Varen door Amsterdam

Varen door Amsterdam

Berichtdoor Timo » 08 Feb 2017, 18:12

Drukte op het water in Amsterdam wordt aangepakt.
Afbeelding
Om opstoppingen op het water en overlast tegen te gaan, start de gemeente een proef om eenrichtingsvaarverkeer over de hele lengte van de Prinsengracht in te voeren. De vaarrichting is vanaf het IJ richting Amstel en geldt vanaf april 2017 tot 1 februari 2018.

Op een stukje van de Prinsengracht geldt in het vaarseizoen al eenrichtingsverkeer, van de Spiegelgracht tot de Amstel. De ervaring met deze proef is positief: de maatregel verminderde verkeersopstoppingen en overlast voor bewoners. Dit stuk wordt nu bij de proef getrokken, en daar geldt vanaf april dan ook eenrichtingsverkeer buiten het vaarseizoen.

Invaartverbod Grimburgwal vanaf Oudezijds Voorburgwal
In dezelfde periode gaat er nog een tweede proef lopen: er komt een verbod om de Grimburgwal op te varen vanaf de Oudezijds Voorburgwal. Op dit kruispunt zijn op drukke dagen veel opstoppingen. Door dit invaartverbod ontstaat in de praktijk eenrichtingsverkeer op de Oudezijds Voorburgwal richting het IJ voor de grotere vaartuigen.

Mogelijk bij meer grachten
De effecten van deze verkeersmaatregelen op het vaarverkeer worden op verschillende plaatsen in kaart gebracht. Na een jaar wordt besloten of het permanent wordt ingevoerd en of er meer grachten in het centrum in aanmerking komen voor eenrichtingsverkeer of invaartverboden.

Boetes
De boete op het negeren van een invaartverbod is 340 euro en de boete op het negeren van de verplichte vaarrichting is 230 euro.

Vaarverbod pleziervaart Wallen
Het college van B en W wil, om de toenemende overlast te verminderen, ook een vaarverbod invoeren in het Wallengebied voor de pleziervaart. Waternet doet hier nu onderzoek naar. Op dit moment is er al een vaarverbod op de Oudezijds Achterburgwal. Dat zou dan uitgebreid worden met een vaarverbod voor pleziervaart op de Oudezijds Voorburgwal, en mogelijk in het verlengde van de Grimburgwal.

Bron: https://www.amsterdam.nl/actueel/nieuws/drukte-water/
Kaart: Kaart Verkeersmaatregelen (pdf)
Gebruikers-avatar
Timo
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 26 Jul 2016, 12:34
Woonplaats: Aalsmeer
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Varen door Amsterdam

Berichtdoor elrenegado » 10 Feb 2017, 10:30

de volgende stap word een rotonde op drukke punten ?? :lol: :lol: :lol: :lol:
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Varen door Amsterdam

Berichtdoor kajoe » 10 Feb 2017, 11:37

nou dat word wat ,ik heb vrijwel nog nooit een Amsterdammer zich aan dit soort regeltjes zien houden ,laat staan dit soort van water sporters die veelal op de grachten rond tuffen .tenslotte er staan al jaren eenrichting borden maar niemand trekt er zich wat van aan laat staan al die buitenlandse toeristen in hun huur bootjes (zie Giethoorn waar ze ook alle onmogelijke kanten op stuiteren)
ik heb een korte tijd (4 weken )op een rondvaart boot gevaren en je kwam ogen te kort als je geen boem wou doen met bootjes .
in de jaren 1971-73 heb ik geregeld door de grachten gevaren met een dekschuit van de Fina om huisbrandolie naar de Amstel brouwerij te brengen toen was het nog vrij rustig op de grachten ,vrijwel alleen rondvaart boten .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Varen door Amsterdam

Berichtdoor Popeye » 10 Feb 2017, 15:08

Ik heb twee keer de Amsterdamse grachten bevaren, en heb het toen niet als erg druk ervaren. Het bleek half april en half september te zijn geweest. Ga dus gewoon buiten het seizoen!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Varen door Amsterdam

Berichtdoor stentor950 » 10 Feb 2017, 17:12

de volgende stap word een rotonde op drukke punten ?? :lol: :lol: :lol: :lol:



Nee, een aquaduct :lol: :lol: :lol:
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Varen door Amsterdam

Berichtdoor quichot » 10 Feb 2017, 20:04

Valt allemaal wel mee. Op een paar drukke dagen per jaar is het een beetje geven en nemen. Het houdt de mensen in elk geval van de straat en er vallen geen dooien bij.
Rondvaartschippers varen voor hun brood. Dus hoort het ook tot hun vak om door Amsterdam te kunnen varen. Deal with it.
Ik kruip er ook geregeld door. Niet op je strepen staan, hoezo ik heb voorrang, vriendelijk blijven en af en toe volle kracht achteruit slaan, het hoort er nou eenmaal een beetje bij.
Ik vind het eerlijk gezegd ook wel weer leuk. Het stelt eisen aan je vakmanschap.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Varen door Amsterdam

Berichtdoor jaccomiranda » 13 Feb 2017, 13:33

De Amsterdamse 'vaarregels', ik snap ze ook niet.
Ik ben 2 maal door Amsterdam gevaren, de eerste keer via de 'staande mast' route en toe bleek ik aan het einde (net voor de houthaven) in de gay pride terecht gekomen te zijn.
De tweede keer kwam ik vanaf de Amstel en voer ik achter een andere motorboot (die weet vast de goede route...) en die ging na de Stopera naar rechts. Volgens mij staat daar een eenrichtingsbord maar iedereen ging er gewoon in.
Maar wat is dan de goede route?
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Re: Varen door Amsterdam

Berichtdoor Timo » 13 Feb 2017, 14:36

jaccomiranda schreef:... vanaf de Amstel en .......na de Stopera naar rechts.

Dat heb ik ook vaak gevaren; via Zwaneburgwal, Sint Antoniesluis en Oude Schans naar Oosterdok. Voor zo ver ik weet is daar geen eenrichtings verkeer.
Gebruikers-avatar
Timo
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 26 Jul 2016, 12:34
Woonplaats: Aalsmeer
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Varen door Amsterdam

Berichtdoor jaccomiranda » 13 Feb 2017, 16:34

Het oude sluisje/tunneltje is vrij smal en je kan elkaar niet passeren, overzicht heb je slecht naar de andere zijde.
Er hangt een rood licht boven waarop ik rustig wachtte. maar alles en iedereen voer gewoon door. Maar een tegenligger moet je niet tegenkomen.
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Re: Varen door Amsterdam

Berichtdoor quichot » 13 Feb 2017, 19:15

Er is daar geen eenrichtingsverkeer.
Het Sint Anthoniesluisje is minder smal dan het lijkt, toch wel ruim 7 meter, maar daarin iets tegenkomen is onhandig. Je kunt er wel vrij goed doorheen kijken, en boten die er al dichtbij zijn kun je goed zien aankomen. Soms moet je die even afwachten. Een lang aandachtssignaal geven als je invaart is handig. Rondvaartboten hebben allemaal kanaal 10 bijstaan, voor marifoonoverleg. Wat je ook kunt doen is een rondvaartboot afwachten en daar gelijk bij aansluiten.
Het is mijn favoriete doorvaartroute. Het is echt erg leuk varen daar.
Je kunt het tochtje nog uitbreiden door bij de Montelbaanstoren de Binnenkant of Kromme Waal in te draaien. Met die prachtige Amsterdamse Schoolbrug bij de Binnen Bantammerstraat. Dan duik je vlak voor het Oosterdok nog een tunneltje in, onder de Prins Hendrikkade door.
Ik kom er met neergeklapte stuurhut, maar met sloepje aan dek, makkelijk doorheen. Ik dacht dat de vrije doorvaarthoogte 2,85 mtr was. Bij de hoogtes op de ANWB-kaarten kun je 40 cm optellen.
Waternet heeft een handige app voor Amsterdam: VaarWater.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Volgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten