Marie Christina schreef:Is wel een E rijbewijs voor nodig, da's wel even een puntje natuurlijk.
Dat zegt men altijd.
Als je erover praat,dan weet men niet beter,dan dat het niet mag.
Toch klopt dat niet.
Lees het volgende pdf bestand eens goed.
En met name onder het kopje: Met een rijbewijs B mag u vanaf 19 januari 2013
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... er2012.pdfZo als ik het lees,mag je dus met enkel een B-rijbewijs,een aanhanger trekken die zwaarder is dan het trekkend voertuig.
En dan gaat het ook nog om het ledig gewicht van de aanhanger.
Maar goed,het span mag niet meer bedragen dan max 3500kg bruto.
Dus een (stevige) luxe wagen van pakweg 1700 kg,daarachter een aanhanger die totaal 1800 kg mag wegen.
Al weegt dat ding zelf dan 600kg,dan heb je nog 1200 kg aan laadvermogen over.
Zo ik de strekking lees van de nieuwe,is dat dus mogelijk zonder de E achter B.
Het verschil is volgens mij,dat je met een BE en B+(max 4250kg) zwaarder mag zijn.Denk o.a. aan een Clixtar,of een auto transporter met aanhanger.
Ik moet voor mezelf ook eerlijk bekennen,dat wat er jarenlang bij mij ook is ingestampt,en vast in zit,en dat de nieuwe maar moeilijk te vatten zijn.
Aangezien ik alle rijbewijzen heb, ja het hele rijtje vol,en code95 op mijn rijbewijs heb staan tot eind 2022,mag ik op alle voertuigen rijden,en hoef ik er niet over na te denken,waar ik wel of niet op mag rijden.Enkel voor een LZV heb ik niks.Maar voor LZV's is op Europees gebeid ook niks geregeld,want waar je in Zweden met chauffeurs rijbewijs op voertuigen van 32 meter lengte mag rijden,moet je hier in NL een cursus gaan volgen voor het berijden van een voertuig van 25,5 meter.
Even terug komende op de boot uit Lith.
Hier even een tip voor iedereen.
Mocht men van plan zijn om het met een boottrailer te doen,even als voorbeeld:
Auto leeg gewicht 1700kg.
Trekgewicht 1850 kg.
Aanhanger mag totaal wegen 2250 kg.
Echter aanhanger met boot weegt maar 100 kg.
Doe dan het volgende,indien je alleen een B-rijbewijs hebt.
Weeg de complete combinatie geladen.Kentekens vermelden op weegbriefje.
Weeg ook de aanhanger alleen met lading.Kenteken aanhanger vermelden op weegbriefje.
Als de Hermandad je aanhoud,dan heeft deze maar 1 doel. Money money money.
Want daarvoor onderneemt hij acte,en zijn actie moet betaald worden.
Met lege haden naar huis wil hij niet.
En denk erom,goed vast zetten met een paar fatsoenlijke spanbanden.Daar krijgen ze een HP van.
Als je geen weegbriefjes hebt, ze uit van het maximale gewicht,en kan hij of zij je meenemen naar een voor hem welgezinde weegbrug(loopt altijd verkeerd af).
Dat mag maar tot 7 kilometer van het traject af.
Zo niet,dan,dan moet er ter plekke gewogen worden.
Als je weegbriefjes hebt,heb je altijd bewijs dat je niet het maximale weegt,ivm de begrenzing van die 3500kg bruto.
Ook kun je op heenreis even een weegbrug opzoeken, het span wegen, kentekens vermelden op weegbriefje,en als er een verklaring bij zit na het alden,hoeveel de boot weegt,dan kun je daar ook het totaal gewicht mee aantonen.
Doe uw voordeel er mee,want een boot achter een auto dat het net niet is,heeft een grote aantrekkingskracht op de Hermandad, die nog moet scoren.