. Daar heb je twee kolken en wordt de pleziervaart zoveel mogelijk gescheiden van de beroepsvaart geschut. Je zult daar afvarend waarschijnlijk de (kleine) bakboord sluis krijgen. Wij zijn er met een stuk of 10 jachten geschut en daarvoor was ruimte genoeg. Afvarend kun je gerust voorin gaan liggen want dan blijft het gewoon rustig.
In mijn 37 jaar schutervaring heb ik altijd gevonden dat vele jachten (zeker de beginners) zich veel te goed wil vastknopen. Mijn ervaring is dat je over het algemeen met een niet te groot jacht het beste gewoon met een touwtje op de middenbolder kunt volstaan. Hou m op een kort eindje dan kan de kop of kont niet van de kant af en zet tijdens het schutten NOOIT een steek op je touw en wees ook tijdens het vieren alert op vastlopers aan je bolder. Mijn vrouw heeft geen schippersbloed maar doet dat kunstje in haar eentje. Ik zet de motor in een sluis altijd stil en heb nog niet meegemaakt dat ik hem nodig had om bij te springen.
Verder is de Maas natuurlijk een heerlijk rustige rivier waar je meer last hebt van onbesuisde pleziervaart dan van de beroepsjongens.
Succes met je tocht morgen