Brugbediening

Re: Brugbediening

Berichtdoor quichot » 18 Sep 2014, 15:47

aquanaut schreef: het is leuk dat je er over begint, ik zie Haarlem bij je naam staan...
Nou als ik ergens een stuk chagrijn heb meegemaakt was het daar wel (op het havenkantoor waar je je moet melden als je vanaf het Spaarne komt)
Dito voor de sluiswachter op de Spaarnesluis.
Eerlijk, het is al wat jaren (5) geleden, maar mede door die ervaring zien ze mij er niet meer terug.....
Aquanaut

Zo zie ja maar weer 's dat je je niet kunt blindstaren op één enkele ervaring. Ik kom enkele keren per jaar in Haarlem (en de grote Zeesluis in Spaarndam) en ik ben stomverbaasd over jouw onprettige ervaringen aldaar.
Ik geloof je op je woord hoor, daar niet van, maar dat moet een eenmalig incident zijn geweest. Ik vind het personeel daar altijd juist erg voorkomend en behulpzaam. Tja, het is nou eenmaal convooivaart daar, en wie dat niet weet denk wellicht dat er sprake is van onwil als de brug niet binnen 10 minuten opengaat. Maar het mobiele equipe communiceert dat altijd zeer correct en helder over de marifoon. Wel is het handig om je even te verdiepen in de brugnummers, zodat je weet welk convooi waar is. Soms moet je inderdaad twee keer aanroepen voor je antwoord krijgt. Omdat hun handhelds niet altijd goed doorkomen, of omdat druk ze zijn met een bedieningspaneel.
Ook hoor ik al gelijk bij binnenkomst of er een plekkie voor me is in het centrum. Maar goed, dat kan ook komen omdat ze me inmiddels kennen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Brugbediening

Berichtdoor aquanaut » 19 Sep 2014, 20:05

Ik heb, als ik op vakantie ben, meestal geen haast Quichot.
10 minuten wachten voor een brug (met reden)...?..geen probleem!
Ik heb echter 50 minuten heen en weer liggen steken voor die brug in dat bochtje bij die molen, met straffe zijwind
Op de brug prijkte een bord dat het niet toegestaan was om via de marifoon te informeren omtrent de brugbediening.
Remmingswerk of iets dergelijks om aan vast te maken....niet aanwezig.
Ik weet niet of de situatie inmiddels veranderd is, het is immers al een tijdje geleden.
Maar je kent vast de uitspraak "you'll never get a second chance to make a first impression"

Nu valt het gebied ook wel buiten mijn directe vaaromgeving, dus kan er alleen in de zomervakantie heen.
En eerlijk, dat jaar was de zomer ook niet alles, de brugwachters op de ringvaart waren ook niet "mijn type" dus het beeld zal wellicht iets vervormd zijn.
Ik hoor van vele dat het er zo mooi is, dus het zal best, ook jou geloof ik daarbij op je woord.

Wat ik vooral duidelijk wilde maken is, en ik zal niet in herhaling vallen, dat sinds dat de echte "brugwachter" en "sluiswachter" zijn verdwenen, zulks werk aan gespecialiseerde bedrijven wordt overgelaten, er werknemers tussen zitten die de instelling:"is het nog geen 5 uur? " hebben.
En dan denk ik als je er nou geen lol in hebt ga dan wat anders doen.
Maarja dat soort mensen werken in een hoop bedrijven...

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Brugbediening

Berichtdoor sogna mi » 20 Sep 2014, 08:38

Leuk om ervaringen ten opzichte van de brugbediening te lezen en te delen.
Ik heb dit jaar 170 vaaruren door Nederland gemaakt en eigenlijk slechts 1 minder moment meegemaakt met een slechte of geen brugbediening. Verder valt het mij juist op dat bediening vaak erg goed gaat op afstand.

Twee weken terug rondje Weesp over de vecht (prima bediening) via Utrecht naar de Hollandse IJssel en over Gouda / Gouwe en Aarkanaal / Amstel weer terug.
De bruggen op de Gouwe kan ik net hebben , er staat 250 cm op maar ik denk dat ze iets hoger zijn (misschien laag water hoewel ik die indruk niet had). De bruggen in het Aarkanaal waar ook 250 voor staat kan ik echter "net" niet hebben ( ik kom een centimeter of 5 tekort).
De brugwachter weigerde bij ter Aar de brug te draaien en riep door de speaker "de brug is 2,5 metr hoog" en daar moest ik het mee doen. terwijl ik het echt al had geprobeerd.
Uiteindelijk bijna een uur liggen darren tot er een hoge motorkruiser aan kwam waarvoor de brug wel draaide.
Best vervelend als je geen antwoord kan geven aan zo een brugwachter op afstand.

Verder dit seizoen louter perfecte brugbediening meegemaakt. Zelfs in Weesp zelf waar wij onze ligplaats hebben en waar we weten dat het soms een poos wachten is.
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: Brugbediening

Berichtdoor quichot » 20 Sep 2014, 09:38

Twee reacties vallen mij op: 1e. Dat bord bij de draaibrug in Haarlem waarop zou staan dat marifooncontact niet is toegestaan (???). Zo'n bord heb ik nog nooit gezien, en ik vind het zo bizar dat ik daar de volgende keer op ga letten. Aquanaut zal het niet uit z'n duim zuigen, dus ik ga er echt naar zoeken, de volgende keer. In elk geval heb ik dat verbod dan al tientallen keren overtreden, en met succes, want ik krijg altijd keurig antwoord. Er staan overigens twee palen waaraan je even kunt hangen als je verwaaid ligt.
2e. De mededeling die Sogna Mi te horen kreeg dat de brug in het Ter Aarkanaal 2,50mtr hoog is, zonder verdere toelichting of bediening. Heel vreemd, omdat de centrale bediening daar ongelofelijk prompt werkt. Als je er weer eens komt, roep dan ze dan even op op kanaal 20. Of heb je dat ook al geprobeerd?
Tja, in hoeverre de 9/5-mentaliteit een rol speelt, weet ik niet. Wel kwam ik vorige maand op een zaterdag boven sluis Helmond om 10 voor 5 (bediening tot 5 uur), en wilde ze ons niet meer afschutten (4 jachten en een spits). Dit ondanks het feit dat we daar zo laat waren doordat sluis 10 anderhalf uur in storing lag. Aandringen hielp niet: 'als we jullie afschutten kunnen we pas over een halfuur naar huis'. En dan denk ik ook: dat hoort toch een beetje bij je vak? Overigens bleef het licht tot exact 5 uur op enkel rood staan. Geef dan ook gelijk dubbelrood. Maar ja, dan hangen ze als er toevallig inspectie is.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Brugbediening

Berichtdoor Compass » 20 Sep 2014, 10:25

quichot schreef:Tja, in hoeverre de 9/5-mentaliteit een rol speelt, weet ik niet. Wel kwam ik vorige maand op een zaterdag boven sluis Helmond om 10 voor 5 (bediening tot 5 uur), en wilde ze ons niet meer afschutten (4 jachten en een spits). Dit ondanks het feit dat we daar zo laat waren doordat sluis 10 anderhalf uur in storing lag. Aandringen hielp niet: 'als we jullie afschutten kunnen we pas over een halfuur naar huis'. En dan denk ik ook: dat hoort toch een beetje bij je vak? Overigens bleef het licht tot exact 5 uur op enkel rood staan. Geef dan ook gelijk dubbelrood. Maar ja, dan hangen ze als er toevallig inspectie is.


en dit is echt een voorbeeld waar op hogerhand niet over word nagedacht,
ten eerste dat extra half uurtje wat ze waarschijnlijk niet betaald krijgen,
en ten tweede het "strenge" regime t.b.v. de openingstijden wat steeds meer stof doet opwaaien,
en dan ook niet te vergeten de barslechte communicatie tussen de partijen onderling en de "klant" .
Ik ben zelf ook een mens en maak ook wel eens fouten maar ik vind het toch heerlijk als er bij mij op het
traject pleziervaart doorheen gaat en die dan bij de laatste brug van het traject even melden over de marifoon
"Post de Waard bedankt voor de vlotte bediening en tot ziens"
en soms moet je daarbij een regeltje overtreden, maar dan heb ik ook een goeie dag ;)
m.v.g. Richard
One Life, Live it
Gebruikers-avatar
Compass
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 17 Sep 2014, 12:09
Woonplaats: Rijsenhout
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Brugbediening

Berichtdoor quichot » 20 Sep 2014, 11:14

The Dandy schreef: Ik ben zelf ook een mens en maak ook wel eens fouten maar ik vind het toch heerlijk als er bij mij op het
traject pleziervaart doorheen gaat en die dan bij de laatste brug van het traject even melden over de marifoon
"Post de Waard bedankt voor de vlotte bediening en tot ziens"

Leuk dat je dat zegt! Ik vind dat namelijk een goede gewoonte, en meestal doe ik dat ook. Zeker als ik in m'n eentje ben. Ook meld ik me altijd even af als ik onderweg blijf hangen. Dat wordt ook altijd op prijs gesteld.

Op zich vind ik het trouwens ook geen ramp als je niet meer geschut wordt, zo vlak voor einde dienst. En zeker niet boven Helmond, waar schitterende wachtplaatsen langs een park zijn. Maar ik zou willen pleiten voor meer duidelijkheid op dat punt. Bijv: vanaf 20 minuten voor einde diensttijd worden alleen lopende schuttingen afgemaakt. Zoiets. Laat ze dat even op die (prima) folder zetten die je krijgt.
Hierbij trouwens ook een pluim voor de CB Helmond, voor de uitstekende begeleiding op het traject Weert/Helmond. Die storing op 10 werd me al vroegtijdig gemeld, zodat ik op wandeltempo richting sluis kon.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Brugbediening

Berichtdoor aquanaut » 20 Sep 2014, 15:20

quichot schreef:Hierbij trouwens ook een pluim voor de CB Helmond, voor de uitstekende begeleiding op het traject Weert/Helmond. Die storing op 10 werd me al vroegtijdig gemeld, zodat ik op wandeltempo richting sluis kon.


Dat vind ik nou ook, wij voeren hier eind Juli, als enige dat wel, en ik weet zeker dat de sluiswachter op het traject van Helmond naar Weert er een sport van maakte om precies als we aan kwamen varen de sluis te openen en op groen te gooien, net na het invaren de deuren te sluiten, zodra hij (of zij) op de camera zag dat wij de touwen "vast" hadden de spuigaten opentrok.
En dit elke sluis weer.
In de verte zagen we al gekolk voor de volgende sluis, iets dichterbij kwamen de deuren in beweging, en bij het naderen van het sluishoofd gingen de lichten op groen.
Ik heb de sluiswachter dan ook uitgebreid bedankt bij de laatste sluis.
Wij hebben die dag in één keer van Oirschot naar Maasbracht gevaren.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Brugbediening

Berichtdoor MBBoten » 14 Okt 2014, 21:38

Ik heb dit met veel interesse gelezen, vooral het "bedelen op de vecht"
Als je dit meemaakt, direct een klacht indienen bij de provincie (telefoonnummer staat op het wachthuis of ergens op een bord vermeld) Ik ben zelf sluiswachter geweest (nu helaas door kanker een oog verwijderd en ze willen me niet meer hebben, gevolg: volledig afgekeurd.) We hebben allemaal een brief gehad van onze baas (SWETSodv, staat op onze kleding vermeld, dus ik zeg hier niets verkeerds) dat het hengelen met een klompje verboden is en er staan zelfs sancties op, dus melden! Zo ook als een brugwachter geen groen geeft en de lichten op rood/groen laat staan, of de brug maar een klein stukje ophaalt. Dit mag hij /zij niet doen, je mag pas opvaren als alleen groen brandt en de brug MOET helemaal omhoog. (bij hefbruggen is dit misschien anders, maar die zaten niet in ons traject)

Ik heb zelf met heel veel plezier en enthousiasme gedraaid op de tolhuissluis (te nieuwveen, splitsing Amstel/Drecht/Aarkanaal) voor de renovatie. Een prachtsluis om te draaien, al dachten sommige collega's er anders over (kan heel wat verhalen hierover vertellen) sinds de renovatie heb ik niet meer gewerkt, maar weet dat er enorm veel storingen zijn geweest, iets wat we met de oude apparatuur niet/nauwelijksr hadden, dat werkte eigenlijk altijd wel. Is er nu een storing, dan mag de sluiswachter niets doen, alleen een monteur bellen en die heeft dan twee uur de tijd om te komen ...
Ze hoeven nu het hok niet meer uit, dus geen praatje meer ..... weg gezelligheid. Overigens, vergis je niet in de opleidingen die een sluis/brugwachter moet doen, om op de knopjes te mogen drukken.

Vriendelijke groeten en veel vaarplezier
MB Boten
MBBoten
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 14 Okt 2014, 13:01
ligplaats: Oude Wetering
info:

Re: Brugbediening

Berichtdoor quichot » 15 Okt 2014, 09:16

Ah! Tolhuissluis! Dan denk ik dat ik wel eens een praatje met je heb staan maken, want daar kom ik geregeld door. Omdat daar zo goed als niks met de waterhoogte gebeurt, loop ik tijdens het schutten meestal even naar het sluishuisje voor een praatje.

Dat bedelen op de Vecht is al een paar jaar verleden tijd. Kennelijk zijn de brugwachters daar tot de orde geroepen, want het gaat daar sindsdien voorbeeldig. De onbemande bruggen hebben een telefoonnummer, en op de klapbruggetjes zie je al actie als je aan komt varen.

Tja, dan dat rood/groen. In de praktijk gebeurt dat wachten op enkel groen maar zelden. Het ligt een beetje aan de situatie ter plekke, maar vooral bij CB-bediende bruggen op doorgaande vaarroutes zie ik iedereen, dus ook beroeps, de brug passeren bij rood/groen. En de CB laat het ook maar zo. De brug zakt ook weer bij rood/groen. Ik lag afgelopen zomer een paar dagen bij de brug Meerkerk, en daar heb ik het licht maar zelden enkel groen zien worden.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Brugbediening

Berichtdoor broekie » 15 Okt 2014, 09:46

Ik probeer altijd zo min mogelijk oponthoud te veroorzaken en vaar bij rood/groen al door.
Meestal wordt het gewaardeerd behalve in Haarlem dit jaar. Een vrouw deed onaardig en ik zou moeten wachten.
Verderop in Haarlem dacht ik netjes te zijn en wachte, met als gevolg een snauw of ik op wilde schieten.

Bij Maarssen in de Vecht sprong alles opeens dubbel rood. Wij bellen en de automatische beantwoorden zei dat er bediend zou worden.
Beetje verontwaardigd en na een kwartier ging hij toch draaiien.
Bleek een brandalarm te zijn in Maarssen, dan mogen de bruggen een half uur of zo niet open. Weer wat geleerd.

Verder gaat het altijd wel vlot vind ik. We varen ruim 200 uur per jaar.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

VorigeVolgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten