Westerschelde

Westerschelde

Berichtdoor Basher » 24 Jan 2015, 23:03

Beste medeschippers en met name de grootwatermannen
Ik wil van Hansweert naar Terneuzen varen. Heb ik nl. nog nooit gedaan. Heb nu een wat kleiner bootje nl. vandaar mijn vraag.
Mag je van Hansweert oversteken en onder "de verkeerde wal" (Overloop van Hansweert en Gat van Ossenisse) naar de Oostsluis of moet je via de noordelijke slingerroute via het Middelgat?
Kan dit nl. in het Reglement voor de WS niet vinden.
Vast bedankt voor de tips.
Basher
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 03:11
ligplaats:
info:

Re: Westerschelde

Berichtdoor Jan Huibers » 25 Jan 2015, 00:52

Heb het reglement even snel doorgespit voor je, ik kan er niks over vinden, het lijkt me dat als je 'verkeerde oever' vaart en dan net buiten de betonde vaargeul dat het geen probleem is.

Ik heb vaak genoeg watersporters watersporters via de Overloop vwn Hansweert en Gat van Ossenisse zien varen, wel even oppassen voor de boten van het bekende bananenmerk, die zetten net 1 tandje terug en daar loopt dus een beste golf achteraan...

Mik het een beetje uit met het tij.... Het kan best stromen in de bocht bij Terneuzen.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Westerschelde

Berichtdoor pascall » 25 Jan 2015, 08:23

Niet doen!

Hoi Jaap,

Waarom zou je oversteken, als je verkeerde wal vaart is er nauwelijks of geen ruimte buiten de betonning aan die zijde van het vaarwater plus dat het nog langer is in afstand ook, er lopen basaltpieren een heel eind in het water tot tegen de vaargeul!
Steek gewoon over bij Terneuzen, dan zit je ook niemand in de weg! je kan zelfs achter de zandbanken langst varen, hier loopt ook een betonde geul (gele lijn).
Advies, de groene lijn volgen, aan deze zijde kan je ook nog buiten de betonning varen, al is dat op sommige plaatsen niet erg veel, enkele zandbanken zijn erg stijl, dus de waarschuwing komt dan vaak te laat.
Als er een stevige zuidwesten wind staat en je twijfeld,vertrek dan in Hansweert met laagwater, maar de vloed moet wel al goed door staan, je heb dan wel tegen stroom maar de vaart is dan rustig, de zandbanken geven dan ook nog beschutting.
Doe je het andersom, stroom tegen de wind in, dan kan hier een vuil stuk water staan en dat al met een matige wind (circa wk4)

Alles hangt en staat met de ervaring en zeevast heit van de bemanning, een recent bijgewerkte kaart is een must en verplicht op de Westerschelde!

Afhankelijk van de boot, wij nemen golven ( van zeeschepen) schuin op de kop en het gas eraf, komen zij vanachter en er is ruimte, gas er af en haaks op de golven mee uitlaten lopen dan komt er geen spat water aan dek.
Je ziet heel veel scheepjes draaien en de golven op de kop nemen daarbij staan ze recht om hoog om vervolgens er weer in te smaken en baken water over nemend!

Succes!

Afbeelding
Laatst gewijzigd door pascall op 25 Jan 2015, 20:01, in totaal 1 keer gewijzigd.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Westerschelde

Berichtdoor Ardi » 25 Jan 2015, 10:13

Hmm ik geloof niet hij naar de Braakmanhaven moet :D
Met de beveiligers daar kan ie geeneens van de kant af. :evil:

Maar de oversteek via de groene lijn is zeker aan te bevelen.
Maar zie ook zat zeilbootjes de verkeerde kant nemen.

Gr Ardi
No Guts, No Glory
Gebruikers-avatar
Ardi
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 20 Jul 2014, 16:22
ligplaats: Oostvoorne
info:

Re: Westerschelde

Berichtdoor pascall » 25 Jan 2015, 10:40

Oeps haventje te ver, maakt voor de rest niets uit.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Westerschelde

Berichtdoor Basher » 25 Jan 2015, 16:57

@Pascal
Dank, hier heb ik wat aan.
Ik ben redelijk bevaren, maar zoals gewoonlijk... "bij twijfel..etc."
Ga het zo doen en uiteraard getijde en weer bepalen wanneer.
Basher
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 03:11
ligplaats:
info:


Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten