Roerganger zonder vaarbewijs schipper met vaarbewijs

Roerganger zonder vaarbewijs schipper met vaarbewijs

Berichtdoor lekkervaren » 13 Jul 2020, 12:14

Goedendag, ik ben Gerda. Mijn man en ik hebben onlangs een klein speedbootje aangeschaft en er was bij ons wat verwarring ontstaan of diegene die geen vaarbewijs heeft wel mag sturen als er iemand in de boot aanwezig is die wel een vaarbewijs heeft.

Op verschillende fora werd het me ook niet echt duidelijk dus heb info ingewonnen bij de politie.

Volgens hun mag het dus wel bij een snelle motorboot, niet met een snel schip. Las ergens op een ander forum dat iemand in een snelle motorboot wel beboet was omdat hij als schipper naast een volwassene zat zonder vaarbewijs. Die volwassene zat achter het stuur.

Ik heb linkjes gekregen vd politie van wetten.overheid.nl waarin één en ander wordt uitgelegd maar dat is (vind ik) ook niet echt heel duidelijk.

Ik ga hun uitleg iig uitprinten en in de boot leggen mochten we ook aangehouden en beboet worden.

Maar goed, ik denk ik deel het hier over mocht er hier mss ook onduidelijkheid zijn.
lekkervaren
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 13 Jul 2020, 12:06
ligplaats: Aalsmeer
info: Kleine speedboot met buitenboord motor

Re: Roerganger zonder vaarbewijs schipper met vaarbewijs

Berichtdoor Amersfow » 13 Jul 2020, 15:47

Inderdaad. De vaarbewijs hebbende moet wel direct in kunnen grijpen; https://www.vaarbewijzen.nl/vaarbewijs- ... rbewijs-1/
Ik herinner me een vraag op VB1 over speedboat wie van opvarenden mag skien. Niet de enige die VB heeft, die moet in de boot blijven.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1869
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Roerganger zonder vaarbewijs schipper met vaarbewijs

Berichtdoor Marie Christina » 13 Jul 2020, 17:26

Wat is het verschil tussen een snelle motorboot en een snel schip, dan?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Roerganger zonder vaarbewijs schipper met vaarbewijs

Berichtdoor bas » 13 Jul 2020, 19:45

Snelle motorboot = klein schip, snel schip = groot schip. Snapte het ook al niet dus ff nagezocht.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Roerganger zonder vaarbewijs schipper met vaarbewijs

Berichtdoor Marie Christina » 13 Jul 2020, 19:55

Oké. Dank je wel.
Maar waarom de één dan met vaarbewijs mag en de ander niet begrijp ik dan niet helemaal.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Roerganger zonder vaarbewijs schipper met vaarbewijs

Berichtdoor bas » 14 Jul 2020, 07:16

Ik durf het niet te zeggen, weet ook niet of het zo is. In een snelle motorboot en op een groot schip hoeft degene met het vaarbewijs in ieder geval niet per se de roerganger te zijn, zolang die maar direct in staat is om in te grijpen. Geen idee of dat op snelle schepen anders is.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Roerganger zonder vaarbewijs schipper met vaarbewijs

Berichtdoor jkos » 14 Jul 2020, 09:18

De wet wordt al heel snel als niet duidelijk uitgelegd wanneer het niet in je voordeel uitvalt.
De bestuurder van een snelle motorboot moet in het zijn van een geldig vaarbewijs (BPR Artikel 1.09 lid1)
Het wordt pas onduidelijk als verschillende instanties iets gaat gedogen.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Roerganger zonder vaarbewijs schipper met vaarbewijs

Berichtdoor Midsomer Sylt » 14 Jul 2020, 09:40

https://www.rijkswaterstaat.nl/water/we ... index.aspx

Verantwoordelijkheid bij snelvaren

De schipper mag iemand anders van boven de 18 jaar de snelle motorboot laten besturen. Voorwaarde is dat de schipper kan ingrijpen als dat nodig is en dat is in veel gevallen niet mogelijk. Dat geldt in ieder geval voor een waterscooter en jetski. De schipper is (mede-)verantwoordelijk voor de gedragingen en eventuele overtredingen van de bestuurder, omdat hij een wettelijke zorgplicht heeft.
Midsomer Sylt
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 08 Apr 2017, 13:06
ligplaats:
info:

Re: Roerganger zonder vaarbewijs schipper met vaarbewijs

Berichtdoor Kwokko » 14 Jul 2020, 09:44

bas schreef:Snelle motorboot = klein schip, snel schip = groot schip.

Deze uitleg klopt ook niet.
Want wat is een snelle motorboot?
Dat is in een kleine boot die korter is dan 15 m , maar in combinatie met de motor sneller kan varen dan 20 km per uur.
Voorbeeld: een RIB van 4 meter met een 20 pk motor aan de spiegel.
En wat is een snel schip?
Dat is een groot schip dat sneller kan varen dan 40 km per uur.
O.a de Tiger die tussen Harlingen en Terschelling vaart,is een groot schip , dat sneller kan varen dan 40 km per uur.
Max snelheid is namelijk 58 km per uur.
Kwokko
 

Re: Roerganger zonder vaarbewijs schipper met vaarbewijs

Berichtdoor jkos » 14 Jul 2020, 10:01

Midsomer Sylt schreef:https://www.rijkswaterstaat.nl/water/wetten-regels-en-vergunningen/recreatievaart/veilig-snelvaren/index.aspx

Verantwoordelijkheid bij snelvaren

De schipper mag iemand anders van boven de 18 jaar de snelle motorboot laten besturen. Voorwaarde is dat de schipper kan ingrijpen als dat nodig is en dat is in veel gevallen niet mogelijk. Dat geldt in ieder geval voor een waterscooter en jetski. De schipper is (mede-)verantwoordelijk voor de gedragingen en eventuele overtredingen van de bestuurder, omdat hij een wettelijke zorgplicht heeft.


Zoals ik al zei de wet is hier echt heel duidelijk in, het wordt pas onduidelijk als verschillende instanties onderwerpen gaan gedogen.
De wet zegt heel duidelijk dat de “bestuurder” in het bezit moet zijn van een geldige vaarbevoegdheid.
Wat betreft de vraag wat en groot klein of snel schip is, kijk dan maar eens bij de definities van de Binnenvaartwet/regeling/ besluit.
Voor wie zich er in wil verdiepen hoe de verplichting van vaarbeboegdheden/vaarbewijzen is geregeld:
BVW Art 22 lid onder c verwijst naar Binnenvaartbesluit Art 16 onder d verwijst naar Binnenvaartregeling Art 7.1.
Zo zie je dat de basis van de vaarbevoegdheden/vaarbewijzen is vastgelegd in de BVW, ook voor de pleziervaart.
Vandaar uit is het verder vastgelegd in andere reglementen zoals het BPR RPR enz enz.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Volgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten