waterstanden vs stroming

Re: waterstanden vs stroming

Berichtdoor Jan Huibers » 30 Jul 2015, 18:18

Op normaal stromende rivieren kijk ik er nooit naar, dan zet ik die ene handel iets meer naar voren. Op getijdewater probeer ik het wel zo uit te mikken dat ik de stroom mee heb. En dan alsnog stevig opt gas, gewoon omdat ik het leuk vindt om met een stalen verdringer 25kmp ofzo te varen :D
Int voorjaar bij Wintam (belgie) op een gunstig moment naar buiten geschut, en een stukje voor Antwerpen begon de stroom echt lekker te trekken... 26kmp 8-)
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: waterstanden vs stroming

Berichtdoor quichot » 31 Jul 2015, 09:56

Het ligt een beetje aan de kruissnelheid van je schip. Ligt die rond de 11 km/h + of - 1 kilometertje, dan loont het zeker, ook op inlandig getijdewater, er rekening mee te houden.
Natuurlijk blijft je winst over de dag relatief bescheiden, maar een anderhalf uur eerder aankomen met een kalm draaiend torretje maakt het allemaal net wat leuker. Van Rotterdam Veerhaven naar het Hollands Diep via de Kil bij Dordt kruip je bij gaand tij voor je gevoel tegen de stroom op, zeker als het 'boven' een tijdlang geregend heeft, en als dat simpel te voorkomen is met een paar uurtjes wachten (doe nog even een bakkie bij Loos!) wordt je dag echt een stuk leuker!
Op de bovenloop van rivieren maakt dat niet uit. Je moet er over of niet, maar daar stroomt het nooit zo wreed in het seizoen. Op de IJssel tussen de Kop en Doesburg na, maar ja, dat is nu eenmaal zo. Daar hang je voor als je die kant op moet.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Vorige

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast