Advies gevraagd ivm bevaarbaarheid Rijn en IJssel

Advies gevraagd ivm bevaarbaarheid Rijn en IJssel

Berichtdoor Davidos » 12 Jul 2018, 19:52

Allen,

Wij gaan binnenkort met vakantie een stukje varen, en wilden vanaf Nieuwegein weer eens de Lek en Neder-Rijn en Rijn op, en de IJssel af. Eens wat uren maken met de nieuwe motor :)

Maar, nu is er een water (neerslag) tekort en vandaag las ik zelfs waarschuwingen van het waterschap Rijn en IJssel ivm blauwalg en botulisme.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de huidige bevaarbaarheid van deze route, en of je bijvoorbeeld op Rhederlaag nog steeds goed kunt vertoeven?

Een beetje smallere vaargeul vind ik niet zo erg maar het moet wel leuk blijven.

Graag lees ik, bedankt alvast voor je reactie!

Groet,
Davidos
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Advies gevraagd ivm bevaarbaarheid Rijn en IJssel

Berichtdoor kajoe » 12 Jul 2018, 20:18

voor je met een jachtje water te kort hebt in Nederland op de rivier moet je een beste diepgang hebben .
tja ga je naar boven en verder dan Keulen ,of bv kaub dan kan je met meer dan 160 cm wel in de problemen komen maar voor het zover is ?

op de side van elwis kan men ook de waterstanden op de Europese rivieren vinden ,houd wel in de gaten dat in Duitsland de pegels er nog bij opkomen ,en zorg altijd voor ruim 20 cm water onder het schip .

ik heb tot nu toe nog maar een keer mee gemaakt dat wij met meer dan 1.40 diepgang niet meer voor bij Sankt goar konden komen .omdat we verder op dan aan de grond liepen .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Advies gevraagd ivm bevaarbaarheid Rijn en IJssel

Berichtdoor Davidos » 12 Jul 2018, 21:38

Mijn vraag over bevaarbaarheid gaat vooral over de waterkwaliteit. Als je overal alleen maar aan boord moet blijven wegens blauwalg en botulisme hoeft ''t voor mij en de kids niet zo.

Dat je er met 85cm diepgang wel komt ben ik niet zo bang voor. De manier waarop is het meer.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Advies gevraagd ivm bevaarbaarheid Rijn en IJssel

Berichtdoor Klaver vier » 12 Jul 2018, 22:13

Davidos Als je zelf al leest dat er waarschuwingen zijn ,wat verwacht je hier dan voor antwoord?
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Advies gevraagd ivm bevaarbaarheid Rijn en IJssel

Berichtdoor Davidos » 12 Jul 2018, 23:55

De "Unie van Waterschappen" heeft de zwemwater app gemaakt, maar die is natuurlijk maar zo betrouwbaar en up-to-date als de tests die erin toegevoegd worden.

Er staat NIETS in over blauwalg en botulisme in het Rijn en IJssel waterschap gebied, terwijl dat waterschap wel de media haalt met waarschuwingen.

Ook op de site van het waterschap Rijn en IJssel is er niets over te vinden, en als het er al staat hebben ze het erg goed verstopt.

Dus daarom vraag ik de mensen hier, die wellicht in de genoemde gebieden zitten, naar hun ervaringen/visie. Niet heel raar toch?
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Advies gevraagd ivm bevaarbaarheid Rijn en IJssel

Berichtdoor Gruttepier » 13 Jul 2018, 06:40

Nee hoor, is een normale vraag.
Helaas moeten enkelen met het nodige chagrijn reageren.

Mbt blauwalg en botulisme, beiden gedeien in opgewarmd stilstaand water, oo rivieren zal je er mbt de vaarroute geen last van hebben. Oppassen bij inhammen of strandhoekjes waar het ondiep is.
Blauwalg kun je zien, dat geeft sowieso geen uitnodiging tot zwemmen.
Gruttepier
 

Re: Advies gevraagd ivm bevaarbaarheid Rijn en IJssel

Berichtdoor quichot » 13 Jul 2018, 08:27

Op stromend water valt het doorgaans wel mee met blauwalg. Dat zie je meer op stilstaande plassen en vaartjes.
Op dit moment ziet de IJssel er nog heel normaal uit. Geen alg, en ook geen opvallend lage waterstand.
Het is een heel leuk rondje dat je hebt uitgestippeld. Terug bij mooi weer over Ketelmeer en IJsselmeer, of, bij winderig weer, door de polder. De randmeren vind ik een beetje saai, maar dat is persoonlijk. Hoe het daar zit met blauwalg weet ik niet.
Tenslotte bij Muiden naar binnen en de Vecht af.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Advies gevraagd ivm bevaarbaarheid Rijn en IJssel

Berichtdoor Davidos » 13 Jul 2018, 08:35

Dank voor jullie reacties!

De Rijn en IJssel worden het :)

En dan aan het einde rechts, en een beetje Friesland in en door. En dan terug even zien. Ben het 300% met je eens dat de randmeren wat saai zijn (al te vaak geweest, en het zijn beste afstanden) maar de kinderen gaan vast licht geven als we een aantal stops missen die we op de randmeren altijd aan doen....

Maar als het rustig is steken we het IJsselmeer misschien ook wel over en dan langs die kant naar beneden. Het rondje Rijn-IJssel-randmeren hebben we met onze zeilboot een keer in 1 week gedaan (meer tijd hadden we niet) maar dan moet je aardig door varen. Nu hebben we wel wat langer.... en met het weer dat eraan lijkt te komen wordt dat genieten. We hebben ook wel eens 3 weken regen gehad, dat is toch minder.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Advies gevraagd ivm bevaarbaarheid Rijn en IJssel

Berichtdoor kajoe » 13 Jul 2018, 10:45

tja dat soort zaken als vermeld zie je niet gouw op de rivieren .
maar de water kwaliteit dan word het anders je weet niet wat er in de boven rijn geloosd word aan stoffen .
vroeger zag je alle mogelijke kleurtjes en stank gradaties de rijn in lopen ,
bij voorbeeld de kleur van het water in België en Frankrijk is enorm verbeterd ,helder is het ook geworden ,maar er drijven gigantisch veel kadavers rond ,dus of het veel beter is geworden ?

wij gebben daar dus altijd onze plastic handschoentjes maar aan als de touwtjes nat worden .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Advies gevraagd ivm bevaarbaarheid Rijn en IJssel

Berichtdoor Guerto » 14 Jul 2018, 11:58

Hoi,

Wij willen deze zomer dit rondje ook gaan varen, dus Muiden-Utrecht-Nederrijn en IJssel. Maar wel midden in de zomervakantie. Wat kan ik verwachten qua drukte? Filevaren door Utrecht? En wat betekent dit voor de beschikbaarheid van ligplaatsten? Moeten we er op tijd bij zijn overdag of valt dat mee.

Ik hoor graag!
Groet, Geert
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 11:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:

Volgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten