Pagina 1 van 2

Hoe het maar net goed ging ....

BerichtGeplaatst: 04 Jul 2018, 12:39
door R.C.Grootveld

Re: Hoe het maar net goed ging ....

BerichtGeplaatst: 04 Jul 2018, 13:21
door jaccomiranda
Gebeurd nogal eens een keer bij Dort, vreemd is wel dat de jacht schipper langzaam schuin naar de overkant vaart. Lijkt geen reden voor te zijn.
Op de kruising van de Noord enof Dortse Kil komt dit vaker voor omdat schippers de bocht willen afsnijden.

Re: Hoe het maar net goed ging ....

BerichtGeplaatst: 04 Jul 2018, 16:06
door aquanaut
Deze oversteek wordt heel vaak door schippers gemaakt die richting de Noord willen, ze gaan al voor de bruggen oversteken om onder de verkeerde wal de Noord in te draaien.
Op de Noord pakken ze dan de Rietbaan achter de Sophiapolder langs.

Deze schipper zat waarschijnlijk een beetje te pitten, als je zo kort voor de kop van de duwbakken nog zo'n doodgooi moet maken......
Ik heb het wel eens opgevraagd bij post Dordt of het gewenst is om komende vanuit de haven van de KNZ&RV recht over te steken (richting waterbus steiger) om zo klem onder de verkeerde wal richting de Noord te gaan.
Dit wordt niet gewaardeerd / toegestaan!
Als je komende vanuit deze richting de Noord in wilt en gebruik wilt maken van de Rietbaan dien je tot aan de Groothoofdskade aan SB te blijven en hiervandaan recht over te steken richting de invaart van de Rietbaan.
Als oversteken hier niet mogelijk is wordt verzocht om door te varen tot voorbij het Wantij, hier de Merwede over te steken en zo de Noord in te lopen.
Hier kun je er dan eventueel voor kiezen om weer over te steken naar de Rietbaan.

Aquanaut

Re: Hoe het maar net goed ging ....

BerichtGeplaatst: 04 Jul 2018, 16:18
door R.C.Grootveld
Ik heb vergelijkbare reactie van Nijmegen.
Moest vanuit de Lindenberghaven naar het Maas-Waal kanaal.
Op mijn vraag of ik BBwal/LO of 2x oversteken en SBw/RO moest doen, kwam het antwoord: Gewoon oversteken, SB wal aanhouden, liefst buiten de geul en oproepen bij de hoogspanningsleiding.
Dat laatste hoefde niet, want toen ik er bijna was, riep hij mij al op met het advies 'nu' over te steken.

Die pragmatische benadering lijkt men dus inderdaad liever niet te hebben, maar als het op deze manier, dus in goed overleg gaat heb ik daar ook geen probleem mee.

Met dit soort ervaringen, en gesprekken met mensen van posten, in het achterhoofd heb ik me aangewend om me gewoon altijd te melden.

Re: Hoe het maar net goed ging ....

BerichtGeplaatst: 04 Jul 2018, 17:53
door Arthur
En dan heb je nog altijd van die volksstammen die geen marifoon willen omdat ze examen moeten doen.

Re: Hoe het maar net goed ging ....

BerichtGeplaatst: 04 Jul 2018, 20:06
door Hooveld960
Ik heb het filmpje bekeken, maar waarschijnlijk snap ik het niet. D.w.z. ik snap best dat wat ik nu zie niet goed is.
Maar het motorjacht voer aan SB wal en had toch gewoon SB wal moeten aanhouden?
Ik snap die "move" niet om ineens BB wal te gaan varen, dat is toch net zoiets als op de weg ineens links gaan rijden?
Ik begrijp ook de opmerkingen hierboven niet over het oversteken. Er hoefde toch niets te worden overgestoken?
Het motorjacht had gewoon SB wal moeten blijven varen?
Dat er ergens halverwege een vaarweg van rechts bijkomt verandert daar toch niets aan? Of snap ik het nou totaal niet?

Re: Hoe het maar net goed ging ....

BerichtGeplaatst: 04 Jul 2018, 20:18
door bas
Aparte move......eerst mid vaarwater aan komen varen, langzaam naar bakboord over steken en dan na de "bijna" klap toch weer terug gaan naar SB wal?

Overigens zelf lang geleden eens met een zeilbootje met de mast plat de bruggen gepasseerd en bij Van der Wees de mast weer overeind gezet. Daarna over de verkeerde wal richting Dordtse Kil.
Dit leek mij de handigste optie aangezien het 2 x oversteken scheelt maar hier waren de betrokken instanties het niet mee eens een heeft me tot aan Moerdijk een pittig gesprekje aan boord opgeleverd met oom agent :mrgreen:

Re: Hoe het maar net goed ging ....

BerichtGeplaatst: 04 Jul 2018, 22:49
door R.C.Grootveld
Hooveld960 schreef:Maar het motorjacht voer aan SB wal en had toch gewoon SB wal moeten aanhouden?

Ik weet niet wat jouw definitie van SB wal is (of wat de exacte omschrijving ervan in het BPR is), maar net SB van midvaarwater noem ik geen SB wal.
Op de weg dien je rechts te rijden, daar zeg je op de snelweg toch ook niet dat je rechts rijdt op het moment dat de middenberm aan je linker hand is?

Als ik aan SBwal varen denk, dan denk ik toch meer aan een lijn waarbij de SB wal dichter bij is dan de midvaarwaterlijn.

Samengevat: Wat ik op het radarbeeld zie, kan ik echt geen SB wal noemen, dat is gewoon in het midden varen.

Re: Hoe het maar net goed ging ....

BerichtGeplaatst: 05 Jul 2018, 08:46
door quichot
Hij hield beslist geen SB-wal. Zat in de vaargeul van de beroepsvaart.
Maar dat was hier niet het gevaar. (Toeval waarschijnlijk, want er was even geen opvaart.)
Wat vreemd is dat het jacht na de bijnabotsing weer terugkeerde naar de SB-wal, dus het was kennelijk niet zijn bedoeling om voor te sorteren voor de Rietbaan.
Óf hij deed maar wat uit totale onwetendheid, óf hij zat te dutten. Vast staat dat zijn marifoon niet op het verplichte uitluisterkanaal van post Dordt stond, want dan was hij zeker tot de orde geroepen.
Dat wil zeggen, als hij überhaupt een marifoon had, maar zonder marifoon heb je daar niks te zoeken.

De verkeerde wal houden om voor te sorteren wordt recreanten daar zelden toegestaan. Ik kwam eens van het Wantij om de Wolwevershaven in te varen. Dus ik verzocht die paar honderd meter de BB-wal te mogen aanhouden, ruim buiten het hoofdvaarwater, en keurig netjes met blauw bord en knipperlicht. Maar dat werd mij niet toegestaan, terwijl daar geen nautische redenen voor waren, zoals scheepsbewegingen voor dat stukje wal.
Nu moest ik het hoofdvaarwater twee keer oversteken, wat mij de veiligheid ook bepaald niet ten goede leek te komen.
Twee jaar later werd het me overigens wél toegestaan.

Re: Hoe het maar net goed ging ....

BerichtGeplaatst: 05 Jul 2018, 12:53
door aquanaut
Hooveld960 schreef:Ik begrijp ook de opmerkingen hierboven niet over het oversteken. Er hoefde toch niets te worden overgestoken?

Er hoefde, en mag inderdaad, daar niet overgestoken te worden, en toch wordt het gedaan.
Als niet ter plekke bekend bent is het begrijpelijk.
Kijk anders even in de waterkaart, dan heb je misschien een meer volledig beeld.
Op het radarbeeld van het filmpje zie je namelijk de Dordtse bruggen niet, de Kil niet en de Noord niet.

Aquanaut