Brugbediening

Brugbediening

Berichtdoor PARO » 24 Aug 2014, 17:28

De IJsselbrug en Oranjebrug te IJsselstein, de Hoenkoopse brug
te Oudewater en de Wilhemina van Pruisenbrug te Hekendorp
alleen 1 maal om 7:00 uur op afroep voor de beroepsvaart,
minimaal 24 uur van te voren aangevraagd via tel.
030-6006339.
ma t/m vr 06.00-07.00 Uitsl. beroepsvaart op afroep
ma t/m vr 09.00-16.30 Uitsl. beroepsvaart op afroep
ma t/m vr 18.00-20.00 Uitsl. beroepsvaart op afroep
za 08.00-16.00 Uitsl. beroepsvaart op afroep

Medewatersporters, bovenstaande staat op de site van rijkswaterstaat, moet ik nu lezen dat de beroepsvaart moet aanvragen en de pleziervaart niet of moet de pleziervaart ook aanvragen? Ik vind het nogal verwarrend.
Ook lees ik tegenstrijdige berichten van brughoogten op de Hollandse Ijssel, maar ik veronderstel dat een jacht van 4 lm hoogte kan varen van Vianen tot pakweg Krimpen aan de Ijssel.

Gr Clemens
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:

Re: Brugbediening

Berichtdoor aquanaut » 24 Aug 2014, 17:59

Clemens,

Dit zijn de wintertijden na 1-11.

Ik lig zelf langs de hollandse ijssel, brugbediening gaat gewoon op afroep, en met pakweg 4 meter doorvaarthoogte kun je de complete vaart maken.

De IJsselbrug en Oranjebrug worden door één brugwachter bediend, hij laat te allen tijde eerst de boten tussen de bruggen vandaan, en fiets nadat je bent gepasseerd mee naar de volgende brug.
De Cosijnbrug in Oudewater wordt op afstand bediend en bij de Hoenkoopse mag je € 4,50 afrekenen.
De brug in hekendorp staat in de regel open, behalve als fietsers op de knop drukken.
Regeling van rood en groen gaat op tijd.

Voor alle automatische bruggen in Nieuwegein geldt dat je ver moet opvaren (tot bij de knop) en bij openen vlot doorvaren.
Deze bruggen worden vanaf de Beatrixsluis bediend.

Het is mooi liggen in Haastrecht, Oudewater en Montfoort, 3x24u en betaald in jachthaven de Marnemoende.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Brugbediening

Berichtdoor PARO » 25 Aug 2014, 09:05

Bedankt voor de info.
Clemens
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:

Re: Brugbediening

Berichtdoor Amersfow » 26 Aug 2014, 11:00

Als je als jacht erdoor wilt is mijn ervaring dat je het kunt shaken. Het brugwachtergilde zegt doodleuk dat je de volgende dag de eerste bent. Gewoon tegen de remming gaan liggen voor een gratis overnachting ;-)

Overigens kun je je zowieso machteloos voelen. 2 weken geleden belde ik (nog voor 20 uur) en de beste man zei; ik ben er over een half uur. Waarom "een half uur" ? Magtie eerst het journaal afkijken ofzo :evil:
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Brugbediening

Berichtdoor Blacktoppie » 26 Aug 2014, 18:33

Amersfow schreef:Als je als jacht erdoor wilt is mijn ervaring dat je het kunt shaken. Het brugwachtergilde zegt doodleuk dat je de volgende dag de eerste bent. Gewoon tegen de remming gaan liggen voor een gratis overnachting ;-)

Overigens kun je je zowieso machteloos voelen. 2 weken geleden belde ik (nog voor 20 uur) en de beste man zei; ik ben er over een half uur. Waarom "een half uur" ? Magtie eerst het journaal afkijken ofzo :evil:



En toen je er door was kwam er een klompje of word die brugwachter betaald van de vaarbelasting?
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Brugbediening

Berichtdoor Amersfow » 26 Aug 2014, 20:01

Ik betaal ~1,5 x een modaal salaris aan belasting. Medunkt dat dat wel genoeg is, right?
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Brugbediening

Berichtdoor aquanaut » 26 Aug 2014, 20:38

Over welke brug hebben we het nou uiteindelijk?
Bij IJsselstein komt er geen klompje geslingerd, de brugwachter bedient vlot en stipt zeker binnen het seizoen.
Ook bij slecht weer staat hij in z'n regenpakkie een handbediende brug te bedienen.
En daar is geen bedelen bij (zoals geregeld op bijvoorbeeld de vecht gebeurt)
Aanleggen bij de remming is niet nodig (en mogelijk, er is geen remming) en het liggen in IJsselstein is sowieso gratis.

Je moet er begrip voor op kunnen brengen dat hij twee bruggen bedient, dus dat er een kans is dat hij aan de "andere kant" is.
Omdat er automatisch gesignaleerd wordt dat je eraan komt duurt dat nooit erg lang.

En als jacht kun je het shaken??? juist de beroepsvaart die hier sporadisch vaart moet juist bediening van te voren aanvragen!!

Ben het met jullie eens dat het buiten het seizoen een ander verhaal is, dan biedt het telefoonnummer van de brugwachter uitkomst.
Als je dit overigens belt neemt hij nooit op, de telefoon gaat net zo lang over totdat ie stopt.
Als binnen die tijd de oproep wordt weggedrukt (ingesprektoon) weet je dat de brugwachter eraan komt.

Zeker de brugwachter die sinds dit seizoen de bruggen in IJsselstein bedient is een vriendelijke welwillende man, altijd een (zeer kort) praatje, groeten enz.
Daar kunnen m.i. vele brugwachters die chagrijnig vanuit hun ge-airconditioneerde van internet voorziene brugwachtershuisjes op knoppies zitten drukken een voorbeeld aan nemen.
De man heeft duidelijk zin in zijn werk.
Op 90% van mijn vaarbewegingen ga ik heen en weer door deze bruggen en dat gaat alle keren zonder zelfs maar aan te hoeven leggen.

Ik ben de afgelopen zomervakantie door zo'n beetje 40 sluizen en even zoveel bruggen gegaan, en aan werklust schort het nog wel een bij het brug en sluiswachters gilde.
Ik vind de meeste maar swe(r)tzers, om over het onverstaanbare geknauw via marifoon en omroepinstallatie nog maar te zwijgen.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Brugbediening

Berichtdoor aquanaut » 26 Aug 2014, 20:38

edit dubbelpost mag weg
Laatst gewijzigd door aquanaut op 26 Aug 2014, 21:16, in totaal 1 keer gewijzigd.
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Brugbediening

Berichtdoor R0N » 26 Aug 2014, 21:06

Moet je voor de lol eens de stadhaven van Hillegom in of uit gaan..
Als je de brugwachter al te spreken krijgt merk je al meteen dat het een moetje is en dat hij er geen zin in heeft en die brug draait maar 3x per dag op afroep..
R0N
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 08 Aug 2014, 12:53
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Haarlem
info:

Re: Brugbediening

Berichtdoor aquanaut » 26 Aug 2014, 21:28

Ron,

het is leuk dat je er over begint, ik zie Haarlem bij je naam staan...
Nou als ik ergens een stuk chagrijn heb meegemaakt was het daar wel (op het havenkantoor waar je je moet melden als je vanaf het Spaarne komt)
Dito voor de sluiswachter op de Spaarnesluis.
Eerlijk, het is al wat jaren (5) geleden, maar mede door die ervaring zien ze mij er niet meer terug.....
Een sluis in complete afbraak, geen bolder om aan vast te maken, afmeren tegen uitstekend betonijzer en dan nog door de toeter roepen dat IEDEREEN MOET KOMEN BETALEN ANDERS GAAT DE SLUIS NIET OPEN.
Het is dat mijn oudste zoon oud genoeg was om op de hand af te houden met zijn 7 jaar anders had ik echt niet van boord gegaan.
Verval 1 cm!!
Om vervolgens bij die droeftoeter in Haarlem aan te komen die te besodemieterd was om na te kijken of er daadwerkelijk ligplaatsen vrij waren in de stad, maar of we wel alvast even voor overnachten willen betalen...niet dus!
Toe maar van elende ergens aan een steigertje ten zuiden van Haarlem overnacht (waar de Dealertjes met de Golf GTI over het steiger kwamen rijden om zooi te verkopen om 3 uur 's
nachts.)

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Volgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten