Amsterdam, doorvaartroute b1 en b2

Amsterdam, doorvaartroute b1 en b2

Berichtdoor elrenegado » 21 Jul 2015, 17:42

Wie heeft ervaring met deze doorvaartroute in Amsterdam.
Vanaf het ij naar de amstel.

Zondag moet ik de nieuwe boot thuisbrengen met een doorvaarthoogte van 2.45
Volgens de almanak is de laagste 2.60
Maar er zitten ook een aantal beweegbare tussen die open moeten.
Gaat dat een beetje vlot ?

Ik wil eigenlijk in 1 dag van broek op Langedijk naar vinkeveen varen.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Amsterdam, doorvaartroute b1 en b2

Berichtdoor Blacktoppie » 21 Jul 2015, 18:04

gaan de beweegbare bruggen niet alleen s'nachts open?
wij zijn met de vorige boot(zeilboot) iig wel eens met staande mast s'nachts vanaf het Amsterdamse bos naar het ij gevaren omdat we er overdag niet heen konden.
met de mast plat was het overigens geen probleem maar wou het eens meemaken :lol:

denk dat je beter via het amsterdam rijnkanaal kan gaan, kan je ook lekker gas geven(wel de motor een beetje vertrouwen dan)

ARco

//:Edit Bedenkt me wel opeens dat we er overdag wel eens met een groepje doorheen zijn gegaan met de hoogste 2.40

ARco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Amsterdam, doorvaartroute b1 en b2

Berichtdoor quichot » 21 Jul 2015, 18:52

Van Broek op Langedijk naar Vinkeveen? Dan hoeft je toch niet door de stad? IJ en AR-kanaal is het snelst. Of wil je via de Kromme Mijdrecht?
Hoe dan ook; met 2.45mtr hoeven er geen bruggen voor je open, hoor!
Ga via oostelijke doorgang, Oosterdok en Oude Schans. Dus niet via de Nieuwe Herengracht. Komend van het IJ Nemo links laten liggen. Daar kan ik doorheen met 2,75 mtr. Dan kom je bij de Stopera op de Amstel. Daar is het allemaal 3,30 mtr of hoger bij gesloten bruggen. Brughoogtes staan aangegeven als ....+NAP. Dat is 's zomers zo'n 40 cm.
Bij Ouderkerk en Uithoorn moet je even proberen. Die 3 bruggen staan precies even hoog. Uit m'n hoofd staan die op 2,50 mtr. Waarschijnlijk lukt het daar ook wel met 2.45 mtr. Als Ouderkerk lukt, lukt Uithoorn ook.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Amsterdam, doorvaartroute b1 en b2

Berichtdoor Klaver vier » 21 Jul 2015, 19:23

Ouderkerk en uithoorn zijn goed te doen ik ben er zaterdag nog langsgekomen Uithoorn 2.60m
Bij Uithoorn zijn de aanlegplaatsen vernieuwd erg mooi geworden,wel weer drijvende steigers.
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Amsterdam, doorvaartroute b1 en b2

Berichtdoor elrenegado » 21 Jul 2015, 21:24

Thankssss.
Het gaat me met name om het Amsterdam gedeelte.
En dan met name de schans en het dok.
Daar hoeft geen brug open dus.
Mooi, kan ik lekker doorvaren.

Vanaf de zaan gezien is dat toch voorbij het centraal station ?

Verder wil ik via de amstel, bij ouderkerk richting de waver en de winkel naar vinkeveen.
Het Amsterdam rijnkanaal bevaar ik liever niet met een boot waar ik voor het eerst mee vaar.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Amsterdam, doorvaartroute b1 en b2

Berichtdoor broekie » 22 Jul 2015, 07:30

Klopt direct na het centraal station.

Met mijn vorige boot ging ik altijd zo, die was net onder 2,50 m.

Twee weken terug wilde ik hetzelfde doen met het nieuwe schip.
Als alles plat is ben ik ca. 2,60 - 2,65 m.
Als je de eerste brug kan hebben, de brug gaat op 4 pijlers in zijn geheel omhoog, kan de rest ook zegt men bij de centrale post Amsterdam.
Ik kon die eerste brug onderdoor maar door drukte in die gracht en mijn breedte van 3,80 dacht ik dat het niet verstandig was door te gaan.
Het volgende vaste bruggetje zag er erg benauwd uit.
Ben toen naar de nieuwe Herengracht gevaren, aan de andere kant van Nemo.
Daar zei de meldpost dat ik die andere route kon nemen omdat ze me al onder de eerste brug hadden zien gaan.
Men was niet enthousiast om de bruggen van de nieuwe Herengracht te gaan openen. Ze zouden helemaal mee moeten.
Ik heb het ook niet geeist en ben naar de Kostverloren vaart gegaan. Die moeten ook allemaal open. Kom je alleen in de ringvaart.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Amsterdam, doorvaartroute b1 en b2

Berichtdoor quichot » 22 Jul 2015, 08:39

elrenegado schreef: Vanaf de zaan gezien is dat toch voorbij het centraal station ?


Ja. Vlak voor de IJ-haven rechtsaf.

broekie schreef: Ik kon die eerste brug onderdoor maar door drukte in die gracht en mijn breedte van 3,80 dacht ik dat het niet verstandig was door te gaan.
Het volgende vaste bruggetje zag er erg benauwd uit.


Volgende keer toch gewoon 's doen, Broekie! Het is verreweg de leukste doorvaartroute van IJ naar Amstel. Je vaart door het oudste en schilderachtigste stukje Amsterdam. De smalste doorvaart is 6 meter. Ook met de Jonge Willem van 21 x 4 mtr dus geen enkel probleem. En dat zeg ik niet om te laten doorschemeren dat ik nou zo geweldig kan varen, want ervaring is op dat traject echt niet nodig. De Vecht op een zomerse dag is lastiger.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Amsterdam, doorvaartroute b1 en b2

Berichtdoor elrenegado » 22 Jul 2015, 09:16

broekie schreef:Als je de eerste brug kan hebben, de brug gaat op 4 pijlers in zijn geheel omhoog, kan de rest ook zegt men bij de centrale post Amsterdam.


Nu ben ik in de war,
Moeten de bruggen nu wel, of niet open voor me met 2.45 ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Amsterdam, doorvaartroute b1 en b2

Berichtdoor quichot » 22 Jul 2015, 10:16

elrenegado schreef:
broekie schreef:Als je de eerste brug kan hebben, de brug gaat op 4 pijlers in zijn geheel omhoog, kan de rest ook zegt men bij de centrale post Amsterdam.


Nu ben ik in de war,
Moeten de bruggen nu wel, of niet open voor me met 2.45 ?

NEE!!!!
Broekie zaait onbedoeld verwarring :lol: . Die eerste hefbrug in de Prins Hendrikkade (die trouwens gesloten al ruim 3 mtr is) kan inderdaad omhoog, maar wordt in principe nooit bediend, omdat schepen die daar te hoog voor zijn toch niet door de overige vaste bruggen kunnen.
https://www.waternet.nl/media/11252/22m ... il2005.pdf
Waar een + achterstaat moet je 40 cm bij optellen. Dus @Broekie had ook door de hele Kostverlorenvaart kunnen komen zonder bediening. ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Amsterdam, doorvaartroute b1 en b2

Berichtdoor broekie » 22 Jul 2015, 10:36

Precies, ik bedoel als je de eerste brug ONGEOPEND onderdoor kan, lukt de rest ook.

Ik zat alleen met de drukte en de breedte van de doorvaart en voornamelijk met mijn vrouw die het niet verstandig vond om door te gaan.
Dus om het gezellig te houden ben ik teruggegaan met de bedoeling het op een ander moment weer te proberen met het nieuwe schip.
Ik moet de cabriokap afbreken en de ramen klappen/verwijderen. Dat is geen probleem bij mooi weer, maar even werk.

Ikzelf ga de nieuwe Herengracht nemen bij slecht weer, dan openen ze de bruggen maar. Ik wil nooit onnodig verkeer ophouden, maar als de bruggen open moeten, dan wil ik best even wachten om met meerdere te gaan, maar uiteindelijk zullen ze toch open moeten. De brugwachters hadden niet veel zin denk ik, dus ik ben een andere route gegaan. Resultaat was wel een gekkenhuis bij de nieuwe Meer sluis. Volgende keer blijf ik bij mijn vaarplan.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Volgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten