Weekend bootje overvaren

Re: Weekend bootje overvaren

Berichtdoor Noordvaarder » 14 Mrt 2016, 01:02

Popeye schreef:
Als je op weg van Amsterdam naar Winsum op het Lauwersmeer terecht komt ben je de weg inmiddels al behoorlijk kwijt volgens mij!
Groet, Jack.

Wat is er mis met een route,die je van te voren plant,om ergens te geraken?
Onze route ging van Amsterdam -> Meppel(via randmeren)->Tjeukermeer -> het toen nog gezellige gemeentelijke haventje in Burdaard -> DMZ -> Lauwersmeer(uitstapje dus) -> weer DMZ-> Strobos(via Strobossertrekvaart) -> Zoutkamp(via de Lauwers) -> Winsum .
Mooie route gehad.
Hoe wil jij dan naar Winsum?
Via de kanalen in druk vrachtverkeer waar je meer last van hebt,dan plezier?
Of achter een duwbak aan over het Pr.Margriet Kanaal -van Starkenborgkanaal die ik met mijn 12 pk niet voorbij kan lopen?
Of via de vele sluizen van het Noordwillemskanaal?
Dank je de koekoek zeg,bespaar me die lol effe?
Ik hoef ook niet zo nodig in convooivaart van sluis naar sluis.
De weg kwijt? Nee een mooie vaarweg juist.
Noordvaarder
 

Re: Weekend bootje overvaren

Berichtdoor gast » 14 Mrt 2016, 07:23

De Nederrijn vond ik totaal niet spannend tov de Waal, op de Waal had ik echt last van de stroming en dat was op de Nederrijn nauwelijks het geval.
Persoonlijk zal ik zelf zo min mogelijk op de Waal willen varen.

Met de ervaring zit het wel goed lees ik.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Weekend bootje overvaren

Berichtdoor Popeye » 14 Mrt 2016, 09:38

Kodok schreef:Wat is er mis met een route,die je van te voren plant,om ergens te geraken?
Onze route ging van Amsterdam -> Meppel(via randmeren)->Tjeukermeer -> het toen nog gezellige gemeentelijke haventje in Burdaard -> DMZ -> Lauwersmeer(uitstapje dus) -> weer DMZ-> Strobos(via Strobossertrekvaart) -> Zoutkamp(via de Lauwers) -> Winsum .
Mooie route gehad.
Hoe wil jij dan naar Winsum?

Volgens mij was het doel om je boot van Amsterdam naar Winsum te varen, en dan is de meest logische route volgens mij over het PM-kanaal. Geen toeristische route maar uit eigen ervaring weet ik dat die goed te doen is. Ben daar op mijn 3e tocht al over gekomen op weg naar Briltil. Maar wanneer je een uitstapje wilt maken over het Lauwersmeer, dan zijn die twee extra dagen het gevolg van die keuze. Ik weet niet hoe snel die Doerak is, maar ik heb volgens mij aan 1 dag genoeg om vanaf het Lauwersmeer in Winsum te komen.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Weekend bootje overvaren

Berichtdoor ErikH » 14 Mrt 2016, 13:19

Popeye schreef:maar wanneer het water hoger staat en er veel water vanuit Duitsland naar beneden komt kunnen ze op de Neder-Rijn de stuwen open zetten. Hoe snel de stroming dan kan worden weet ik niet.


Heb eens t.h.v. Arnhem 9 km/h tegenstroom gehad met geopende stuwen. Ik kan vertellen dat 3 km/h vaarsnelheid snel gaat vervelen. Op andere momenten is 9km/h stroom best wel spannend, bijvoorbeeld bij de IJsselkop :cry: Op hetzelfde moment zal het op de Waal nog een tikkie harder hebben gestroomd.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Weekend bootje overvaren

Berichtdoor ErikH » 14 Mrt 2016, 13:19

--
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Weekend bootje overvaren

Berichtdoor Popeye » 14 Mrt 2016, 13:55

Kodok schreef:Waar een zeilboot vaart,heeft een duwbak niks te zoeken.

Ik ben verschillende keren de Waal op en af geweest tussen Pannerdenskanaal en Maas-Waalkanaal, en twee keer de Moezel en de Rijn afgekomen met mijn zeilboot. Ik snap niet wat al die duwcombinaties daar toen deden!
Kodok schreef:Een motorboot moet je door het water duwen,een zeilboot glijd er meer door.
Totaal verschillende vaartuigen die niet te vergelijken zijn. Enigste wat ze gemeen hebben in de volksmond, is het woord "boot".
Verder helemaal niks.

Een vreemde stelling!

Groet, Jack.
Laatst gewijzigd door Popeye op 14 Mrt 2016, 22:40, in totaal 1 keer gewijzigd.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Weekend bootje overvaren

Berichtdoor vuuren1 » 14 Mrt 2016, 22:15

Of het de Waal is met stroming, drukke en flinke beroepsvaart of de Nederrijn tussen Arnhem en de IJsselkop met stuwen open, het is beiden spannend als je alles bij moet zetten om tegen de stroom in te varen en je nauwelijks gang maakt.

Er zijn heus verschillen in beleving tussen diverse typen schepen maar om nu een zeilboot als iets heel anders te benoemen dan een motorboot is heel erg zwart wit gesteld.

Met een oude en vreemde 8,5 meter kruiser met 27 pk was het op dergelijke wateren een stuk spannender dan met een nieuwe boot van 10 meter die 2x zwaarder was (50 pk).
Die nieuwe liep niets sneller maar de kans dat er iets uitvalt is kleiner omdat alles nieuw is en ik wist hoe de boel in elkaar zat.

Samengevat:
Een boot moet voor dergelijk werk technisch volkomen betrouwbaar zijn en verder is de boot net zo zeewaardig als de schipper.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Weekend bootje overvaren

Berichtdoor gast » 15 Mrt 2016, 00:17

Laatste zin eerste deel geheel mee eens en belangrijkste vereiste, 2 e deel erg cliché maar zeker niet minder waar.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Weekend bootje overvaren

Berichtdoor vuuren1 » 15 Mrt 2016, 00:45

De boot is net zo zeewaardig als de schipper is een samenvatting en een cliché maar gebaseerd op waarheden.
Een dergelijk cliché dekt de lading nooit helemaal maar een goed verstaander heeft een half woord nodig.

Als de schipper onbekwaam of onzeker is dan is de kans op problemen groter.
Een 'zeewaardige schipper' (objectief en bekwaam) zal al niet op pad gaan met een technisch twijfelachtig schip.

Het feit blijft dat varen op stromend water met eventueel drukke beroepsvaart risico's met zich meebrengt.
Iedereen kan bv. een lijn in de schroef krijgen en dan is het allemaal niet meer leuk.

Dat kan je ook weer (proberen te) ondervangen door bv. een klapbare hekstoel met bbm aan je boot te hangen en een goed ankergerei stand-by te hebben.
Zelf heb ik jaren lang een 4 pk Suzuki achterop gehad voor dat doel.
Tegen stromende rivieren was dat vermogen niet opgewassen maar ik kon er wel mee uit de vaargeul komen en daarna een veiliger plek opzoeken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Weekend bootje overvaren

Berichtdoor Noordvaarder » 16 Mrt 2016, 18:12

Popeye schreef: Volgens mij was het doel om je boot van Amsterdam naar Winsum te varen, en dan is de meest logische route volgens mij over het PM-kanaal. Geen toeristische route maar uit eigen ervaring weet ik dat die goed te doen is.

Ik heb nergens gelezen in de regels,dat ik mij moet verantwoorden hoe ik met een boot van A naar B wil varen,en/of ik daar een toeristische route voor wil gebruiken.Dus ik snap niet,dat je je daar zo druk over maakt waarom ik een andere route neemt,dan dat je zelf noodzakelijk,danwel verplicht acht.
Ik weet niet hoe snel die Doerak is, maar ik heb volgens mij aan 1 dag genoeg om vanaf het Lauwersmeer in Winsum te komen.

Dat ligt eraan wat voor motor erin staat,maar de mijne heeft een 12 ponny's Yanmar YSE12G, en die vaart 8-9 km/h.
Ga ik sneller dan heb ik meer lawaai,en dat willen we niet.
En iedereen moet voor zichzelf maar uitmaken,waar en hoe deze een route vaart.
Als jij graag op het PMkn,cq vSt,kanaal mag varen,dan is dat jouw keuze.
Het zal mijn keuze nooit worden.
Ik kan op een andere manier ook wel bij v/d Lei komen.

vuuren1 schreef:Er zijn heus verschillen in beleving tussen diverse typen schepen maar om nu een zeilboot als iets heel anders te benoemen dan een motorboot is heel erg zwart wit gesteld.

Inderdaad.Maar dan wordt het schijnbaar verkeerd begrepen,of wil men het bewust niet begrijpen.
Als je met een zeilboot vanaf Basel naar Nederland moet via de Rijn,en de wind staat Noord-Zuid,zal het toch verrekte moeilijk worden om Duisburg te halen.Dus zul je dat dan "op de motor" moeten doen.Vanaf Duisburg naar HvHolland zal het een stuk gemakkelijker gaan.
Dan is het,ja een motorboot,want anders kom je er gewoon niet.
Ga je uit van het principe "zeilboot",dan zul je moeten zig-zag varen,oftewel laveren.
Of de vrachtvaart wat er op de Rijn of andere vaarwegen,dan blij met je zal zijn,waag ik te betwijfelen.
Daarom schreef ik ook,waar een duwbak vaart,heeft een zeilboot niks te zoeken.
Daar staat tegenover dat je een duwbak op zee niet tegenkomt.
En het verschil tussen een zeilboot en een motorboot,is alleen al de vorm.Een zeilboot moet als het kan,met zo weinig mogelijk wind,toch kunnen varen,terwijl een motorboot alleen maar kan varen,als deze wordt aangedreven d.m.v een motor en een schroef.
Maar ja,voor uw beleving mag het wel hetzelfde zijn. Varen is varen,en varen doe je samen toch?
Aan de andere kant kan ik alleen maar concluderen,dat ik nog nooit een zeilschip heb gezien die 19.000 TEU aan boord kan hebben,terwijl dit wel mogelijk is door een met een motor aangedreven schip als de MSC Sveva. http://images.vesseltracker.com/images/ ... va-1447023 :lol:
In mijn beleving zit er dus wel enig verschil. :)
Noordvaarder
 

VorigeVolgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten