touwen verleggen in sluizen met groot verval

Re: touwen verleggen in sluizen met groot verval

Berichtdoor quichot » 06 Aug 2017, 08:55

Omdat geen twee sluizen gelijk zijn, kun je geen algemeen geldend advies geven.
Kajoe merkt terecht op dat lussen in jachtenlijnen vaak te krap zijn. Dat is voor iedereen makkelijk te voorkomen: zorg voor ruime lussen, zodat je niet onder druk van snelvallend water met een pikhaak aan de gang moet om de lijn van de bolder te wippen.

Aquanaut wijst op het voordeel van dubbele bolders. Wie goedbeslagen ten ijs wil komen in álle sluizen heeft voor en achter dubbele bolders. Als je op een enkele bolder de lijn denkt te kunnen laten slippen, kan die zichzelf toch beklemmen tegen de bolderspijker. Geloof me, dat gebeurt vóór je ogen in een fractie van een seconde. Uw conclusie is juist: ook dat is mij in de vaarschool die praktijk heet een keer overkomen ;) .

Bij overpakken naar lagere of hogere bolders hangt het van de sluis af of je daar een tweede lijn voor nodig hebt. De meeste sluizen, juist die met een groot verval, zijn gemoedelijke bakken water waar je voldoende tijd hebt om de lijn over te zetten. Maar Yep heeft gelijk: er zijn ook krengen bij die zuigen en kolken, en waar voor kleinere schepen eigenlijk geen voorzieningen zijn. Dan zul je naar bevinden moeten handelen. Dan kun je beter een tweede lijn klaarleggen, die je eerst op de boldersluis zet voor je de andere lijn losmaakt.

Verder: hoe langer je schip, hoe makkelijker het wordt. Je komt altijd wel binnen het bereik van meerdere bolders. Als ik in m'n eentje ben, schut ik net als René, vaak af aan de middenbolder. Dat kan prima als er niet teveel zuiging is. Dat weet je niet altijd van te voren, maar als je hetzelfde traject vaker vaart natuurlijk wel.
Een ander voordeel van een wat groter schip is dat je op de voorbolder een spring kunt zetten die net wat langer is dan het verval. Werkt prima bij afschutten tot een meter of vier. Dan hoef je alleen nog maar de achterlijn te laten slippen. Wél kruip je daarbij een stukje achteruit, dus dat kan alleen als er niks strak achter je ligt. Uiteraard moet je als je beneden bent je lijn kunnen losslingeren, vandaar die ruime lus.

In Nederland zijn er ook veel sluizen waar je maar een cm of 30 a 40 op- of neer gaat. Dan zie je toch veel jachten waarop gedurende de hele schuttijd iemand voor en achter een lijntje staat vast te houden. Zorg dan voor een beetje horizontale afstand tussen sluis- en schipbolders en ga een kop koffie drinken! :mrgreen:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: touwen verleggen in sluizen met groot verval

Berichtdoor kajoe » 06 Aug 2017, 09:47

bij het schutten maakt het natuurlijk wel wat uit of je er alleen in licht of meerdere en de ruimte hebt of dat je heel krap ligt.
bij het op schutten loopt het water meestal onder je door en duwt de boot naar voren ,als klein schip maak ik vaak eerst van achter vast als dat mogelijk is schroef er op en dan voor de reden is dat als wij voor eerst vast maken de kont afdraaid en door de ronding van de kop hem niet makkelijk weer tegen de kant krijgen ,maaar indien het zo uitkomt gebruiken we vaak de midden bolder en dat vooral bij het afschutten maar ook als de sluis beschikt over geleidepalen .
met een groot of lang schip is het wat makkelijker ik voer indertijd vaak alleen , en had geen kopschroef , als je dan de sluis invoer was het goed kijken hoeveel ruimte je had tot de deur of je voorganger en dan naast de stuurhut waar de bolders stonden de bolder in de sluis uitzoeken die je nam touwtje daar op en dan vast ,schroef er op en vlug naar voren en daar ergens proberen een steek eindje vast te krijgen en weer terug en het achtereintje verzetten ,soms kwam het goed uit en lag je gelijk , je had dan ook niet zoveel tijd om je touwtjes te verzetten ,maar bij het opschutten moest dat natuurlijk wel ,in die tij waren onze touwtjes de lengte van het schip plus 10 meter en dat maal 4 stuks je kon dan bij het afschutten ze gewoon laten staan en opvieren en met een grote zwieper ze losgooien .en door ruime grote ogen er in te hebben ging dat prima .
voordeel dat je toen had was dat je nog vaak de schroef er op kon laten staan on grote sluizen of als je er alleen in lag en dan kon je af met alleen een achtereindje .
er waren sluizen waar je niet eens hoefde vast te maken maar op de schroef het schip op de plaats hield nu is dat een doodzonde .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: touwen verleggen in sluizen met groot verval

Berichtdoor Wolf1 » 06 Aug 2017, 13:20

Touwtjes en sluizen,
Het voornaamste is rust en dat creëer je als je weet wat je hebt te doen en wat er gaat gebeuren, zorgt dat je medeopvarende hier ook van op de hoogte zijn. Duidelijke communicatie.
Tijdens het wachten en invaren opletten met wat voor een sluis hebben we te maken, schuiven in de deuren, midden in/uitlaat, omloop kanaal om de deur enz. enz.
Naar beneden schutten is het makkelijkste als het water gaat stromen is het alleen van achter naar voren. Maar op schutten is wat anders, vooral met groot verval en schuiven in de deuren. Hier draait de stroming tijdens het schutten om en wel eerst van voor naar achter en afhankelijk van verval hoogte van de inlaatschuiven en ook nog van je diepgang, wil je schip ineens naar voren.
Taakverdeling met 2 man (stuurman en matroos): Gewoon afmeren (in volgorde van aankomst of anders door de sluismeester opgegeven !) zover mogelijk naar voren en het liefst tegen een daarvoor geschikt schip (wel even via de marifoon kan 10 of tijdens het langs varen vragen). Dubbel beleggen zorgt voor altijd baas op eigen schip. (en de kracht is verdeeld over 2 lijnen)
Matroos zorgt van te voren voor de fenders stuurman bepaald de plaats van afmeren.
Afmeren op achtertros, alleen als meerdere afmeer punten binnen bereik zijn, anders wordt het voorspring met bijgezette achterspring !
Ieder bemanningslid draagt zorg over zijn eigen lijn dus ook tijdens het schutten.
gaat er iets fout of blijkt onbereikbaar, kan degene die het overkomt corrigeren met behulp van de schroef, de ander blijft bij zijn lijn, maar communiceert wel.
Met enige ervaring en op mekaar inspelen gaat dit allemaal vanzelf en maakt de grootste spektakel sluizen leuk.
Heel kort achter een groot schip zorg dat tijdens het uitvaren je beschikt over een dubbel beslagen korte voor tros !
Gr. Wolf1 CWO4
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: touwen verleggen in sluizen met groot verval

Berichtdoor roadrunner » 08 Aug 2017, 20:28

Vrijdag doen wij onze eerste sluizen Sambeek, Belfeld,Heel telkens naar boven.
Zeer benieuwd hoe het gaat lopen. Onze boot (Princess 9.30m ) had enkel kikkers achteraan en voor in het midden een opengewerkte bolder zie foto Afbeelding
Ik vond dit wel te weining en heb veiligheidshalve 2 kikkers middenscheeps bijgemonteerd in het gangboord. Afbeelding
Aan weerszijden voldoende fenders en aan alle kikkers 12 mm landvasten van 10 m lengte netjes opgerold onder de zeereling door (die wel zeer zwak is).
30 m touw op het dak en pikhaak klaar ..
meer adviezen welkom..

Vrouwtje wat instructies gegeven en we hopen dat het ons lukt..
Zaterdag verder Panheel - Weert - Loozen - Bocholt en dan 3 x Lommel (zondag?) voor we aan de pannekoekenboot zijn..
Hou jullie op de hoogte..
grts
RO
roadrunner
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 09 Jun 2017, 20:44
Woonplaats: Heist-op-den-berg
ligplaats: Porta Aventura Mol
info:

Re: touwen verleggen in sluizen met groot verval

Berichtdoor roadrunner » 08 Aug 2017, 20:32

Sorry, maar foto's plaatsen gaat met niet mee..
grts RO
roadrunner
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 09 Jun 2017, 20:44
Woonplaats: Heist-op-den-berg
ligplaats: Porta Aventura Mol
info:

Re: touwen verleggen in sluizen met groot verval

Berichtdoor Blacktoppie » 08 Aug 2017, 20:44

Vooral rustig blijven, als je zenuwachtig word om wat voor rede dan ook lukt het vaak niet. En nooit vergeten geen handen of vingers tussen wal en schip liever lakschade dan een kapotte vinger/hand oid.. gisteren had de sluiswachter bij meppel ook met zn vinger tussen een boot en de muur gezeten leverde hem ook een paar hechtingen op begreep ik..
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: touwen verleggen in sluizen met groot verval

Berichtdoor ad gevers » 08 Aug 2017, 21:23

Hoi Roadrunner,

Sluizen die jij noemt zijn me allen bekend en geen probleem, behalve Lozen en Bocholt (B),
daar wordt door de sluismeester bij opschutten voor en achter belegd op de bovenste bolder.
zorg dus voor lange lijnen met een grote lus. Verder laat de sluismeester in Bocholt je pas gaan
na betalen van het Vignet (€ 40) en je kunt aantonen dat het schip echt van jou is en of je verzekerd bent, etc.
Verder is het bij de zuiderburen relaxt, sommigen zeggen eentonig varen.
Goeie vaart.
ad gevers
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 18:24
Woonplaats: NULAND
ligplaats: Lith
info:

Re: touwen verleggen in sluizen met groot verval

Berichtdoor roadrunner » 09 Aug 2017, 21:06

Ad dank je wel voor het geruststellende advies,

Sticker (vignet) 1-08 t/m 1-10 inderdaad 40.- al gehaald bij sluis OLEN en plakken we morgen achterop.
Farde met verzekeringsattest en immatriculatie al aan boord - zal dus wel ok zijn.

Heb daarstraks al eens met Bocholt contact genomen om de diensturen van zaterdag/zondag terdege af te stemmen maar die kloppen alvast met kaart/almanak.
Nog even duimen en dan gaan we nu vrijdagmorgen 07:00 van start. (in de regen ?)

Heb er nou bepaald geen probleem mee dat op onze eerste trip relaxt of zelfs saai zal zijn.. Hopen er zelfs op..
Als 2 nieuwkomers zit je dan toch wel even met tal van vragen, doet de motor het ? gaan we het redden ? tank vervuiling ? verbruik ? snelheid onbekend ? beroepsvaart achterop ? tanken in Maasbracht of Weert, waar aanleggen ?

Wat voor de meesten onder jullie een klein klusje zal zijn lijkt hier nu aan de PC/streetvieuw/vaarkaarten/almanak voor ons al een hele onderneming..
Ik zit me wel al grandioos te vergapen aan jullie reisverhalen, respect voor al die prachtige technische verbouwingen, techneuten in elektro, laswerken en scheepstimmer.

Mijn dooppeter voer begin 1950 kolen/erts van Antwerpen naar Luik (Herbosch?) en kwam soms ook bij grootmoeders voorbij (Schoonaarde-Schelde aan de oude Brug). Als kleine snaak 5-6 jaar ging ik van in Diepenbeek op vaders fiets mee naar sluis (Genk?) en konden we even meevaren, ruik nog steeds de teer, het houtwerk en de petroleum/diesel ? en hoor het stampen van de motor.

Wij hebben maar een vaarklaar polyester bootje gekocht om nog enkele jaren volledig te kunnen genieten,en kunnen onze tijd niet meer verliezen eerst nog een aantal jaren aan de slag te gaan met inrichting. 20 jaar geleden had ik het zeker nog gewild. Vandaag niet meer. Wel blij dat de kinderen (4) en kleinkinderen (7) er zin in hebben. Zijn nu al bezig met opzoekingen i.v.m. marifoon en stuurbrevet.

Kom volgende week zeker terug met volledig verslag van onze eerste GROTE expeditie (?)

grt en dank,
RO
roadrunner
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 09 Jun 2017, 20:44
Woonplaats: Heist-op-den-berg
ligplaats: Porta Aventura Mol
info:

Re: touwen verleggen in sluizen met groot verval

Berichtdoor Georges » 11 Aug 2017, 09:34

roadrunner schreef:knip

Wij hebben maar een vaarklaar polyester bootje gekocht om nog enkele jaren volledig te kunnen genieten,en kunnen onze tijd niet meer verliezen eerst nog een aantal jaren aan de slag te gaan met inrichting. 20 jaar geleden had ik het zeker nog gewild. Vandaag niet meer. Wel blij dat de kinderen (4) en kleinkinderen (7) er zin in hebben. Zijn nu al bezig met opzoekingen i.v.m. marifoon en stuurbrevet.

Kom volgende week zeker terug met volledig verslag van onze eerste GROTE expeditie (?)

grt en dank,
RO

Groot gelijk, genieten en ervaren en vooral dat je dat samen met je kinderen en kleinkinderen kan doen is meer waard dan goud !
Alleszins een veilige vaart en mooi weer gewenst, gewoon rustig aan en na een paar sluizen heb je het wel door, we hebben het allemaal zo geleerd.
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: touwen verleggen in sluizen met groot verval

Berichtdoor Popeye » 11 Aug 2017, 11:13

roadrunner schreef:Sorry, maar foto's plaatsen gaat met niet mee..
grts RO

Ja, en op scheepspraet mag ik niet meer komen, dus daar kan ik ze ook niet bekijken! :?

Groet Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

VorigeVolgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten