Tunnels in Frankrijk

Re: Tunnels in Frankrijk

Berichtdoor aadbloem » 11 Jul 2020, 08:37

De tunnels zullen geen probleem zijn. Ik vind het wel vermoeiend als je met 5km per uur door een tunnel van 5km moet.....
Altijd blij als ik er weer door ben.
Check in ieder geval wat er gesloten is op je route. Vaar in automatische sluizen NOOIT door rood/groen want dan gaat de sluis in storing. Wacht altijd tot je helemaal groen hebt.
Als je via de Maas naar het zuiden wil varen dan heb je al dreigende problemen. Er wordt vanaf sluis 6 tot en met 1 maar 2x per dag handmatig geschut ivm watertekorten.
Hier kan je een overzicht (elke vrijdag nieuw) downloaden https://www.vnf.fr/vnf/app/uploads/2019 ... -07-10.pdf
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Tunnels in Frankrijk

Berichtdoor quichot » 11 Jul 2020, 08:58

Je blijft maar hameren op die 4,65 m. Maakt nauwelijks of niks uit. Die tunnels zijn een stuk breder, dus wat is het probleem? Je ziet beren op de weg die er niet zijn.

Iets anders is dat je op dit soort reizen gaat ontdekken dat een boot geen auto is.
Wie voortdurend bang is voor lakschade kan beter niet door Frankrijk varen. Want we hebben het dan wel over die tunnels, maar veel groter risico op ongewenste contacten met stenen wanden loop je in de honderden sluizen die je gaat passeren.
Niet om je bang te maken, maar daar gaat het er vaak niet zachtzinnig aan toe. Ergens wordt er een luik opengetrokken en met de kracht van een waterval stort zo'n kommetje in een minuut vol. En daar dobber jij dan in, met je goeie gedrag. :cry:
En dan heb ik het nog niet over de dwarsstroming die vaak vlak voor de ingang loopt. Denk je keurig netjes in het midden te zitten, klapt toch nog de boeg tegen de wand. Of blijken eenmaal boven de wanden nog amper 10 cm boven water uit te steken. Lig je dan met je fendertjes op de kade.

Allemaal geen ramp, je wordt vanzelf wat laconieker, en haal je je schouders op bij een blutsje. En als je dan na twintig van die sluisjes bij een tunnel komt denk je: gelukkig! Het is maar een tunnel! :mrgreen:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Tunnels in Frankrijk

Berichtdoor kajoe » 11 Jul 2020, 10:25

vergeet niet dat als je langer dan 15 meter bent op moezel en rijn tenminste een spitsen patent moet hebben .
of iemand bij je hebben die dat heeft ,of een loods maar ja dan be je arm voor je in nederland bent .
en ja hrt enigste na deel is dat het er vaak koud is vooral als het voor de tunnels rond 30 graden is.
en als je door de beruchte tunnel komt met de sleep trein zet dan de touwen heel goed vast als je er met meerdere doorgaat vaak komt het bij jachten voor dat dat niet goed werd gedaan en er een vn de kruis touwtjes los schoot en dan zitten diegenen die erachter zitten aardig in de probleempjes en de trein stopt niet zitje er alleen achter hoef je eigenlijk niets te doen als zorgen dat je recht erachter blijft .
Laatst gewijzigd door kajoe op 11 Jul 2020, 10:33, in totaal 1 keer gewijzigd.
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Tunnels in Frankrijk

Berichtdoor aadbloem » 11 Jul 2020, 10:27

quichot schreef:Niet om je bang te maken, maar daar gaat het er vaak niet zachtzinnig aan toe. Ergens wordt er een luik opengetrokken en met de kracht van een waterval stort zo'n kommetje in een minuut vol. En daar dobber jij dan in, met je goeie gedrag.

Er zijn veel geautomatiseerde trajecten, je krijgt een afstandsbediening "telecommande" of je draait aan een hangende buis en dat werkt naar genoegen. Ik heb zo honderden sluisjes gevaren waarbij we steeds probeerden alleen te zijn. Geopende sluis invaren, het schutten in werking zetten met de blauwe stang, achteruit varen tot aan de deur en in het midden tussen de muren blijven liggen met boeg- en hekschroef. Zodra de tsunami de boot bereikt klein klapje vooruit om op de plek te blijven en het hele schutproces vrij van de muren blijven. Werkt perfect. Soms bij bemande sluizen mocht dat niet en moest er een lijntje op de gele bolder aan de kant. Dat gaven we dan aan naar boven maar we deden er nooit wat mee, zelfde truc, met boeg- en hekschroef en klapje naar voren bij de eerste golf van de geopende klep. Bij afdalen natuurlijk helemaal een makkie zo. Geen gore bemodderde stootwillen die overigens wel altijd uithingen.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Tunnels in Frankrijk

Berichtdoor quichot » 11 Jul 2020, 10:55

Ik weet er alles van Aad, mij hoef je dat niet uit te leggen. En inderdaad ben je meestal in je eentje.
Maar soms vaar je, of je wilt of niet, op met een of twee andere jachtjes, en mij viel dan altijd de beleefdheid van die schippers op: 'Gaat u maar eerst hoor!' :lol:
Want die zagen de bui al hangen.
Door het gewicht van de Jonge Willem heb ik daar wel het minste last van moet ik eerlijk zeggen. Maar het ingangetje vóór moet echt dicht, want het water klettert over het voordek.

Afschutten is inderdaad makkelijker, alleen moet ik bij invaren goed op een centraal punt mikken, omdat voor mij vanuit de stuurhut gezien die lage walletjes bij de deuren in de dooie hoek zitten. Maar dat zal bij de meeste jachten geen probleem zijn.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Tunnels in Frankrijk

Berichtdoor pascall » 11 Jul 2020, 12:44

quichot schreef:Je blijft maar hameren op die 4,65 m. Maakt nauwelijks of niks uit. Die tunnels zijn een stuk breder, dus wat is het probleem? Je ziet beren op de weg die er niet zijn.

Iets anders is dat je op dit soort reizen gaat ontdekken dat een boot geen auto is.
Wie voortdurend bang is voor lakschade kan beter niet door Frankrijk varen. Want we hebben het dan wel over die tunnels, maar veel groter risico op ongewenste contacten met stenen wanden loop je in de honderden sluizen die je gaat passeren.
Niet om je bang te maken, maar daar gaat het er vaak niet zachtzinnig aan toe. Ergens wordt er een luik opengetrokken en met de kracht van een waterval stort zo'n kommetje in een minuut vol. En daar dobber jij dan in, met je goeie gedrag. :cry:
En dan heb ik het nog niet over de dwarsstroming die vaak vlak voor de ingang loopt. Denk je keurig netjes in het midden te zitten, klapt toch nog de boeg tegen de wand. Of blijken eenmaal boven de wanden nog amper 10 cm boven water uit te steken. Lig je dan met je fendertjes op de kade.

Allemaal geen ramp, je wordt vanzelf wat laconieker, en haal je je schouders op bij een blutsje. En als je dan na twintig van die sluisjes bij een tunnel komt denk je: gelukkig! Het is maar een tunnel! :mrgreen:


In de verste verte niet mee eens.
Wij zijn erg zinnig op ons scheepje, heeft dan ook niet een krasje na haast 80.000 km!
Ook in een rondje Frankrijk niet, en zonder boegschroef, want daar ging bij de eerste beste sluis een plank door.
Ik wil maar zegge, is voor iedereen verschillend.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2124
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Tunnels in Frankrijk

Berichtdoor Yep » 11 Jul 2020, 13:27

Dank voor alle bijdragen!!!!

@Quichot:
Breedte doet er zeker wel toe want meer breedte betekent ook eerder problemen a.g.v. de kromming van de tunnel.

Verder:
Ik ben niet risicoavers.
Wel wil ik graag vooraf risico's inschatten v.w.b. mij volkomen onbekend terrein.
En daarna besluit ik of ik het gecalculeerde risico wil nemen.

En inmiddels is deze sessie gedaan zoals eerder gemeld.
Via de Rijn/Moezel vermijd ik een aantal tunnels waarvan de beschrijving risicovoller is.
Goed voor het bootje, goed voor het gemoed.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Tunnels in Frankrijk

Berichtdoor aadbloem » 11 Jul 2020, 13:35

Nog even over de tunnels, rustig op je gemakkie doen.
De meeste zelf varen, in noord Frankrijk is voor zover ik weet maar één sleeptunnel bij St Quintin.
Gezien de horrorverhalen daarover nog nooit gedaan.
Wij hebben afwisselend tunnel canal du Nord en Maas gedaan om richting midden Frankrijk te komen. Canal du Nord is bijzonder mooie tunnel met uitstekende verlichting.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Tunnels in Frankrijk

Berichtdoor quichot » 11 Jul 2020, 13:44

Yep schreef:Breedte doet er zeker wel toe want meer breedte betekent ook eerder problemen a.g.v. de kromming van de tunnel.

Ik snap je terughoudendheid hoor, begrijp me niet verkeerd, en je hóeft er voor mij niet doorheen :D, maar welke problemen met betrekking tot welke kromming dan?
Er gaan lege spitsen door, en dat zijn boven water rechthoekige dozen van 39 x 5,05 x 2 meter.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Tunnels in Frankrijk

Berichtdoor Yep » 11 Jul 2020, 13:48

De hoogte met kap eraf is ca. 3.25 meter.
Maar die 3.25 meter is het schip ook richting de zijkanten.
Er is op een breder schip meer 3.25 meter dan op een smaller schip.
En die tunnel kromt vaak dermate dat daardoor eerder de hoeken beschadigen (ervaring kennissen met een smallere praam).
Als de hoogte 2 meter is loopt het zo'n vaart niet.
Maar nogmaals, ik heb mijn route al gevonden (via Koblenz).
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

VorigeVolgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten