Weekend bootje overvaren

Re: Weekend bootje overvaren

Berichtdoor kajoe » 13 Mrt 2016, 11:26

eerlijk gezegd lijkt mij dat ook de oplossing ,wil of kan je niet over de waal tot Millingen ,word het wel een wereldreisje ,maar als je tijd genoeg hebt ook wel een mooie ,lith -st andries -tiel -arnhem -ijsselkop -zwolle
of tiel wijk bd utrecht -weesp -muiden -randmeren -ramspol -zwartsluis -zwolle .
in deze tijd moet men ook rekening houden met draaitijden van sluizen en bruggen .
en zoals gezegt met trailer een uurtje of twee.
groet wout.
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Weekend bootje overvaren

Berichtdoor gast » 13 Mrt 2016, 11:38

[/quote]
Prima tip.
Beter dan dat geklooi op de grote rivieren.
Is wel een E rijbewijs voor nodig, da's wel even een puntje natuurlijk.[/quote]

E rijbewijs is alleen nodig als je combinatie meer weegt als 3500 kg en meerdere assen heeft.
Uiteraard moet het het trekkende voertuig de last wel mogen trekken, ongeacht B of BE.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Weekend bootje overvaren

Berichtdoor eagle » 13 Mrt 2016, 12:04

Gegeven:

-Schip: Waterland, ca 30+ jaar oud. ca. 800 kg. goed trailerbaar (ow schip vorm)
-Schip voor schipper onbekend; stuurwerk, electra, vaargedrag, manouvreergedrag....
-Motor: historie onbekend, bedrijfszekerheid onbekend, staat van onderhoud (bougies, carburateur, tank, koeling, koppeling.....) onbekend. Schipper kent de motor niet ivm snelle oplossing van plots optredende onregelmatigheden/noodreparaties.
-Vaarwater: Onbekend, risicovol; stroom, drukke zware beroepsvaart, route onbekend.
-Tripduur: ca 2dagen continue op motor. Voortstuwing onmisbaar ivm stroming en intensief verkeer.
-Schipper: Ervaring op de grote rivieren? Technische kennis? Vaart alleen?
-Marifoon?

Opties: Varen of traileren?

Aan u de keuze..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Weekend bootje overvaren

Berichtdoor gast » 13 Mrt 2016, 12:10

Tja ik vraag mij dan af hoe je ervaren kan worden als je afgeraden wordt om geen ervaring op te doen?
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Weekend bootje overvaren

Berichtdoor henkvd » 13 Mrt 2016, 12:27

Een proefvaart is wel het minste wat ik zou doen, draait de motor lekker en geeft geen verkeerde klap dan is varend de trip maken geen bezwaar.
Maar dan een maar, de alternatieve routes die gegeven worden, is het wel zaak om draaitijden van bruggen en sluizen vooraf goed te bekijken, het is nog buiten het seizoen, dat kan de boel evt behoorlijk vertragen.

Traileren is ook een prima alternatief, een waterland 650 laat zich dat prima doen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Weekend bootje overvaren

Berichtdoor Noordvaarder » 13 Mrt 2016, 14:15

Marie Christina schreef:Is wel een E rijbewijs voor nodig, da's wel even een puntje natuurlijk.

Dat zegt men altijd.
Als je erover praat,dan weet men niet beter,dan dat het niet mag.
Toch klopt dat niet.
Lees het volgende pdf bestand eens goed.
En met name onder het kopje: Met een rijbewijs B mag u vanaf 19 januari 2013
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... er2012.pdf
Zo als ik het lees,mag je dus met enkel een B-rijbewijs,een aanhanger trekken die zwaarder is dan het trekkend voertuig.
En dan gaat het ook nog om het ledig gewicht van de aanhanger.
Maar goed,het span mag niet meer bedragen dan max 3500kg bruto.
Dus een (stevige) luxe wagen van pakweg 1700 kg,daarachter een aanhanger die totaal 1800 kg mag wegen.
Al weegt dat ding zelf dan 600kg,dan heb je nog 1200 kg aan laadvermogen over.
Zo ik de strekking lees van de nieuwe,is dat dus mogelijk zonder de E achter B.
Het verschil is volgens mij,dat je met een BE en B+(max 4250kg) zwaarder mag zijn.Denk o.a. aan een Clixtar,of een auto transporter met aanhanger.
Ik moet voor mezelf ook eerlijk bekennen,dat wat er jarenlang bij mij ook is ingestampt,en vast in zit,en dat de nieuwe maar moeilijk te vatten zijn.
Aangezien ik alle rijbewijzen heb, ja het hele rijtje vol,en code95 op mijn rijbewijs heb staan tot eind 2022,mag ik op alle voertuigen rijden,en hoef ik er niet over na te denken,waar ik wel of niet op mag rijden.Enkel voor een LZV heb ik niks.Maar voor LZV's is op Europees gebeid ook niks geregeld,want waar je in Zweden met chauffeurs rijbewijs op voertuigen van 32 meter lengte mag rijden,moet je hier in NL een cursus gaan volgen voor het berijden van een voertuig van 25,5 meter.
Even terug komende op de boot uit Lith.
Hier even een tip voor iedereen.
Mocht men van plan zijn om het met een boottrailer te doen,even als voorbeeld:
Auto leeg gewicht 1700kg.
Trekgewicht 1850 kg.
Aanhanger mag totaal wegen 2250 kg.
Echter aanhanger met boot weegt maar 100 kg.
Doe dan het volgende,indien je alleen een B-rijbewijs hebt.
Weeg de complete combinatie geladen.Kentekens vermelden op weegbriefje.
Weeg ook de aanhanger alleen met lading.Kenteken aanhanger vermelden op weegbriefje.
Als de Hermandad je aanhoud,dan heeft deze maar 1 doel. Money money money.
Want daarvoor onderneemt hij acte,en zijn actie moet betaald worden.
Met lege haden naar huis wil hij niet.
En denk erom,goed vast zetten met een paar fatsoenlijke spanbanden.Daar krijgen ze een HP van.
Als je geen weegbriefjes hebt, ze uit van het maximale gewicht,en kan hij of zij je meenemen naar een voor hem welgezinde weegbrug(loopt altijd verkeerd af).
Dat mag maar tot 7 kilometer van het traject af.
Zo niet,dan,dan moet er ter plekke gewogen worden.
Als je weegbriefjes hebt,heb je altijd bewijs dat je niet het maximale weegt,ivm de begrenzing van die 3500kg bruto.
Ook kun je op heenreis even een weegbrug opzoeken, het span wegen, kentekens vermelden op weegbriefje,en als er een verklaring bij zit na het alden,hoeveel de boot weegt,dan kun je daar ook het totaal gewicht mee aantonen.
Doe uw voordeel er mee,want een boot achter een auto dat het net niet is,heeft een grote aantrekkingskracht op de Hermandad, die nog moet scoren.
Noordvaarder
 

Re: Weekend bootje overvaren

Berichtdoor Marie Christina » 13 Mrt 2016, 14:54

chaea schreef:Tja ik vraag mij dan af hoe je ervaren kan worden als je afgeraden wordt om geen ervaring op te doen?

Dat is natuurlijk waar.
Maar is het niet verstandig langzaam op te bouwen?
Toen ik mijn rijbewijs had ebn ik ook niet gelijk via de autobahn naar Bluhmkohlhofen gereden.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Weekend bootje overvaren

Berichtdoor gast » 13 Mrt 2016, 15:18

Er is overal wel wat van te zeggen maar we moeten het ook niet spannender maken dan het is.
Ook ik stelde toendertijd deze vraag, en daardoor had ik een behoorlijke angst gekregen voor het ARK maar achteraf viel het 100% mee.
Het is gewoon heel belangrijk om je goed voor te bereiden en enorm veel respect te hebben voor de beroepsvaart om je heen, ga niet in het midden varen en ga mee met de kribben (Waal) en hou rekening met de stroming (vooral als je van de rivier af gaat).

Ik heb de advertentie gezien, een Honda van 2005 met slecht 100 uur moet dit gewoon goed kunnen doen.
Wat Henk zegt, gewoon een dikke proefvaart maken en de motor goed testen.

De boot op trailer is makkelijk maar voor velen ook doodeng hoor, vooral met ruim 7 meter achter je ;)
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Weekend bootje overvaren

Berichtdoor Noordvaarder » 13 Mrt 2016, 15:36

chaea schreef:De boot op trailer is makkelijk maar voor velen ook doodeng hoor, vooral met ruim 7 meter achter je ;)

Ja dat is zeker waar.

Maar als je geen ervaring hebt( ik ga er hier in dit geval even van uit) met rivieren,en je nu al afvraagt wat de tegenstroomsnelheid kan zijn,en niet weet wat je boot überhaupt aan vaarsnelheid kan maken,trek er dan 500 euro voor uit,en laat hem ophalen.
Dat is safer dan je totaal in het diepe gooien en het op een haastklus via het water aan te laten komen.
Want waarom in het weekend?
Hij zal de volgende dag gewoon weer aan het werk moeten denk ik.
Zoiets loopt geheid in het honderd.Dat is vragen om moeilijkheden.

Ik heb mijn Doerak ook uit Amsterdam gehaald.
Ook ik heb de fout gemaakt,om een planning te hebben,hoelang we er over zouden willen doen.
Wij( mijn vrouw en ik) wilden in 5 dagen van Amsterdam naar Winsum varen.
Dat zijn 7 geworden.
Tot aan Dokkummer Nieuwe Zijlen liep het goed.
Maar op het Lauwersmeer kreeg ik te maken met buiswater,het was mooi weer,maar er stond een beetje wind.
Moeders niet blij,en als je ruzie wilt hebben,en een vrouw die het vertikt,om in het vervolg mee te gaan,dan moet je tegen haar wensen in gaan.
Dat is het recept voor het altijd alleen moet varen.
Dus dat deed ik niet,en ben gedraaid op het Lauwersmeer.
Ik moest toen een aardig blokkie om.
Dat werd dus 2 dagen langer varen,want ik wil plezier hebben in het varen,en niet MOETEN.
Gelukkig hadden wij vakantie,in wezen stond er dus geen druk op.
We hebben alleen een feestje gemist,waar we heen zouden gaan.
Gelukkig hadden we ons eigen feestje. :lol: :D :mrgreen:
Noordvaarder
 

Re: Weekend bootje overvaren

Berichtdoor henkvd » 13 Mrt 2016, 15:36

FF op de trailer zetten valt ook vaak tegen, sta je toch een tijdje te rommelen om hem juist op de steunen te krijgen en belangrijker op de juiste plaats te krijgen zodat de kogeldruk in orde is, anders is het geen rijden.

Wat ik lees is er verder al ervaring op langere tochten en op de rivieren aanwezig, als de motor dan geen verkeerde klap geeft zie ik verder het probleem niet, een beetje mooi weer en kan een prima tripje zijn, ik zou alleen zorgen voor voldoende benzine a/b, denk een liter of 80, dan heb je daar in ieder geval geen omkijken naar, wees alleen alert bij vullen, motor stop is wel zo verstandig. 2 tanken is dan wel zo handig, kan je zo overschakelen als er 1 leeg dreigt te raken.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

VorigeVolgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast