Groningen naar Niftrik

Re: Groningen naar Niftrik

Berichtdoor MarcelM » 22 Aug 2018, 15:52

maar is het water van de randmeren wel rustig genoeg?
MarcelM
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 19 Aug 2018, 12:20
ligplaats: Niftrik
info:

Re: Groningen naar Niftrik

Berichtdoor Yep » 22 Aug 2018, 15:53

Als je de weersvoorspelling checkt en lokaal max. windkracht 3 aanhoudt, dan is het water ook rustig genoeg.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Groningen naar Niftrik

Berichtdoor Noordvaarder » 22 Aug 2018, 17:13

MarcelM schreef:maar is het water van de randmeren wel rustig genoeg?

Voordat je daar in de problemen komt,moet er heel wat gebeuren.
Randmeren heet het,maar ik denk dat bv het Tjeukermeer stukken en stukken groter is.
Persoonlijk vind ik de Randmeren tot aan de Stichtse brug (A27) ,meer een "brede rivier".
En als je vanaf Almere-Haven naar de Vecht toe wilt,zal je ook het breedste stuk op moeten,en daarna naar het IJmeer.
Noordvaarder
 

Re: Groningen naar Niftrik

Berichtdoor bas » 22 Aug 2018, 18:10

Mooi stukje varen!
Op het Ijmeer idd even de windverwachting in de gaten houden en goed binnen de geul blijven, daar buiten is het gelijk bingo met waterplanten.

Net boven Utrecht kun je bij Maarssen idd het ARK op. Beatrixsluizen Nieuwegein zijn momenteel wel stervensdruk met beroepsvaart dus hou daar rekening mee. Andere optie is om eventueel bij Nieuwegein de zuidersluis te pakken en dan via Vreeswijk bij de koninginnesluis weer naar buiten. Duurt wel iets langer maar vaart een stuk prettiger. 1 maar: Koninginnesluis draait i.v.m. de waterstand momenteel alleen met HW.

Sluis Vianen en Gorinchem draaien om dezelfde reden ook beperkt momenteel ( om de 2 uur, maar ik ben even kwijt of dat nu de even of de oneven uren zijn).
E.e.a. hangt dus nogal af van hoe laat je ergens bent en hoe dat uitpakt t.o.v. het tij.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Groningen naar Niftrik

Berichtdoor MarcelM » 23 Aug 2018, 08:27

thanks voor de tip Bas!
die gaat het worden!
MarcelM
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 19 Aug 2018, 12:20
ligplaats: Niftrik
info:

Re: Groningen naar Niftrik

Berichtdoor kajoe » 23 Aug 2018, 14:32

ik vind persoonlijk dat je over de randmeren mooier vaart en ook nog prachtige plekjes hebt om te overnachten ,tja het is bv een dikke 4 a 5 uur meer varen dan rechtstreeks Urk naar Amsterdam duiten om .
en door de polder zou ik persoonlijk de lage vaart aan houden en via Lelystad gaan is korter dan de hoogevaart dan heb je de mogelijkheid om er bij de blocq van kuffeler er uit te gaan als het mooi weer is of door naar Almere haven en dan naar Muiden van de vaartsluis is het nog een dikke 4 uur met ongeveer 10 kmpu maar behalve de stad is er niet veel aan in de vaarten hoge riet en boom wallen .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Groningen naar Niftrik

Berichtdoor MarcelM » 29 Aug 2018, 10:14

we liggen veilig in de haven van Loosdrecht..

Zaterdag ochtend via de noordkant van groningen naar het PMK, wat een saaie omgeving daar, alles vlak, grote meren en veel verkeer op het water.
onderweg begon de motor onregelmatig te lopen, we hebben even aangelegd, olie gepeild (stond net boven minimum), bijgevuld en direct maar die 20 liter benzine erbij gegooid.
paar keer flink achteruit geslagen (de eigenaar vertelde me dat hij schommelt in toeren als er rotzooi in de schroef zat) en het probleem was weg. Daarna ook geen onregelmatige loop meer gehad.
We hebben overnacht in grouw. leuk stadje en heerlijk gegeten :)

Zondag wat later weg omdat er getankt moest worden en de pomp pas om 9u open ging.
dwars door lemmer heen om bij de sportsluis te komen (de grote sluis was volgens mij enkel voor beroepsvaart), wat een drukte daar! lemmer was vol, je mocht er enkel doorheen om richting sluis te varen. Een boel dagjesmensen op gehuurde boten en een aantal 'superschippers' (althans dachten ze) die zo nu en dan de vaarweg volledig blokkeerde met hun gestuntel (wachten voor een sluis zodat niemand eruit kan bijvoorbeeld)
Emmeloord binnendoor en bij de uitgang van het kanaal richting zwarte meer een plekje voor de nacht gevonden.
De boeien aan de verkeerde kant gehouden en vol de waterplanten in gevaren.
We lagen muurvast en konden op de motor geen kant meer op. Heb dus het anker uitgelopen met alle touwen die we hadden en in de buurt van de vaargeul in de blubber gestampt. Ben op het anker gaan staan en mijn vader heeft de boot naar voren getrokken. Toen we helemaal los waren de schroef schoongemaakt en we konden weer varen :) overnacht in vollenhoven waar een karrebouwersfeest was. Een gezellige bedoeling!

Op maandag zijn we over richting de randmeren gegaan. Windkracht 4 zorgde voor flinke golven en we zijn niet recht overgestoken bij het ketelmeer, maar tussen de eilandjes door gegaan.
Op de randmeren ook een windkracht 4, flinke golven en de boot klapte er goed overheen. Hondje was zeeziek, maar veel vertrouwen in de boot en motor. Uiteindelijk in Harderwijk overnacht.

Gisteren het laatste stuk randmeren en toen bij muiden de vecht op. een geweldige rivier, mooie huizen naast het water en een erg mooi vaargebied.
Helaas kwamen we in een plaatsje met bruggen 'dubbel rood'... op dat moment waren ook de telefoons en tablets leeg dus geen vaarkaart meer :(
We konden er niet onderdoor, maar met het wegnemen van de kap en het inklappen van de ramen was onze kruiphoogte laag genoeg om er onderdoor te kunnen. we hadden nog een cm of 20 over.
De brug erna was nog lager, heel voorzichtig geprobeerd en de ruitjes die opgeklapt lagen staken iets omhoog (cm of 20) maar het paste, we hadden nog 2 cm over en hebben ons best gedaan om vooral niet te schommelen :) ook daar heelhuids onderdoor gekomen.
De volgende brug was ook dubbel rood en NOG lager 'hier houd het op' dachten we, maar er stond toch een brugwachter en de brug draaide gewoon!
Vervolgens door de sluis richting drecht en daar afgemeerd. volgend weekend verder :)

Een paar vragen:
- De motor loopt super, maar als ik de gashendel snel naar voren doe slaat hij af. Hij start wel weer gewoon en als ik hem rustig bedien is er niets aan de hand. Iemand een idee wat het kan zijn? (electronische ontsteking, dus geen contactpunten) Ik denk zelf dat hij ergens valse lucht pakt, de carburateur vuil is of?

Volgend weekend gaat mijn vrouw mee aan boord, ik heb met naar huis rijden gezien dat het ARK wel heel erg druk is, ze varen daar in colonne, daar wil ik niet tussen komen.
idee is nu om de vecht te volgen, door utrecht heen lekkanaal, bij vianen naar binnen, merwedekanaal naar gorinchem en dan OF een stukje stroom op richting afgedamde maas, OF stroom af en dan om de biesbosch heen richting maas.

Vraag is, gaat genoemde route werken (door utrecht) of loop ik tegen problemen aan?
MarcelM
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 19 Aug 2018, 12:20
ligplaats: Niftrik
info:

Re: Groningen naar Niftrik

Berichtdoor R.C.Grootveld » 29 Aug 2018, 12:22

MarcelM schreef:we liggen veilig in de haven van Loosdrecht

Mooi
MarcelM schreef:dwars door lemmer heen om bij de sportsluis te komen (de grote sluis was volgens mij enkel voor beroepsvaart), wat een drukte daar!

Nee hoor, grote sluis mag je gewoon door heen. Moet er niet aan denken dat alle pleziervaart door Lemmer zou moeten.
Daarbij is het in de praktijk sneller en goedkoper (is gratis).
Lemmer druk? Hoe kom je daar nu bij :D
MarcelM schreef:Op maandag zijn we over richting de randmeren gegaan. Windkracht 4 zorgde voor flinke golven en we zijn niet recht overgestoken bij het ketelmeer, maar tussen de eilandjes door gegaan.

Verstandig, heb ik daar ook wel eens gedaan. Ook wel eens doorgevaren tot bij het IJsseloog en daar vlak voor langs (hoge wal)
MarcelM schreef:op dat moment waren ook de telefoons en tablets leeg dus geen vaarkaart meer :(

Tja, om die reden heb ik (en velen met mij) ook een vast ingebouwd navigatiesysteem, wat op het boordnet zit en zelfs dan heb ik ook nog gewoon papieren kaarten bij me
MarcelM schreef:Iemand een idee wat het kan zijn? (electronische ontsteking, dus geen contactpunten) Ik denk zelf dat hij ergens valse lucht pakt, de carburateur vuil is of?

Zou kunnen heb niet zo'n verstand van benzine motoren
MarcelM schreef: ik heb met naar huis rijden gezien dat het ARK wel heel erg druk is, ze varen daar in colonne, daar wil ik niet tussen komen.

ARK kan druk zijn, zondag in het algemeen wat rustiger want beroepsvaart houdt zondagsrust nog enigzins in ere.
Daarbij varen daar vaak groepen schepen bij elkaar, omdat die ook gezamelijk geschut zijn bij Amsterdam of bij de Nederrijn/Lek
En als je gewoon SB wal houdt hoeft het ook niet zo'n probleem te zijn, desnoods gewoon een 'stormrondje maken' (wel tijdig doen!) zodat je de boeg/hek golf van zo'n grote bak van voren pakt.
Nadeel ARK zijn de damwanden, waardoor het sowieso onrustig varen is.
MarcelM schreef:merwedekanaal naar gorinchem en dan OF een stukje stroom op richting afgedamde maas, OF stroom af en dan om de biesbosch heen richting maas.

Onderschat dat ommetje via de Biesbosch niet! Dat kost je al snel een dag(deel)
Ik zou gewoon oversteken en dat kleine stukje naar Woudrichem tegen de stroom opvaren, dat kost minder tijd dan omvaren via de Biesbosch

Fraaie haven trouwens in Niftrik, we hebben er 2 weken geleden nog gelegen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Groningen naar Niftrik

Berichtdoor MarcelM » 29 Aug 2018, 12:39

hoi Grootveld,

dank voor jouw reactie!
van het gebied waar wij varen heb ik natuurlijk kaarten, maar aangezien ik nooit in het noorden kom (eigenlijk nooit boven de biesbosch) vond ik het de investering niet waard. ik had een telefoon met de app en die had ik ook op mijn tablet gezet.
De tablet had nog voldoende stroom, maar laadde de kaart op de één of andere manier niet terwijl hij de dag ervoor probleemloos werkte.

Nog ideeën m.b.t. de geplande route? (dus niet over het ARK) het moet vooral heel gezellig worden met mijn vrouw aan boord, weinig zin om op haar maiden tocht met deze boot direct de drukte op te zoeken :)
MarcelM
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 19 Aug 2018, 12:20
ligplaats: Niftrik
info:

Re: Groningen naar Niftrik

Berichtdoor R.C.Grootveld » 29 Aug 2018, 13:14

Als je je niet vertrouwd voelt voor het ARK, zou ik gewoon de Vecht opvaren en via Utrecht gaan.
Vandaar via Merwedekanaal (denk aan de spoorbrug bij Arkel, die stopt er vrij vroeg mee volgens mij) naar Gorinchem.
Daar de Merwede oversteken ri Sleeuwijk (daar kan het ook druk zijn) en vervolgens even een stukje tegen de stroom op naar Woudrichem en dan de Andelse Maas op.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten