Beste route van Nijmegen naar Lage Zwaluwe

Beste route van Nijmegen naar Lage Zwaluwe

Berichtdoor No Hurry » 26 Jul 2020, 15:17

We hebben een andere boot gekocht en moeten deze van Nijmegen naar Lage Zwaluwe varen (Dit is onze thuishaven).

Aangezien dit een compleet andere boot is dan wat we hadden, zoeken we de beste vaarroute.

We zijn jarenlang gewend met een heckdrive te varen een Bayliner 2655 met 260 pk en hebben nu een Beachcraft 950 met dieselmotoren gekocht.

We hebben eigenlijk geen ervaring in sluizen, en als we van Nijmegen door de maas/waalkanaal naar de maas varen en vervolgens richting den bosch komen we een sluis in Grave tegen en de Maximasluizen . Als we de waal afvaren en het sint andries kanaal nemen hebben we geen sluizen.

Maar we hebben nog nooit op de waal gevaren dus gezien de stroming is het dan wel wijs om dit te doen dit is volgens mij een km of 45 varen over de waal.

En we hebben een beetje hard hoofd erin om daar de sluizen te moeten met een voor ons onbekende boot en nagenoeg geen sluis ervaring.

Wie kan ons tips geven hoe we deze reis het beste kunnen aanpakken.

De beachcraft heeft een snelheid van +- 10 km p/uur
No Hurry
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 10 Mei 2020, 14:14
ligplaats:
info:

Re: Beste route van Nijmegen naar Lage Zwaluwe

Berichtdoor redmiller » 26 Jul 2020, 15:27

Volgens mij vaar je de goede richting op. Zoveel als mogelijk stuurboordwal houden en net zoveel achterom kijken als vooruit. Dan moet het goed komen!
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Beste route van Nijmegen naar Lage Zwaluwe

Berichtdoor quichot » 26 Jul 2020, 17:45

Wat is je probleem?
Zonder één sluis tegen te komen zak je de Grote Sloot en Merwede af naar Lage Zwaluwe.
Niet te woest (want zomer) stroompje in de kont, dat wil iederéén hier wel!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Beste route van Nijmegen naar Lage Zwaluwe

Berichtdoor Popeye » 26 Jul 2020, 19:13

Na 26 km ben je bij het AR-kanaal de grootste drukte al kwijt waarschijnlijk!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Beste route van Nijmegen naar Lage Zwaluwe

Berichtdoor No Hurry » 27 Jul 2020, 19:24

Deze vraag kwam voort uit het idee om goed voorbereid aan een tocht te beginnen.

Zoals gezegd onze vorig boot had ik genoeg power om in vele situaties iets extra's te kunnen doen.

Nu kan dit niet meer, en we hebben nog nooit op de waal gevaren, altijd op de Amer of Bergsche maas of in de Biesbosch.

Dus wil niet echt voor verrassingen komen te staan zeker niet met een boot die we nog moeten leren kennen.
Daar hebben we dan een dikke 80 km de tijd voor.

Het idee was om via de maas te gaan was omdat daar misschien havens zijn om aan te leggen, en misschien is dit niet aan de waal.
Maar dat moet ik nog even opzoeken.

En ik begrijp dat we gelukkig stroomafwaarts gaan maar de beroepsvaart lijken tegenwoordig aardig veel op snel varende speedboten.
Dus vermoedelijk hebben we dan ook nog de stroomsnelheid van de waal mee.

En mijn vrouw zal zeker deze tocht meer achteruit kijken dan vooruit :mrgreen:

Uiteraard nemen we een marifoon mee, mocht er iets gebeuren.

Zijn er verder nog tips voor ons die van belang kunnen zijn.
Las ergens dat je van de waal niet zomaar een haven in kunt varen ivm de stroom snelheid van de waal maar dat je dan weer stroomopwaarts de haven binnen moet lopen.

En zo zullen er misschien nog wel meer tips voor ons kunnen zijn.

We hebben de planning om de tocht niet in 1 dag te doen maar bijv. tot Woudrichem en daar overnachten en de volgende dag verder dit zou 68 km zijn dus een 7 uur varen ?

Andere optie is door het kanaal van st Andries en dan overnachten in Kerkdriel dit is zo'n 50 km.

E
No Hurry
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 10 Mei 2020, 14:14
ligplaats:
info:

Re: Beste route van Nijmegen naar Lage Zwaluwe

Berichtdoor PatrickD » 27 Jul 2020, 19:55

Overnachten in Gorinchem in de Linge haven is ook erg leuk. Je moet wel even de sluis in en de volgende dag weer uit. Maar de schutting duurt hier nog geen 10 minuten.
PatrickD
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 12 Feb 2019, 16:44
ligplaats: Harderwijk
info:

Re: Beste route van Nijmegen naar Lage Zwaluwe

Berichtdoor Popeye » 27 Jul 2020, 20:35

Nu kan dit niet meer, en we hebben nog nooit op de waal gevaren, altijd op de Amer of Bergsche maas of in de Biesbosch


In het tweede jaar varen ben ik al vanaf Zwolle, eerst IJssel-op gevaren, daarna tot aan het Maas-Waalkanaal zo'n 20 km Waal, en in Duitsland vanaf Coblenz weer naar het Maas-Waalkanaal met mijn 13 pk Vetusje. Heb ik ook allemaal overleefd!
Alleen als je de motor niet vertrouwd is het een ander verhaal!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Beste route van Nijmegen naar Lage Zwaluwe

Berichtdoor No Hurry » 27 Jul 2020, 20:51

Hoi Jack,

Vertrouwen in de motor heb ik wel denk ik :mrgreen:

Ik ben geen monteur en kon alleen afgaan op geluid en rooksignalen :D

Bij 1600 toeren liep het allemaal lekker rustig, en laat z.s.m. onze eigen monteur een 1ste inspectie doen, en in het najaar uitvoerige inspectie.

Dan ga ik komend jaar geruster langere tochten maken, nu is het voor ons zaak de boot naar huis te halen en hier lekker in de buurt genieten rondom de Biesbosch wat ons nog steeds veel plezier geeft.

Bij onze vorige boot was zelfs een onderhoudsbedrijf betrokken die aangaf dat de motor in voor en najaar onderhoud kreeg, na 2 verschillende monteurs te laten kijken gaven ze al aan dat de olie al jarenlang niet was vervangen. Dus 2e hands blijft meestal een gok. En hopelijk hebben we deze keer meer geluk.

Maar als ik het forum doorspit zijn er veel factoren di meespelen zoals schroefas enz.
Dit was bij de heckdrive weer anders, en we hadden die motor en startstuk echt weer in orde laten maken, dus de nieuwe eigenaren zouden er weer jaren tegen moeten kunnen ondanks dat het een 24 jaar oude Mercruiser V8 260 pk carburateur verzie betrof.

Zaterdag gaan we spullen aan boort brengen en zondag terug laten afzetten met de auto, en dan rustig aan de tocht aanvangen.
en hopelijk arriveren we ergens op maandag weer in onze thuishaven zonder problemen.

De boot ligt nu nog in Giesbeek en de oude eigenaar vaart de boot voor ons naar de Waalhaven en krijgen daar nog verdere uitleg.

Vermoedelijk maken we ons druk om niets :D :roll:
No Hurry
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 10 Mei 2020, 14:14
ligplaats:
info:

Re: Beste route van Nijmegen naar Lage Zwaluwe

Berichtdoor Popeye » 27 Jul 2020, 21:25

Wanneer de oude eigenaar IJssel en Waal aandurft geeft dat wel vertrouwen!
Gewoon goed de rechteroever houden.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Beste route van Nijmegen naar Lage Zwaluwe

Berichtdoor quichot » 28 Jul 2020, 10:17

Ik begrijp best dat je een beetje schrik hebt om met een nieuwe boot bij de allereerste reis gelijk de binnenvaartsnelweg van Europa af te zakken. Die enorme containerschepen en duwstellen kunnen intimiderend overkomen. Zeker als ze elkaar oplopen en er gelijkertijd een of twee van de andere kant komen.
Maar nautisch gezien is het, zeker stroomafwaarts, geen moeilijke vaarweg. Het is er erg breed, dus je kunt daar overal veilig je stuurboordwal houden, al moet je de kribben niet al te strak willen passeren. Maar op zulk breed vaarwater is 10 meter niks.
Verder is het een rivier, dus zul je er nauwelijks last hebben van vervelende golfslag, zoals op drukke kanalen. Je zult best eens een boeggolf meepakken, maar dan dempt het ook weer gelijk.

Die stroom is afvarend je vriend.
Gemiddeld geldt op de Waal een stroomsnelheid van 4 km/h. Hoogzomer is dat vaak nog wat minder. Dus zelfs met een traag schip, je hebt het over 10 km/h, kun je daar nog best tegenop, mocht dat nodig zijn. Heel prettig ook dat je een motor die je nog niet goed kent een beetje rustig aan kan laten draaien. Stel je gaat 8 km/h gemeten door het water, dan vaar je altijd nog een gerieflijke 11 a 12 km/h.

Als je de tocht wilt opknippen in twee dagen, zou ik wsv De Merwede in Gorinchem even bellen. Daar zijn passanten welkom, en je hoeft er de sluis niet voor door. De invaart is dermate breed dat je van de stroom achterop geen last zult hebben. Wel even roepen -of anderszins in de gaten houden- of er niet net een schip naar buiten komt. Woudrichem kan natuurlijk ook, maar dan moet je twee keer de rivier oversteken. Bij Gorinchem houd je gewoon je wal.

Bij Werkendam gekomen moet je uit je veilige wal weg om over te steken naar de Merwede. Meld je bedoeling als je marifoon hebt. Veel grote schepen achter je buigen daar ook af, en het is erg prettig als je weet welke. Maar je kunt ook een kilometertje vóór de spitsing de kat al een beetje uit de boom kijken, en een kalm moment afwachten. Die momenten komen er altijd.

Behouden vaart!
Laatst gewijzigd door quichot op 28 Jul 2020, 11:38, in totaal 1 keer gewijzigd.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Volgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast