elrenegado schreef:Wellicht maak ik me er ook wel te druk om, of wil ik TE voorbereid zijn.
Het kan zeker geen kwaad om je goed voor te bereiden, maar je moet het ook weer niet groter maken dan nodig is.
Ik heb al meerdere keren op stroom gevaren en moet eerlijk zeggen dat ik er op de rivieren nauwelijks nog rekening mee houd, behalve als het gaat om de te plannen afstanden (van de Pannerdense Kop naar Nijmegen gaat wat sneller dan andersom .....) en bij bepaalde manoeuvres als het aanlopen resp. in/uitvaren van havens. De enige keer dat ik er echt rekening mee moest houden, was tijdens de oversteek van Emden(D) naar Delfzijl(NL) bij opkomend tij. Maar gelukkig deed de GPS/Stuurautomaat dat voor voor me, wat een opstuurhoek van bijna 20graden opleverde.
Er van uitgaande dat je met een waterverplaatser vaart, moet je gewoon een correctie toepassen, afhankelijk van de stroming op dat moment.
Inzake de stroomsnelheid denk ik dat je dezelfde 1/12 regel toe kunt passen als die (als vuistregel) voor de waterstand geldt; maar het getij op rivieren werkt toch wel iets anders als op zee. Niet voor niets heet het vaak "schijngetij".
Voor de rest zou ik me er niet al te druk om maken en gewoon genieten van het varen, want om te varen vinden wij de grote rivieren geweldig.