Pagina 3 van 4

Re: IJSSEL

BerichtGeplaatst: 08 Mrt 2016, 18:50
door R.C.Grootveld
Bij de eerder genoemde sluis ook eens meegemaakt dat er een zeiljacht van achteren gewoon door kachelde en hem er probeerde tussen te frommelen.
Sluis over marifoon en omroep (kunnen ze daar koppelen):
Dat (kleur) jacht wat probeert voor te dringen, gewoon achteraan sluiten en wachten op volgend schutting; als u invaart zal ik niet schutten en ik denk dat u daar geen vrienden mee maakt.
Zelden zoveel blozende koppen gezien, ze werden heel klein en gingen toch maar achteraan liggen wachten.

Dat het ook heel gemoedelijk kan, blijkt uit een andere ervaring (op diezelfde tocht) bij de Beatrixsluis.
In de aanloop naar de sluis werd ik opgelopen door een gastanker; er vanuit gaande dat (1) beroeps voor gaat en (2) plezier niet met een gastanker in de kolk mag, besloot ik even in te houden en hem voorbij te laten lopen. Heb dit gemeld en na een vriendelijk dank liep hij rustig voorbij en ging ik er achter hangen.
Wat schetst mijn verbazing:
> Motorjacht achter de ...., hier de sluis, heeft u marifoon?
> Sluis, hier motorjacht .....
> Als u even het gas erop zet mag u helemaal voorin in de kolk en komt die tanker achter u.
Zo kan het dus ook
Toen kwam die turbo overigens wel van pas, ik hoorde hem fluiten....

Re: IJSSEL

BerichtGeplaatst: 08 Mrt 2016, 22:56
door vuuren1
In het verleden kwam ik nog al eens op de drukke posten bij Rotterdam en je kort melden als pleziervaarder vinden ze prima.
Maar als het druk is zitten ze niet te wachten op (onervaren) mensen die het niet kort houden, dan hebben ze liever dat je alleen uitluistert.

Zo ik het begreep: Uitluisteren en eventueel melden als je hoort dat je voor hen een onduidelijk object bent.

Re: IJSSEL

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2016, 00:09
door Noordvaarder
R.C.Grootveld schreef: Motorjacht achter de ...., hier de sluis, heeft u marifoon?

Als ik dat was geweest,dan had ik heeeel haaaaarrrrrrrd terug geroepen, NEEEEEEEEEEEE.

Ik ga mijn boeken ook maar es weer opsnorren,en proberen de 34 punten die ik had,op te krikken naar eentje meer.
Want hier in het Noorden zijn er inmiddels ook bepaalde vaarwegen bijgekomen die onder marifoonplicht vallen.
Wat dat betreft is de overheid zeer vrouwelijk ingesteld.
Beide partijen zorgen er wel voor,dat je uiteindelijk toegeeft.
Je went eraan,zal ik maar zeggen. :mrgreen:
Mijn Ja en haar nee,wordt nee,en mijn nee,en haar ja wordt ja.
De overheid doet hetzelfde.
Ze verplichten je niks,maar met als resultaat kun je ook niks meer. ;)
Dusssss? Nog maar es een keer proberen.Heb nog een examen te goed gelukkig.

Re: IJSSEL

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2016, 00:39
door R.C.Grootveld
Sinds wanneer hebben we waar in NL marifoonplicht voor pleziervaart?
Is mij niets van bekend, maar dat zegt natuurlijk niets.

Re: IJSSEL

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2016, 00:45
door R.C.Grootveld
vuuren1 schreef:In het verleden kwam ik nog al eens op de drukke posten bij Rotterdam en je kort melden als pleziervaarder vinden ze prima.
Maar als het druk is zitten ze niet te wachten op (onervaren) mensen die het niet kort houden, dan hebben ze liever dat je alleen uitluistert.

Zo ik het begreep: Uitluisteren en eventueel melden als je hoort dat je voor hen een onduidelijk object bent.

Ik meld met altijd met "Post .... hier motorjacht .... ter hoogte van ..... bestemming ......"
Meestal krijg je iets van "Motorjacht, bedankt, geen bijzonderheden, goede vaart" of "Houd u rekening met ....." etc.
Kort maar krachtig, inderdaad niet volgens het boekje (met eerst aanroepen).

Overigens is de info dat 'ze' graag willen dat je je meldt, afkomstig van gesprekken met RWS medewerkers op dat gebied.

Re: IJSSEL

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2016, 08:38
door Wolf1
R.C.Grootveld schreef:Sinds wanneer hebben we waar in NL marifoonplicht voor pleziervaart?
Is mij niets van bekend, maar dat zegt natuurlijk niets.

Mijnheer Grootveld,
U heeft nu nog geen marifoon plicht, maar als u een marifoon bezit wel een uitluister plicht Art 4.05 lid4
Ik zou het heel redelijk vinden en ook toe juichen als het wel zo was.
Een groot schip heeft de verplichting wanneer het zich op één van de in bijlage 15 genoemde wateren bevind (een groot deel van de Ijssel valt hier ook onder), 2 marifonen ter beschikking te hebben.
Zou u het dan niet heel redelijk vinden dat een jacht wat zich hier bevind er minstens één heeft ?
Gr. Wolf1

Re: IJSSEL

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2016, 11:43
door R.C.Grootveld
Mijnheer K,

ik reageer op de stelling inzake 'marifoonplicht' in relatie tot kleine schepen, niet over 'uitluisterplicht'.
Verder ben ik fervent voorstander van marifoonplicht op (laat ik het maar samenvatten als) BPR Bijlage 9 wateren.
Maar dat had u kunnen weten .

Re: IJSSEL

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2016, 14:33
door kajoe
kijk als grote vaart dus alles wat langer is dan 20 meter is verplicht een marifoon te hebben ,vaak zelfs twee.
dus ik zou het helemaal prettig vinden als ze voor de recreant op een aantal wateren hier in nederland een marifoon verplicht zouden stellen .
velen denken ik red het wel met mijn mobieltje ,maar vele ambtenaren belast met bedieningen kunnen die dingen wel vervloeken .op posten en bruggen .
groet wout.

Re: IJSSEL

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2016, 15:05
door aquanaut
Wolf, Rob, Wout,

Helemaal mee eens....
Alleen, als even terug denk aan eind vorig jaar wat een tumult er was voor het betalen van een stukje frequentieruimte...
Ik vermoed dat er weinig draagvlak is voor een dergelijk maatregel...

Ik heb overigens al jaren 2 marifoons aan boord, één op 10 en één op het blokkanaal ter plaatse.

Aquanaut

Re: IJSSEL

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2016, 15:53
door PARO
Watersporters, we zijn nu wel serieus aan het afwijken maar ik ga de info nu efkens verwerken en kom waarschijnlijk er later op terug.

Gr Clemens