Beste route van Nijmegen naar Lage Zwaluwe

Re: Beste route van Nijmegen naar Lage Zwaluwe

Berichtdoor kajoe » 28 Jul 2020, 11:32

op de grote rivieren varen is heel best te doen .
het is dat velen niet achter de betonning durven varen maar ook daar staat water genoeg in principe vaar je daar veilig wand de grote scheepen blijven in het vaarwater maar de vaarweg is breder .van krib tot krib .
bij de meeste kribben staat op een meter of 5 er uit al 2 tot 4 meter water .
blijf zoveel mogelijk aan je stuurboords wal tenzij de vaarweg beheerder er neven vaarwater voor jachten heeft neer gelegd en met borden word aangegeven dat dat verplicht is .
en pas op om op appjes te varen er zijn er die al op de kribben beland zijn omdat se meer op het apparaat keken dan het visueel varen .
en hou er rekening meet dat de grote vaart vooral in de daalvaart ruim over de 26 kmpu kunnen varen .
kajoe
 
Berichten: 1379
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Beste route van Nijmegen naar Lage Zwaluwe

Berichtdoor No Hurry » 31 Jul 2020, 20:16

Allen alvast dank voor de tips, we gaan morgen eerst de boot overnemen in Nijmegen.

En op het gemak spullen aan boord brengen , en kijken dan of we weer naar huis gaan samen of dat 1 van ons daar blijft.

Ik ken het haventje bij de waalkade niet of je daar voor een nacht je boot zo kunt laten liggen zonder dat er iemand aanwezig is.

Zondag worden we afgezet of indien er 1 van ons blijft komt de andere terug aan boord, en gaan we vermoedelijk naar Mook.
En maandag wederom richting nijmegen om vervolgens de waal af te dalen richting huis.

En kijken of we tot Gorinchem geraken of dat we richting Velddriel varen om daar te overnachten.

We hebben 3 weken de tijd om thuis te geraken.

En met jullie tips moet het goed komen , ik plaats wel een bordje L op de kap zodat de beroepsvaart weet daar gaat weer zo’n leerling :mrgreen:

Misschien zeggen we als we thuis zijn nog een keer nog een keer :lol:
No Hurry
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 10 Mei 2020, 14:14
ligplaats:
info:

Re: Beste route van Nijmegen naar Lage Zwaluwe

Berichtdoor Popeye » 31 Jul 2020, 21:53

Dan krijg je dus eerst twee keer sluis Weurt!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Beste route van Nijmegen naar Lage Zwaluwe

Berichtdoor Ivoisrood » 31 Jul 2020, 22:02

Als je dan toch in Mook wilt gaan liggen, vervolgens lekker de Maas af varen, een heerlijk rustige rivier, niet teveel beroeps om je heen, ja je hebt een paar sluizen maar dat heb je ook zo door toch?
2 Keer op de Waal geweest, wat een rot stuk, beroeps vliegt je aan alle kanten voorbij, iedere keer in een hek golf slingeren als een gek, nee hoor, vaar vele malen liever op de Maas.
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 05:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Re: Beste route van Nijmegen naar Lage Zwaluwe

Berichtdoor R.C.Grootveld » 01 Aug 2020, 10:46

Varen op de Waal moet je niet onderschatten, maar ook niet overschatten.

Of ik nu op het PMK in Friesland, het ARK (afgezien van de golfslag) of hier op de Rijn in D vaar, het zij opvarend, het zij afvarend, het maakt allemaal weinig uit.
Je vaart allemaal in dezelfde bak met water, alleen beweegt die hele bak. Hetzij in je nadeel (opvaart) hetzij in je voordeel (afvaart)

Zoals elders gesteld, laat je niet intimideren, ze bijten niet, maar laat zien/horen wat je gaat doen.

Advies voor als je op de grote rivieren gaat varen: AIS
Daarop zie je wat die andere schepen gaan doen en wanneer ze waar zijn. Ik gebruik AIS icm OpenCPN en ENC op de laptop en ik zou op dat soort wateren niet meer zonder willen varen. En voor marifoon geldt het zelfde!
Een AIS ontvanger kost een paar tientjes, OpenCPN en ENC zijn gratis.
AIS via Internet via sites als Vesselfinder etc. lopen vaak achter of tonen info überhaupt niet en tonen vaak geen vectoren, maar alleen positie.
En juist die vectoren geven veel, heel veel informatie, want daarmee kun je vaak zien of je een veilig gat hebt, bv in over te lopen naar de andere oever.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Beste route van Nijmegen naar Lage Zwaluwe

Berichtdoor No Hurry » 02 Aug 2020, 21:29

Nou vandaag was dan de dag van vertrek uit Nijmegen de waal op na 100 meter was het al meteen raak, 2 duwstellen van 2 breed en elkaar oplopend en speedkruiser achterons op snelheid , dus peentjes zweten.

Door de hekgolf van de speedkruiser werden we alle kanten op geslingerd gevolg mijn vrouw lag dus met stoel en tafel plat op het dank, dank aan deze geweldige watersporter.

Even later lag deze ook voor de sluis in Weurt had hem nog wel even willen aanspreken maar dacht laat ook maar.

Met 3 boten de sluis in dacht appeltje eitje maar toen moest er nog een containerschip erbij dus moesten we helemaal naar voren.

Dus alles weer losgooien en opnieuw beginnen toen had ik zoiets van niet leuk meer.

Maar de sluis genomen en opweg naar Mook, en daar zijn we zonder schade aangekomen :lol:

Morgen dagje overblijven en daarna via de maas naar Lage Zwaluwe maar dat gaan we in sowieso in 3 dagen opknippen iedere dag een km of 30 , en dan als eerste de sluis bij grave en de dag erna de maxima sluis. Als ik goed nadenk zou beide dus van hoog naar laag zijn :mrgreen: .

Blijkbaar is er lange wachttijd bij sluis in grave, dus zal het daar wel druk wezen. Dus hopelijk komen we hier ook weer redelijk eenvoudig doorheen.

Maar ik had het toch ietwat lichtjes ingeschat qua verschil met varen tussen de huidige boot en onze vorige bayliner 2655.

En dan gelijk op onbekende wateren, voelt minder vertrouwd als de Biesbosch.
No Hurry
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 10 Mei 2020, 14:14
ligplaats:
info:

Re: Beste route van Nijmegen naar Lage Zwaluwe

Berichtdoor Ivoisrood » 02 Aug 2020, 21:51

Anders morgen beetje oefenen met manouevreren, weet niet waar je ligt op Mook maar jachthaven Eldorado is ruim opgezet, paar keer in en uit varenkan je prima beetje oefenen toch?
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 05:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Re: Beste route van Nijmegen naar Lage Zwaluwe

Berichtdoor No Hurry » 02 Aug 2020, 22:02

We liggen inderdaad op eldorado de ligplaats in ging zonder probleem :lol: .

Ondanks de wind die er stond, morgen eerst even opzoek naar waterslang om water te tanken en zien verder wel even relaxen :mrgreen:
No Hurry
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 10 Mei 2020, 14:14
ligplaats:
info:

Re: Beste route van Nijmegen naar Lage Zwaluwe

Berichtdoor Ivoisrood » 02 Aug 2020, 22:45

Mijn vaste ligplaats is ook op Eldorado, achteraan op de F-steiger, ben morgen op de boot dus wie weet zie ik je gaan ;)
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 05:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Re: Beste route van Nijmegen naar Lage Zwaluwe

Berichtdoor henkvd » 03 Aug 2020, 00:29

Bij de volgende voorbij stormende speedkruiser zo snel mogelijk in z'n schroef water duiken, scheelt heel wat ongemakkelijk geslinger, de hekgolf recht op de kop nemen om er zo comfortabel mogelijk te komen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

VorigeVolgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten