IJSSEL

IJSSEL

Berichtdoor PARO » 06 Mrt 2016, 11:02

Watersporters, ik plan een trip langs de Maas, Maas en Waal kanaal, Waal, Pannardenskanaal, Gelderse IJssel en de IJssel.
In mijn zoekopdrachten zijn er nogal wat tegenstrijdigheden ivm de stromingen op bepaalde delen van deze waterwegen. Wie heeft er duidelijke en reeele info?
Tips voor bezoekjes en over aanlegplaatsen ziin ook meer dan welkom

Gr Clemenes
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:

Re: IJSSEL

Berichtdoor bassie77 » 06 Mrt 2016, 11:21

Daar ben ik ook erg benieuwd naar, alhoewel ik de route andersom wil varen. Wat ik kan vinden is dat er circa 5 km stroming is en met name het stukje Waal na Nijmegen lastig is.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere,

Groet bas
bassie77
 
Berichten: 129
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 00:47
ligplaats:
info:

Re: IJSSEL

Berichtdoor gast » 06 Mrt 2016, 11:55

Ik heb het stuk Waal bevaren tot aan Tiel en daar ben ik het ARK op gegaan en bij Wijk bij Duurstede de Nederrijn op.
Bij Arnhem ben ik de IJssel opgevaren. Een zeer mooie tocht die ik helaas in recordtempo moest afronden en waardoor ik lang niet van alle mooie plaatsen heb kunnen genieten.

Vooraf was ik erg beducht voor het ARK maar dat viel me 100% mee, de Waal vond ik een heel ander verhaal.
Een ervaring die ik niet had willen missen maar wel indrukwekkend met al die grote schepen die je voorbij varen, vanaf de kant ziet het er sloom uit maar ertussen in moet je je ogen goed open houden want ze zijn razendsnel bij je. Mijn boot was motorisch 100% goed en dat is absoluut een vereiste, je wil er namelijk niet stilvallen, ook is de stroming erg sterk. Zoals gezegd ben ik bij Tiel het Ark opgegaan maar eerst daar overnacht in de haven, een prachtig plaatsje maar jij komt daar niet langs (je ka overwegen om de route daarlangs te nemen, heb je tot Tiel de stroom mee)

De IJssel, vanaf Arnhem heb je stroom mee en vaar je snel en prettig langs allemaal mooie plaatsjes, heb er echt enorm van genoten en zoals gezegd was het voor mij allemaal veel te kort, Heb nog overnacht op de Gieseplas wat ook zeker de moeite waard is (aangelegd voor 1 van de eilandjes.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: IJSSEL

Berichtdoor Popeye » 06 Mrt 2016, 22:43

Op weg van en naar Frankrijk kwam ik daar natuurlijk steeds langs. Uit de verslagen kun je misschien de informatie halen die je nodig bent.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: IJSSEL

Berichtdoor R.C.Grootveld » 06 Mrt 2016, 23:41

Als ik je route goed interpreteer, wil je dus vanuit 'Limburg' richting Kampen.
Afgezien van het stuk Nijmegen - Pannerdense kop, heb je dan overal stroom mee. Tussen Nijmegen en Pannerdense kop moet je dus tegen de stroom in; toen ik dat stuk deed kwam de Waal daar met ca 6-7 kmh naar beneden zeten.
En met 2000 rpm maak ik dan ca 12kmh LOG, dus 6kmh SOG en daar moet je dus rekening mee houden.
Er vanuit gaande dat je een waterverplaatser hebt, is planning belangrijk: Welke dag ettappe heb je voor ogen en waar kun je overnachten, in die hoek heb je niet zoveel.
Voor de rest is het allemaal goed te doen, op de Waal ligt tegenwoordig een recreatiegeul. Kijk goed om je heen en let op de hekgolven van 'Hercules'en en 'Veerhaven's ....

Persoonlijke noot en met het risico het nodige over me heen te krijgen:
Zonder marifoon heb je op de Maal, P. Kanaal etc. niets te zoeken en als je er een hebt, aarzel niet om je te melden bij de verkeerspost. Dat stellen ze zeer op prijs, je krijgt vaak zinnige info en in mijn geval werd ik zelfs later opgeroepen met de mededeling dat ik op dat moment het beste over kon steken. (Moest van de Waal het MWK in).

Verder vind ik varen op de rivieren geweldig en dat was ook de reden om onze thuishaven te verplaatsen naar de Merwede
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: IJSSEL

Berichtdoor vuuren1 » 07 Mrt 2016, 23:28

Goede uitkijk houden op rivieren is belangrijk.
Bij Rotterdam heeft men liever niet dat watersporters zich aldoor melden i.v.m. drukte, goed uitluisteren is al heel nuttig.
Ze zien je wel en dan hoor je ook wat er speelt.

Rivieren varen heeft ook mijn voorkeur, er gebeurt wat..
Stroom tegen is vervelend maar het hoort er bij, de kunst is om zoveel mogelijk mee te hebben.
Met getijde water is het een uitdaging juist te plannen en op rivieren afhankelijk van bovenwater ben je overgeleverd aan wat er omlaag komt (en of er stuwen open staan).

Op de Gelderse IJssel krijg je weer veel terug mits je de goede kant op vaart..
En niet naar Kampen doorvaren als je Zwolle gemist hebt!
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: IJSSEL

Berichtdoor R.C.Grootveld » 08 Mrt 2016, 00:06

vuuren1 schreef:Bij Rotterdam heeft men liever niet dat watersporters zich aldoor melden i.v.m. drukte, goed uitluisteren is al heel nuttig.
Ze zien je wel en dan hoor je ook wat er speelt.

Hoewel ik er nog niet zo vaak ben geweest; is dat niet mijn ervaring. Ook uit gesprekken met voorlichters van RWS is mij duidelijk geworden dat melden door pleziervaart iha op prijs wordt gesteld.
Dan zien ze je niet alleen, dan weten ze ook wie je bent en waar je naar toe wilt.

Voorbeeld:
Een aantal jaren geleden zat ik op de Oude Maas toen een schip een haven uit wilde en dit melde aan de post.
Post: Ik zie alleen 3 stippen bij de Spijkenisserbrug, geen idee wat het is en wat ze willen, ik vermoed pleziervaart.
Ik had al snel door dat ik één van die 3 stippen was, dus heb dat gemeld incl. mijn bestemming.
Antwoord: Er komt een schip uit ..... etc. roept u mij maar even op als u de oversteek naar de Parkhaven wilt maken.
Ik had niet de indruk dat ze het vervelend vonden ....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: IJSSEL

Berichtdoor Basher » 08 Mrt 2016, 01:30

Op de Nieuwe Maas meld ik me altijd. ook als ik oversteek en/of ik naar het Brielse Meer ga. ook als er zeeboten de NM op komen en zich melden laat ik weten wie die stip is. Daarna wordt stelselmatig gemeld dat er een "recreatievaart" aan SB wal zit. :P
Soortgelijke ervaring, wordt positief op geantwoord en daarna word ik ook gevraagd of ik de voor mij belangrijke info heb meegekregen.
Hetzelfde geldt voor Dordrecht en Heerjansdam als ik vanuit de Rietbaan ergens heen ga of dat ik terugkom uit het zuiden.
Krijg altijd antwoord en voor mij geldende informatie.
Dit gaat al zo lang ik daar langs kom en dat is 26 jaar.
M.i. lijkt mij toe dat melden op de drukke vaarwegen geen probleem is.

Ik heb meer moeite met veel sluiswachters die geen antwoord geven. :evil:
Basher
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 03:11
ligplaats:
info:

Re: IJSSEL

Berichtdoor broekie » 08 Mrt 2016, 08:29

Lees je ook in m.b.t. de vaarregels.
http://www.varendoejesamen.nl/pleziervaart

Er zijn oa voor allerlei wateren aparte regels samengevat.

http://www.varendoejesamen.nl/content/o ... -brochures
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: IJSSEL

Berichtdoor quichot » 08 Mrt 2016, 08:33

vuuren1 schreef: Bij Rotterdam heeft men liever niet dat watersporters zich aldoor melden i.v.m. drukte, goed uitluisteren is al heel nuttig.
Ze zien je wel en dan hoor je ook wat er speelt.

Ik heb toch een andere indruk.

Regelmatig voorkomende marifoonconversatie:
'Sector bruggen, gaat die kleine afvaart door naar de stad?'
'Geen idee Naam Schip, ze hebben zich niet gemeld!'
'
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Volgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten