geldigheid kaarten

geldigheid kaarten

Berichtdoor Roelof » 17 Feb 2017, 13:22

Hoelang worden de waterkaarten over het algemeen gebruikt?
Ik weet dat de Almanak iedere 2 jaar vervangen moet worden, maar wat is de regel voor de kaarten?
We varen voornamelijk op toeristisch water en mijden zoveel mogelijk de beroepsvaarwegen.
Heb zelf niet de indruk dat er ieder jaar zoveel verandert.

Hoor graag alle meningen.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: geldigheid kaarten

Berichtdoor Marie Christina » 17 Feb 2017, 14:27

Binnenwateren heb ik wel eens gebruikt totdat het plakband waarmee ik ze gerepareerd had verdroogd was.
De kaarten van de Waddenzee moet je óf wekelijks bijwerken óf jaarlijks vervangen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: geldigheid kaarten

Berichtdoor Nerissa » 17 Feb 2017, 17:15

Idem als Menno
de kaarten van de wateren waar je vaak komt, dus het gebied wat je op je duimpje kent, heb je geen kaart meer nodig, dus dat is dat ding wat de vrouw ieder jaar weer aan elkaar plakt.

ga je naar een nieuw vaargebied, koop je een nieuwe kaart.
of je neemt de vaarkaarten app van de anwb, nog geen 4 tientjes per jaar, dus gelijk aan 3 kaarten.
Ik vond het leuk om van heel NL de kaarten op papier te hebben, met als gevolg dat er nu nog een paar in de folie zitten :oops: , daar ik al een paar jaar de ANWB app gebruik.

Groet

Frans
Nerissa
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 20:12
ligplaats:
info:

Re: geldigheid kaarten

Berichtdoor Marie Christina » 17 Feb 2017, 18:00

De app Vaarkaart NL kost 6 euro p.j. en is echt goed.
Ook voor de buitenwateren.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: geldigheid kaarten

Berichtdoor R.C.Grootveld » 17 Feb 2017, 18:59

Volgens mij is er nergens vastgelegd dat je om het even wel document om de .... moet vervangen.
De enige regels die ik op dat vlak ken, zijn:
- Je moet altijd de meest recente versie van het BPR en de voor het betreffende vaarwater geldende reglement aan boord hebben
- Je moet altijd de meest recente versie van het Handboek Marifonie aan boord hebben (indien van toepassing)
Dit mag in digitale vorm
Verder moet je volgens mij alleen op de Wester Schelde altijd de meest recente kaart aan boord hebben en dient dit een papieren versie te zijn.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: geldigheid kaarten

Berichtdoor Marie Christina » 17 Feb 2017, 19:49

Er "moet" bijna niets voor jachtjes.
Papieren kaart op de Schelde verplicht?
Zou kunnen.
Ik weet het niet.
Maar ik denk niet dat je een bekeuring krijgt als je bij een controle (zo je die überhaupt al krijgt) op een bijgewerkte versie van Open CPN op je laptop vaart.
Welkom in de moderne tijd, nietwaar?

Maar het is natuurlijk altijd verstandig om aan je eigen veiligheid te denken.
Dus zorg voor een betrouwbaar en recent plaatsbepalingssysteem.
Of die nu digitaal of analoog is lijkt mij van minder belang.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: geldigheid kaarten

Berichtdoor pascall » 17 Feb 2017, 20:03

Westerschelde is het verplicht om een recent bijgewerkte kaart te bezitten.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: geldigheid kaarten

Berichtdoor pascall » 17 Feb 2017, 20:24

Op de wadden veranderd er veel maar als je op een papieren kaart vaart maakt het ook nog niet zo veel uit, mocht die vaargeul 300 meter verplaats zijn merk je dat toch niet als je van ton naar ton vaart.
Ervaring en deskundigheid afhankelijk, maar ik vernieuw mijn waddenkaarten niet binnen de 5 jaar.
Vaar je met digitale kaarten dan word het lastiger, want dan zie je wel dat je 300 meter buiten de betonning vaart.
Hou er ook rekening mee dat de hydrografische dienst (ik dacht) een keer in de 6 jaar de bodem volledig in kaart brengt, dus dat betekent dat je eens in die tijd een juiste kaart heb wat de contouren van de bodem betreft.
Betonningen worden wel continu aangepast, en zo zie je vaak op een digitale kaart dat de betonning een heel eind buiten de vaargeul ligt die de kaart aangeeft, een nadeel van en digitale kaart ,want het kan goed zijn dat je midden in de vaargeul zit er op de kaart maar een meter water staat.
Een mooi voorbeeld is het schuitengat.


Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: geldigheid kaarten

Berichtdoor Marie Christina » 17 Feb 2017, 21:34

pascall schreef:Op de wadden veranderd er veel maar als je op een papieren kaart vaart maakt het ook nog niet zo veel uit, mocht die vaargeul 300 meter verplaats zijn merk je dat toch niet als je van ton naar ton vaart.
Ervaring en deskundigheid afhankelijk, maar ik vernieuw mijn waddenkaarten niet binnen de 5 jaar.



Mvg,

Pascal.

Zo heb ik het ook jarenlang gedaan.
Tot ik 3 jaar geleden naar Schiermonnikoog ging en bleek dat de vaargeul Grindel geheel verlegd was.
De aanloop daarvan wist ik nog te vinden.
Echter de prikkenstraat naar de jachthaven was geheel verwijderd.
Deze bleek vervangen te zijn door een boeienroute die aftakt van de vaargeul naar de veerdam.
Die stonden dus niet op mijn kaart.
Zie dan maar eens uit dat woud van boeien dat rondom je bootje drijft de juiste te vinden.

Dat was voor het laatst dat ik zonder de meest recente kaart het wad op geweest ben.
Het gevoel van niet precies weten waar je zit en waar je heen moet is geen prettige, kan ik melden.
Zeker als je je gezin aan boord hebt en je beseft hoe zij er van uit gaan dat jij alles onder controle hebt en zij dus zonder problemen op de plaats van bestemming aan komen.
Die verantwoordelijkheid is mij wel een paar tientjes waard.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: geldigheid kaarten

Berichtdoor pascall » 17 Feb 2017, 22:10

Ik zeg ook, hoe veel ervaring en kennis heb je, ik ken mensen die varen zonder kaart op het wad, rekenen uit hoeveel water er op de plaat staat en varen van A naar B zonder acht te slaan op de betonning.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten