Groningen naar Niftrik

Re: Groningen naar Niftrik

Berichtdoor Gruttepier » 19 Aug 2018, 20:18

MarcelM schreef:bedankt voor de tips!
de route van noordvaarder ga ik onderzoeken, als dit sneller vaart dan zal het mijn voorkeur hebben.
En verder is de vecht natuurlijk ook een optie in plaats van het ARK.
Vanzelfsprekend houd ik een verslag bij. De vaarkaartenapp heb ik inmiddels op mijn tablet geïnstalleerd en komt vast aan boord te zitten. Die gaan we gebruiken als een waterkaarten machine :) had nog een HP tablet liggen en draait perfect op dat machientje.

Bij lemmer het ijsselmeer op een optie? of raden jullie dit echt af?


Ijsselmeer alleen bij goed weer en voldoende vertrouwen in de boot.

En als je de Drentse hoofdvaart kan vermijden zal ik dat zeker doe. De route is saai, lang en frustretend als je door wilt varen. Vooral die middagpauzes slaan nergens op, ze zitten 6 van de 8 uur al op hun krent niks te doen en geloof me, 12 uur is 12 uur en ze sluiten af al ben je 10 meter verwijderd.
Gruttepier
 

Re: Groningen naar Niftrik

Berichtdoor MarcelM » 19 Aug 2018, 20:31

ik heb e.e.a. bekeken.
de route van Noordvaarder lijkt toch wel ernstig interessant.
ongeveer 100km van groningen naar lemmer en maar een paar bediende bruggen waar ik, volgens mij, gewoon onderdoor kan. Dat gaat zeker tijd schelen ten opzichte van de 1 meter bruggen op de andere routes. Dank voor de tip! Binnendoor naar het zwarte meer en daar overnachten lijkt me te doen op de eerste dag.

Ik zie nu al dat ik wat langer nodig heb om eventueel bij het ARK te komen (planning was op zondag er overheen) dus daar komt een alternatief voor, ik wil niet op die klotsbak varen op een doordeweekse dag.

Ik heb dan dus 2 opties:
De ijssel zou een optie zijn, 14 uur varen om bij de waal te komen (met genoemde stroming hier boven) wat zou betekenen dat ik op zondag de ijssel opvaar en wellicht nog het stukje waal kan doen. (is dit op zondag rustiger?) Volgens mij het hele stuk ook een speciale geul voor de pleziervaart? of is dat enkel bij de bocht bij nijmegen?

2e optie is randmeren en dan de vecht af, duurt zeker een dag langer maar beste optie als ik nog geen 100% vertrouwen in het bootje heb.
of zijn er nog alternatieven die ik moet bekijken?

Overigens heb ik voor zaterdag en zondag mijn zoon (13 jr, maar wel met zeebenen) aan boord. Zondag wordt hij opgehaald (moet maandag weer naar school) maar dan zou mijn vrouw maandag mee kunnen varen. we hoeven niet thuis te komen, kunnen hem ook ergens achter laten en dan het weekend erop verder varen. Zelf heb ik dinsdag ook nog een mogelijkheid om alleen verder te varen.

Wellicht een vreemde vraag, maar mag die van 13 alleen achter het roer staan? (als ik een soepje maak bijvoorbeeld)
MarcelM
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 19 Aug 2018, 12:20
ligplaats: Niftrik
info:

Re: Groningen naar Niftrik

Berichtdoor bas » 19 Aug 2018, 21:56

Lijkt mij ook de beste optie idd.

Als je je bootje wilt leren kennen en een beetje vertrouwen met je motortje op wilt bouwen lijkt me het Ijsselmeer ook geen optie.

Persoonlijk zou ik daarna verder gaan via de Ijssel en Waal gaan. De Vecht is prachtig maar het is een eind om en schiet ook niet echt op. De Waal heb je idd stukken met aparte vaargeulen voor klein verkeer, zo niet kun je met jouw bootje ook wel binnen de betonning langs. En anders gewoon goed aan je eigen walletje blijven dan past alles prima. Ook niet te bang zijn voor beroepsvaart, gewoon je hersens gebruiken

Of het daar op zondag rustiger is durf ik niet te zeggen maar ik zou er niet vanuit gaan. Het grote gros is toch continuevaart daar tegenwoordig en momenteel wordt door de lage waterstand alles wat drijft ingezet om handel van Rotterdam naar Duitsland te kunnen krijgen. Heb vanmiddag een stukje ARK gedaan maar kon daar in ieder geval weinig verschil merken met afgelopen donderdag toen ik er ook voer.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Groningen naar Niftrik

Berichtdoor MarcelM » 19 Aug 2018, 23:01

zal ik mijn verslag hier neer zetten of een apart topic aanmaken in reisverslagen?
MarcelM
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 19 Aug 2018, 12:20
ligplaats: Niftrik
info:

Re: Groningen naar Niftrik

Berichtdoor Noordvaarder » 19 Aug 2018, 23:09

MarcelM schreef:ongeveer 100km van groningen naar lemmer en maar een paar bediende bruggen waar ik, volgens mij, gewoon onderdoor kan. Dat gaat zeker tijd schelen ten opzichte van de 1 meter bruggen op de andere routes.

Als jij er niet langs kunt, kan deze https://www.vesselfinder.com/vessels/NA ... -244660004 het helemaal wel vergeten.
Deze boot heeft een lijndienst tussen Westerbroek( in de bruurt van het Zuidlaardermeer) en de Maasvlakte.Op de route kom een paar draaibruggen tegen,en een sluis. Wat voor jou nog wel een dingetje is,is kijken waar je kunt tanken,want benzine is niet overal verkrijgbaar.Op deze site was ooit een kaart waarop je kon zien waar je de brandstoffen kon tanken,maar ik kan het niet meer vinden.Misschien weet @Henk het wel.
De nodige info qua bruggen voor de vaarweg Groningen - Lemmer, vind je hier: http://lemmer-delfzijl.nl/
Aanmelden voor bediening van brug of sluis, doe bij het bord "Sport".
Goede reis "naar huis".
Noordvaarder
 

Re: Groningen naar Niftrik

Berichtdoor henkvd » 20 Aug 2018, 00:00

Noordvaarder schreef:Wat voor jou nog wel een dingetje is,is kijken waar je kunt tanken,want benzine is niet overal verkrijgbaar.Op deze site was ooit een kaart waarop je kon zien waar je de brandstoffen kon tanken,maar ik kan het niet meer vinden.Misschien weet @Henk het wel.


Die site waar het opgeplaatst was heeft mijn werk gekaapt en willen dat ik ervoor ga betalen.

https://www.zeemaps.com/frozen.jsp?group=1979545
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Groningen naar Niftrik

Berichtdoor MarcelM » 20 Aug 2018, 09:15

ik neem een vouwfiets mee zodat ik eventueel naar een tankstation kan fietsen :)
was me bewust van de hoeveelheid plaatsen waar je kunt tanken.. op mijn tochtje van schipluiden naar huis (met een 2takt BBM) met het vorige bootje heel moeilijk aan benzine gekomen.
MarcelM
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 19 Aug 2018, 12:20
ligplaats: Niftrik
info:

Re: Groningen naar Niftrik

Berichtdoor kajoe » 20 Aug 2018, 10:03

een heleboel hangt ook af van de kruiphoogte van de boot om de weg te vinden ,oponthoud bij bruggen is nooit leuk, en sluizen ook.
de makkelijkste route is al aangegeven via het Princes margriet kanaal hangt af door de stad Groningen of via de oostersluis daarna nog de gaarkeuken als sluis en open water tot de lemmer via de Friese sluis door de polder en dan via Marknesse naar de voorst ,dan richting Ramspol ,maar niet het hooft vaarwater maar bij het begin van de dam BB aanhouden en de neven geul nemen dan dwars oversteken naar de rand meren en zo naar Muiden dan tot Maarsen en daar het adam rijn kanaal op en naar believen via de grote sluis van Vreeswijk of bij Nieuwegein zuidersluis naar binnen en door de oude sluis de lek op en via Vianen door naar Gorkum ,oversteken naar Woudrichem en door naar Heusden en dan een stuk je maas naar Niftrik een plekje waar wij veel gelegen hebben op een steiger dat tegenover het mooie restaurant op de dijk .
het alternatief is uiteraard zoals gezegd de IJssel en dan een stukje waal IJsel voor een bootje best te doen met een keer stoppen onderweg en de waal vlieg je over prima te doen in de neven jachten geul ,tja Weurt kan even duren als je pech hebt dan nog even grave en dan komt Ravestein al snel in zicht
dit is maar een idee waar ik uit zou kiezen ,maar er zijn leden die ook goede routes aan prijzen .
een kleine uitstap wat ook te doen is maar dan doorvaren het Amsterdam rijn kanaal door naar Tiel en daar de waal op en afvarig naar sint Andries daar naar binnen en dan richting Lith en dan een paar kilometer ben je ook in het zandgat van Niftrik .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Groningen naar Niftrik

Berichtdoor MarcelM » 22 Aug 2018, 14:03

De route staat nu min of meer vast, we gaan tot het zwarte meer binnendoor.
Dan via de flevopolder over de hoge vaart naar almere haven
via de vecht naar beneden en dan net voor utrecht (of kan het nog later) een stukje ARK.
nieuwegein, vianen naar gorinchem.
klein stukje waal op en dan richting maas.

nog tips? of wellicht zaken die anders moeten?
MarcelM
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 19 Aug 2018, 12:20
ligplaats: Niftrik
info:

Re: Groningen naar Niftrik

Berichtdoor Noordvaarder » 22 Aug 2018, 15:35

MarcelM schreef: Dan via de flevopolder over de hoge vaart naar almere haven.
nog tips? of wellicht zaken die anders moeten?

Als ik je was,ging ik via de randmeren.
Gaat denk ik sneller,en je hebt ,althans voor jou, de mogelijkheid om te tanken bij Jachthaven Strandhorst.
Via de Hoge Vaart weet ik zo geen benzine station,waar je kunt tanken.
En over de randmeren vaart mooier,dan via die "stijve kanalen".
En Almere-Haven kun je ook bereiken.
Schutten,moet je 2 keer,maar dan moet als je door de polder gaat, ook 2 keer.
Noordvaarder
 

VorigeVolgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten