Route voor de volgende vakantie

Re: Route voor de volgende vakantie

Berichtdoor elrenegado » 08 Mrt 2017, 09:02

Bedankt voor de tips !!

Ik heb de plannen iets gewijzigd,
Ik vertrek op maandag naar arnhem ergens, dan dinsdag naar zutphen, op woensdag komt de vrouw weer aan boord,
dan donderdag naar ergens regio blokzijl/muggenbeet/ of ietsje lager nabij giethoorn. en dan op vrijdag in follega om de kleine op te halen bij opa en oma.

Ik had me namelijk 1 dagje vergist qua tijd.
Dus nu kan het allemaal iets rustiger ;)

Als alternatief was de route via emmeloord en lemmer een goede geweest, ik ben 2.80 en de laagste vast brug is 3.10 zag ik.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Route voor de volgende vakantie

Berichtdoor elrenegado » 08 Mrt 2017, 09:06

wat feitelijk inhoud dat ik een dag of 12 a 13 kan besteden in de regio friesland.
Gemiddeld varen we een uurtje of 4 per dag, indien nodig langer, en soms korter.

Wat zijn de must see plekjes in friesland, en waar moet je wegblijven ?
wij zijn geen types die uren door een stad of dorp gaan wandelen, dus dat soort tips mag je skippen ;-)
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Route voor de volgende vakantie

Berichtdoor Popeye » 08 Mrt 2017, 09:43

12 dagen 4 uur varen, dan heb je heel Friesland denk ik ook wel gezien. Misschien heb je hier wat aan?

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Route voor de volgende vakantie

Berichtdoor Noordvaarder » 08 Mrt 2017, 22:13

elrenegado schreef:Wat zijn de must see plekjes in friesland, en waar moet je wegblijven ?
wij zijn geen types die uren door een stad of dorp gaan wandelen, dus dat soort tips mag je skippen .

Omgeving van Grou Pikmeer, Wijde Ee zijn veel rustige aanlegplaatsen,zelfs aan eilandjes waar je dus niet af kan.
Route Leeuwarden Dokkum is mooi,met Dokkum zelf .
Route vanaf Zwartsluis via Ossenzijl/3wegsluis naar Sneek is mooi,maar ook via de Tjonger en de Engelenvaart naar Heerenveen/Akkrum.

Waar moet je niet zijn.
De Zwemmer( route Bergumermeer - Lauwersmeer) tussen Kuikhorne en de N910 bij Westergeest.
Bij De Westereen(voorheen Zwaagwesteinde) veel tuig wat je vlak voor of naast de boot vanaf een brug in het water springt bij mooi weer,en dan aan je zwemplatform gaat hangen of aan een touw als ze dat te pakken kunnen krijgen.Ze gaan er vanuit dat je afremt,want je mag namelijk niemand aanvaren.
Als het effe mogelijk is,ontwijk ik die route.
Noordvaarder
 

Re: Route voor de volgende vakantie

Berichtdoor elrenegado » 09 Mrt 2017, 10:17

Noordvaarder schreef:Omgeving van Grou Pikmeer, Wijde Ee zijn veel rustige aanlegplaatsen,zelfs aan eilandjes waar je dus niet af kan.
Route Leeuwarden Dokkum is mooi,met Dokkum zelf .
Route vanaf Zwartsluis via Ossenzijl/3wegsluis naar Sneek is mooi,maar ook via de Tjonger en de Engelenvaart naar Heerenveen/Akkrum.

Waar moet je niet zijn.
De Zwemmer( route Bergumermeer - Lauwersmeer) tussen Kuikhorne en de N910 bij Westergeest.
Bij De Westereen(voorheen Zwaagwesteinde) veel tuig wat je vlak voor of naast de boot vanaf een brug in het water springt bij mooi weer,en dan aan je zwemplatform gaat hangen of aan een touw als ze dat te pakken kunnen krijgen.Ze gaan er vanuit dat je afremt,want je mag namelijk niemand aanvaren.
Als het effe mogelijk is,ontwijk ik die route.


Thanks !!
Dat "tuig" ben ik niet zo bang voor, er hangen geen touwen overboord, en het zwemplateau mogen ze pakken... afremmen die ik niet.


Popeye schreef:12 dagen 4 uur varen, dan heb je heel Friesland denk ik ook wel gezien. Misschien heb je hier wat aan?

Groet, Jack.


Tis een idicatie he,
Wil niet zeggen dat we dat ook daadwerkelijk doen.
Als er iets leuks is, dan kan het ook korter natuurlijk.

Thanks voor de link. !
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Route voor de volgende vakantie

Berichtdoor kajoe » 09 Mrt 2017, 11:28

er zijn in Fryslân legio mooie vaar routes ,maar het hangt af van de hoogte (2.50) en diepte ,meestal zo rond een meter a 1.10 ,de lengte (wij varen met 11 meter ) .
bv tussen Sneek en het van Aan woordenlijst toevoegen kanaal ,van ijlst -Bolsward ,naar Harlingen of alle mogelijke vaarten naar deinem/Leeuwarden ,of van Franeker via de noord route naar bartelehiem en naar Dokkum en den via de zwemmer naar het Bergumermeer . of bv van joure via broek ,akmarijp naar de terkappelster poelen .
te veel om op te noemen wand dan kunnen we nog wel een uurtje door schrijven ,en dat zullen de echte Fryslân vaarders wel weten ,maar ook Groningen heeft prachtige vaarwatertjes .en ook in de noordelike provincie,s heel veel vrije aanlegplaatsen en niet zoals in het westen en zuiden dat ze direct bij je staan om te vangen .
maar legio andere leuke vaarwatertjes
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Route voor de volgende vakantie

Berichtdoor elrenegado » 12 Mrt 2017, 11:15

2.50 kan ik net onderdoor met alles plat.
liever heb ik 2.80, dan kan het windscherm blijven staan en hoeft de bimini niet helemaal plat, maar enkel op de lage stand.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Route voor de volgende vakantie

Berichtdoor Popeye » 12 Mrt 2017, 12:53

Terug door Groningen en Drenthe is een eventuele optie. Lauwersmeer, Reitdiep, Noord-Willemskannal, Drentse Hoofdvaart.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Route voor de volgende vakantie

Berichtdoor kajoe » 12 Mrt 2017, 14:04

tja 2.80 dan wort het vaargebied al aardig ingekrompen ,de ANWB vaarkaarten zijn vrij goed ,heel soms zit er een klein foutje in .
wij hebben speciaal gezocht om onder de 2.50 te blijven ,en dat is gelukt met 2.25 om juist door kleine slootjes te varen ,in mijn vroegere tijd konden we alleen over de snelwegen (grotere vaarwateren ) dus nu genieten van wat we voorheen niet konden ,en van slootjes zo als wij zeggen barst het gelukkig van in dit land .
groet wout.
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Route voor de volgende vakantie

Berichtdoor Noordvaarder » 12 Mrt 2017, 14:37

Popeye schreef:Terug door Groningen en Drenthe is een eventuele optie. Lauwersmeer, Reitdiep, Noord-Willemskannal, Drentse Hoofdvaart.
Groet, Jack.

Ik zou het nu maar doen,want vanaf 2022 kan het wel eens een heel ander verhaal zijn.
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/175251/Be ... lemskanaal

Als je hoger bent dan 2,80m, dan zijn enkel de "staande mast" routes en de beroepsvaarwegen in Groningen.
Want vele andere vaarwegen kun jij al niet meer door.
Wel is nog een rondje Groningen/Drenthe, Winschoterdiep - Zuidlaardermeer - Stadskanaal - Ter Apel - Klazienaveen - Hoogeveen - Meppel mogelijk.
Ook de Blauwe Stad is voor je te bereiken,maar doorvaren naar Termunterzijl gaat dan weer net niet,tenzij je dan alles platlegt tot max 2,50m.
Alles ten oosten van het Reitdiep,is dan zowiezo niet voor je weggelegt.Daar is 2,50m al te hoog.
Noordvaarder
 

VorigeVolgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten