Schoonhoven naar Alkmaar

Schoonhoven naar Alkmaar

Berichtdoor closie » 23 Okt 2018, 21:46

Hallo allemaal,

As weekend gaan we met drie man onze net gekochte kajuitsloep terugvaren vanuit Schoonhoven naar Alkmaar. We gaan zaterdag einde van de ochtend vertrekken en willen halverwege ergens een haven pakken, happie eten en hotelletje pakken (slapen aan boord kan echt nog niet) Zondag eind ochtend weer verder varen richting Alkmaar.

Nu keek ik even op vaarroute.online.net en zag deze route: https://vaarroute.online/vaarroute.php? ... =3#fromtoo

Zouden jullie deze ook pakken? We kunnen ook de bruggen vermijden maar dan varen we alleen maar op Amsterdam Rijnkanaal en dat lijkt ons niet heel erg boeiend.

Ook even benieuwd welke app jullie gebruiken op je telefoon voor routes etc. Heb nu KNRM en Vaarkaart. Zijn daar ook nog suggesties in?

Thanks Rene
closie
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 22 Okt 2018, 14:39
ligplaats: Alkmaar
info: Reddingsloep 9m
Bouwjaar 1959
Mercedes OML 42pk
Black Sheep

Re: Schoonhoven naar Alkmaar

Berichtdoor Blacktoppie » 23 Okt 2018, 22:56

Mijn eerste gedachte is ga niet via het amsterdam rijn kanaal met deze boot.
Of laat ik het ander zeggen, niet met een boot die je net gekocht heb en die je niet kent. Aan de andere kant hij voer ook altijd over de lek(kleine stukjes geloof ik) dus het zou wel goed moeten komen.
Een maatje van me zei iets over de koel pijpen, hou het iig in de gaten.

Mijn keuze zou zijn de lek stroom af richting krimpen,( heb je stroom mee zaterdag) door de sliksloot, dan via de hollandse ijssel richting gouda, en dan via de gouwe verder naar boven. In ieder geval Rustiger qua scheepsvaart.
Eenmaal op de hollandse ijssel heb je wel stroom tegen. Op de gouwe geen stroom meer.

Neem wat water kaarten mee, of gebruik de anwb app of de vaarkaart nederland app.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Schoonhoven naar Alkmaar

Berichtdoor quichot » 24 Okt 2018, 08:52

De Lek is relatief rustig water vergeleken bij AR-kanaal. Probleem daar zijn de steile golven die eindeloos lang tussen de damwanden heen en weer blijven klotsen als er een groot schip is gepasseerd. Als er daardoor vuil loskomt in je tank (weet jij veel hoe dat onderhouden is?) waardoor de motor stilvalt zijn de rapen gaar. Op de Lek met haar natuurlijke oevers heb je dat probleem niet of nauwelijks.
Verder is het zo dat op de aangegeven route inmiddels de winterbediening is ingegaan, wat betekent dat bediening van sommige bruggen soms 24 uur vantevoren moet worden aangevraagd, áls ze al worden bediend. Zondag kun je dat in elk geval vergeten.
Ik zou als ik jou was de Lek afvaren naar de Hollandse IJssel en dan via de Gouwe óf over Alphen naar de Ringvaart gaan, óf via Ter Aarkanaal naar de Amstel.
Op de Lek kun je dan lekker je wal houden, en de Hollandse IJssel is, hoe groot het ook lijkt, heel rustig en bovenal zeer fraai vaarwater. Bovendien is er op deze route geen sprake van winterbediening omdat er ook beroepsvaart door moet.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Schoonhoven naar Alkmaar

Berichtdoor kajoe » 24 Okt 2018, 13:04

in dien de sluis bij ter aar normaal draait is de route zoals aangegeven wel de snelste maar 2 sluizen ,daarna of via Purmerend nog 2 sluizen of even naar Zaandam dan nog maar 1 sluis .
anders via alphen de ringvaart naar de nieuwe meer sluis en door naar de houthaven ,en met een lage sloep heb je ook geen geouwehoer met bruggen
anders.
maar vanuit Schoonhoven is de route via de Beatrix sluis te Vreeswijk wel de kortste .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Schoonhoven naar Alkmaar

Berichtdoor quichot » 24 Okt 2018, 17:09

Tolhuissluis (Ter Aarkanaal) en Vrouwenakker worden 's winters niet bediend op zondag, dus dat wordt hem niet.
Maar Alphen kan prima. Bovendien goede stopplaats voor overnachting. Diverse fraaie 3x24h-plekken in en bij centrum. Wel nog een lange vaardag voor de boeg op de zondag. Ik vraag me zelfs af of het niet in drieën moet. Is de navigatieverlichting in orde?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Schoonhoven naar Alkmaar

Berichtdoor closie » 25 Okt 2018, 18:14

Hallo allemaal,
Bedankt voor de reacties.

We gaan dus voor de route richting Krimpen ad Lek, dan de Hollandsche Ijssel op richting Gouda, en dan bij Gouda linksaf richting Goudse Poort en dan Alphen pakken om te overnachten?
Kan deze route, is hij snel en belangrijkste alles open?
closie
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 22 Okt 2018, 14:39
ligplaats: Alkmaar
info: Reddingsloep 9m
Bouwjaar 1959
Mercedes OML 42pk
Black Sheep

Re: Schoonhoven naar Alkmaar

Berichtdoor henkvd » 25 Okt 2018, 19:26

Je moet dan wel dit weekend, de spoorbrug Alphen draait na 1 november niet op zondag, op zaterdag moet je hiervoor 18.00 doorheen, daarna draait hij pas weer zondag morgen 10.00 uur, je zal dus eerder moeten vertrekken dan je van plan waa en meer mijlen maken om in 2 dagen in Alkmaar te geraken.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Schoonhoven naar Alkmaar

Berichtdoor Hans van Zijl » 25 Okt 2018, 20:38

Hoi closie,

Goede reis en laat even weten of het allemaal goed is gegaan.

Mvg Hans
Hans van Zijl
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 10 Mrt 2015, 19:17
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Schoonhoven naar Alkmaar

Berichtdoor quichot » 26 Okt 2018, 09:21

henkvd schreef:Je moet dan wel dit weekend, de spoorbrug Alphen draait na 1 november niet op zondag, op zaterdag moet je hiervoor 18.00 doorheen, daarna draait hij pas weer zondag morgen 10.00 uur, je zal dus eerder moeten vertrekken dan je van plan waa en meer mijlen maken om in 2 dagen in Alkmaar te geraken.

Die spoorbrug haal je wel op zaterdag. Ik schat Schoonhoven-Krimpen op 2 uur varen, Krimpen-Gouda 2 uur, Gouwe nog 's 2 uur. Dus als je bij daglicht vertrekt rond 9:00h ben je rond drieën bij de spoorbrug.
Daarna is Alphen nog maar een wippie. Borreltijd vast!
Probleem gaat de zondag worden. Of Alphen-Alkmaar in één dag kan betwijfel ik.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Schoonhoven naar Alkmaar

Berichtdoor Blue Ocean » 26 Okt 2018, 10:53

Een paar weken geleden heb ik dezelfde route gedaan, maar dan omgekeerd. Boot opgehaald in Akersloot en naar Streefkerk gevaren. Drie (doordeweekse) dagen over gedaan van gemiddeld vijf uur per dag. Snelheid tussen de 10 en 13km/u.
Kostverlorenvaart door A'dam. Maar ik ben maar 2.40 hoog.
Gebruikers-avatar
Blue Ocean
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 20:39
ligplaats:
info: Hellingskip 1000

Volgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten