Advies Waspik naar Zwolle en terug!

Advies Waspik naar Zwolle en terug!

Berichtdoor gewoonmich » 14 Aug 2018, 07:33

Zaterdag begint onze vakantie van 2 weken. Hadden het plan om Zwolle eens te bezoeken met de boot. Eventueel bij meer tijd ook nog wat verder.

Nu zou de eenvoudigste route voor ons zijn: Gorinchem - Utrecht - Vecht - Muiden - Randmeren - Zwolle. Maar tot aan Muiden hebben we al meerdere keren gevaren. Overigens een hele mooie route.

We zijn minder bekend met het Oosten van het land. Weet iemand daar een mooie route? Rekening houdend met de grote rivieren en de stromingen daarop. Moet natuurlijk wel in 2 weken te doen zijn. We willen geen dagen van 8 uur varen maken. Houden ook van lekker terrasje en wat bezichtigen. :)

Hoop wat mooie suggesties te krijgen.

Gr. Michel
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Advies Waspik naar Zwolle en terug!

Berichtdoor ajvanschaik » 14 Aug 2018, 09:25

Bij Vianen de Lek op. Dan voorbij Arnhem de IJssel nemen. Is erg leuke route. De Lek vaar je wel stroomopwaarts, maar dat is nu niet zo'n probleem.
Een loterij is extra belastingheffing voor mensen die slecht in wiskunde zijn :D
ajvanschaik
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 08 Mei 2018, 11:19
ligplaats: Huizen
info:

Re: Advies Waspik naar Zwolle en terug!

Berichtdoor RuudM » 14 Aug 2018, 16:19

Hallo gewoonmich,

Op de Nederrijn staat op dit moment geen stroom. dus is goed te bevaren
Water boven de sluis van Driel staat ca. 1,5 meter leger dan normaal. en volgens mij wordt er pas geschut met een volle sluis of met beroepsvaart.
dit betekent ook dat de ijssel laag staat je hebt daar wel stroom mee dus gaat wel redelijk snel. alleen met passeren van beroepsvaart wordt het allemaal wat krapper.

leuke route om te varen. (zou persoonlijk mijn keuze zijn)

het eerste deel kan je ook nog ombuigen om via gouda te gaan richting Alphen a/d Rijn en dan door naar de Amstel en door Amsterdam heen kom je uit in het Oosterdok.
dan naar oranje sluizen en de randmeren.... enz.

gr.
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Advies Waspik naar Zwolle en terug!

Berichtdoor gewoonmich » 14 Aug 2018, 18:48

Bedankt voor de suggesties. Bij Vianen de Lek op naar Arnhem had ik inderdaad ook gezien als optie. Maar vroeg me af wat de stroming zou doen. Maar als ik het zo lees heb ik daar nu met het lage water niet zoveel problemen mee.

De route zoals Ruud oppert via Gouda, Alphen a/d Rijn en door Amsterdam hebben we 2 jaar terug al eens gevaren. Was zeker een mooie route al had ik toen wat meer van Gouda verwacht. Denk dat we wel terug varen over de Randmeren, Vecht, Utrecht etc. Of iemand moet nog andere mooie suggesties hebben. :)
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Advies Waspik naar Zwolle en terug!

Berichtdoor gewoonmich » 15 Aug 2018, 18:31

Gister de route van Vianen naar Arnhem en zo naar Zwolle uitgestippeld. En het viel me op dat er maar weinig havens zijn langs de Ijssel. Welke havens raden jullie aan en welke juist niet?
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Advies Waspik naar Zwolle en terug!

Berichtdoor Yep » 15 Aug 2018, 18:37

gewoonmich schreef:Gister de route van Vianen naar Arnhem en zo naar Zwolle uitgestippeld. En het viel me op dat er maar weinig havens zijn langs de Ijssel. Welke havens raden jullie aan en welke juist niet?


Rhederlaag (meer), Zutphen (pittoresk), Veessen (vernieuwd) en Hattem (vlak bij centrum) zijn erg ok qua havens.
Zwolle kan ook nog maar dan moet je eerst door de sluis.
In Wijhe (klein), Doesburg (meerdere mogelijkheden) en Deventer (saai) kun je ook terecht.
Bij elkaar toch een haventje of tien ;-)
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Advies Waspik naar Zwolle en terug!

Berichtdoor Popeye » 15 Aug 2018, 19:23

En wanneer je na Zwolle naar de randmeren vaart heb je bij Kampen ook nog een aantal havens.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Advies Waspik naar Zwolle en terug!

Berichtdoor gewoonmich » 16 Aug 2018, 07:01

Yep: We zullen eens volgende week eens gaan kijken waar we gaan liggen. Maar begrijp dat Deventer dus niet zo'n goed optie is.

Jack: Kampen, Weerribben en Hasselt hadden we ook in gedachten. Maar alles een beetje afhankelijk van de tijd en wat we voor leuke plekken onderweg tegen komen. Hebben helaas maar 2 weken en meer dan 4 tot 5 uur varen wil ik niet doen.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Advies Waspik naar Zwolle en terug!

Berichtdoor Scout » 17 Aug 2018, 13:01

De haven in Deventer is prima in orde maar ligt alleen zo'n 25 minuten lopen van het centrum af.
Vandaar waarschijnlijk "Saai".
Als je het er voor over hebt is Deventer wel een leuke stad.

Grt en succes!
Gebruikers-avatar
Scout
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 10 Mrt 2016, 17:19
Woonplaats: Arnhem
ligplaats: Oldemarkt
info:

Re: Advies Waspik naar Zwolle en terug!

Berichtdoor Yep » 17 Aug 2018, 13:45

Scout schreef:De haven in Deventer is prima in orde maar ligt alleen zo'n 25 minuten lopen van het centrum af.
Vandaar waarschijnlijk "Saai".
Als je het er voor over hebt is Deventer wel een leuke stad.

Grt en succes!


Eensch.
Op zich een prima haven met goede faciliteiten maar ligging en sfeer zijn minder.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Volgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten