Amsterdam, doorvaartroute b1 en b2

Re: Amsterdam, doorvaartroute b1 en b2

Berichtdoor quichot » 22 Jul 2015, 11:21

Prima slechtweerroute, de Nieuwe Herengracht. Wordt ook vlot bediend, zelfs voor een enkel scheepje. De Kortjewantsbrug (de eerste vanaf het Oosterdok) kun je zeker onderdoor, en in dat kommetje van het Kadijksplein kun je prima vastmaken. Als een andere schipper komend van het IJ zich al gemeld heeft, moet je soms een kwartiertje wachten. Er gaan twee man mee, die om en om bedienen, dus je ziet de volgende brug al roodgroen worden als de brug achter je sluit. Op de laatste brug voor de Amstel, de Walter Suskindbrug, die mooie wipbrug, vragen ze of je de Magerebrug nodig hebt. Die is gesloten namelijk wat hoger dan de overige bruggen, nl 2.90 mtr. (2.50 + NAP)
https://www.waternet.nl/media/11252/22m ... il2005.pdf
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Amsterdam, doorvaartroute b1 en b2

Berichtdoor kajoe » 22 Jul 2015, 20:11

tja je zult toch eerst havengeld moeten betalen voor je het oude dokje invaart bij de kortjeswand brug.
ga je door het adam rijn kanaal en dan bij driemond naar binnen vaar je volgens mij havengeld vrij, maar ik kan het mis hebben ,wel is het een omweg.
maar doorvaren naar de wetering tegen over mijnden en daar de angstel op naar loenersloot is de kortste en snelste weg het adam rijn kanaal is als je goed je stuurboorts wal houd heel goed en veilig te bevaren.
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Amsterdam, doorvaartroute b1 en b2

Berichtdoor schottel » 22 Jul 2015, 20:52

Doorvaart Amsterdam is GRATIS,alleen als je gaat aanleggen moet je betalen.

Route IJ, oosterdok,oude schans,amstel ,laagste brug is 2.80mtr.
veel plezier Schottel.
schottel
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 11 Jan 2012, 18:05
ligplaats:
info:

Re: Amsterdam, doorvaartroute b1 en b2

Berichtdoor elrenegado » 23 Jul 2015, 09:06

dat had ik ook begrepen inderdaad,
doorvaart amsterdam is gratis, aanleggen kost je 20 euro.
Vorig seizoen de route van het amstel naar de nieuwe meer gevaren, langs het olympisch stadion, en hoefde ook niets te betalen.

En ARK is wellicht het snelst,
maar via amsterdam wel veel leuker varen.
en wellicht ook de verstandigste keuze met een nieuwe boot die je nig niet door en door kent.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Amsterdam, doorvaartroute b1 en b2

Berichtdoor broekie » 24 Jul 2015, 07:39

ARK heb ik een paar weken geleden gevaren van A'dam tot Weesp. Daar de Weesper trekvaart in en zo door naar de Amstel. Best ook leuk.
Ook al vanaf Maarssen naar Weesp over het ARK.
In het weekend is het niet zo druk op het ARK.
Als er een grote oploper komt met veel deining, draai ik tijdig 180 graden, passeer in tegenvaart en draai weer achter hem.
Dan ben je hem in een keer kwijt. Nadeinen blijft daar wel. Doe dit alleen als het kan en het oplopende schip echt veel stampei maakt.
Dan wil ik liever niet tussen hem en de wal klotsen als hij langskomt.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Amsterdam, doorvaartroute b1 en b2

Berichtdoor quichot » 24 Jul 2015, 08:24

Net als bij auto's geldt ook bij bootjes, als je een flinke afstand moet afleggen in korte tijd neem je de snelweg.
Maar over de relatief kleine afstand die @elrenegado moet overbruggen zou ik me wel afvragen of die paar uur tijdsbesparing opweegt tegen de nadelen die productievaren op het AR-kanaal met zich meebrengt. Zeker als er een toeristisch heel aantrekkelijk alternatief voor het grijpen ligt.
Zelf moest ik dit jaar wel vanaf Nieuwegein naar Amsterdam over het AR-kanaal, omdat ik me vóór 4 uur bij de werf in Zaandam moest melden. Het grootste nadeel vind ik niet eens de grote scheepvaart, maar de dodelijke saaiheid van die kaarsrechte lelijke klotsbak tussen twee damwanden.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Amsterdam, doorvaartroute b1 en b2

Berichtdoor elrenegado » 24 Jul 2015, 08:56

nou precies,
een saaier stuk vaarwater is er niet.
en op zich niks mis mee als je een groot stuk moet overbruggen en in tijdnood komt.

Daarnaast betwijfel ik of ik sneller ben via AR kanaal en weespertrekvaart naar de amstel.
Door amsterdam heen vanaf IJ naar amstel zal 45 minuten kosten gok ik, via AR kanaal en weespertrekvaart langer, tenzij ik doorvaar via AR kanaal naar vinkeveen zelf.

Nee, ik vaar lekker door A'dam heen (hopen dat ik nu eens niet een groot stuk plastic in me schroef krijg)
Die route heb ik ook nog nooit gevaren, enkel de kostverlorenvaart.
De route via IJ naar amstel lijkt me veel leuker.

Bruggen die voor me open moeten na amsterdam draaien tot 20:00, en op vinkeveen zelf zelfs tot 22:00
ik vertrek om 8:45 smorgens, na 10 minuten krijg ik de eerste brug die 9:00 begint met draaien.
Feitelijk heb ik dus 11 uur de tijd om de route te varen, lijkt mij ruim voldoende.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Amsterdam, doorvaartroute b1 en b2

Berichtdoor quichot » 24 Jul 2015, 09:23

elrenegado schreef: Door amsterdam heen vanaf IJ naar amstel zal 45 minuten kosten gok ik.

Helaas, zou ik willen zeggen, duurt dit stukje privé-rondvaart over de Oude Schans hooguit een kwartiertje. Dus er kan weer een halfuurtje van je schatting af! :lol:

ps. alle rondvaartboten staan op 10, dus niet op kanaal 4 van de havendienst. Vanaf de Stopera naar Ouderkerk is ongeveer een uur.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Amsterdam, doorvaartroute b1 en b2

Berichtdoor elrenegado » 24 Jul 2015, 11:41

Ik bedoelde met die 45 minuten eigenlijk het stuk van het IJ tot aan de kruising amstel/weespertrekvaart.
Maar ach, tijd zat dus...... totale stuk is maar een km of 60.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Amsterdam, doorvaartroute b1 en b2

Berichtdoor broekie » 03 Aug 2015, 09:25

Zondag de boel geklapt en door A'dam. Achter een rondvaartboot aan, die maakt de weg vrij.
Anders loop je de kans dat er een Amsterdammer in een stalen bootje samen met jou onder een smalle brug door te varen.
Het ging goed al hield ik weinig over.
Dus dat weet ik nu, zou zonder de extra info toch mijn bedenkingen hebben gehad bij mn de witte brug met de lange onderdoorvaart.

Volgende keer de nieuwe Herengracht eens proberen.

Van IJmuiden naar de Braassem in 7 uurtjes rustig varend.
Door A'dam in een kwartiertje, dat kost je zeker minimaal een uur via de kostverloren vaart en de Nieuwe meer sluis.
Als het tegen zit 2 uur.
Daarbuiten is het natuurlijk een leuker stukje.
Lagen nog wat restantjes van de gayparade, tjonge wat een bende en geen Gemeente jongens deze keer gezien om op te ruimen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

VorigeVolgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten