Brugbediening

Re: Brugbediening

Berichtdoor R0N » 30 Aug 2014, 14:12

Hoop mensen die zoiets huren denken dat varen net zo gaat als autorijden.
Maar ja stoppen is niet stoppen en achteruit stuurt iets anders dan vooruit..

Waarom verhuren ze dat soort boten aan dat soort mensen?
R0N
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 08 Aug 2014, 12:53
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Haarlem
info:

Re: Brugbediening

Berichtdoor Jan Huibers » 30 Aug 2014, 21:29

R0N schreef:Waarom verhuren ze dat soort boten aan dat soort mensen?


Dat zeg je verkeerd Ron, je kunt je beter afvragen waarom de verhuurder zo onverantwoordelijk is deze mensen kennerlijk zonder GEDEGEN instructie op pad te sturen voor iets wat hun VAKANTIE moet zijn, je snapt wel dat deze mensen het totaal niet naar hun zin hebben zeker?

En ik wil jou best es met zo'n polyester windvangend strijkijzer van LeBoat zonder boegschroef met zo'n windje een haven in zien komen.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Brugbediening

Berichtdoor R0N » 30 Aug 2014, 22:35

Jan Huibers schreef:
R0N schreef:Waarom verhuren ze dat soort boten aan dat soort mensen?


Dat zeg je verkeerd Ron, je kunt je beter afvragen waarom de verhuurder zo onverantwoordelijk is deze mensen kennerlijk zonder GEDEGEN instructie op pad te sturen voor iets wat hun VAKANTIE moet zijn, je snapt wel dat deze mensen het totaal niet naar hun zin hebben zeker?

En ik wil jou best es met zo'n polyester windvangend strijkijzer van LeBoat zonder boegschroef met zo'n windje een haven in zien komen.


Dat gaat wel lukken hoor..
Mijn vader had een aluminium landingsvaartuig van 9 meter met houten opbouw. Het ding had 20cm diepgang en de heckdrive had 40cm..
Varen was de hele weg corrigeren, elke golf of zucht wind zorgde voor een koersverandering :)
Heeft iemand hem toevallig de laatste jaren nog gezien? 4 jaar geleden heeft mijn vader hem verkocht maar geen idee waar hij terecht is gekomen..
Afbeelding
R0N
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 08 Aug 2014, 12:53
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Haarlem
info:

Re: Brugbediening

Berichtdoor Jan Huibers » 31 Aug 2014, 00:07

Ron, dan zou juist jij moeten snappen dat dat dus moeilijker is als met een stalen motorjacht met boeg en hekschroef te varen ect..

Ik vindt dat het de verhuurder te verwijten is dat die mensen zo tobben, die moet gewoon net zo lang instructie geven tot ze het snappen en kunnen, dus niet hetzelfde als een aap een kunstje leren maar zorgen dat de huurders de vaardigheden die horen te leren in elke situatie kunnen toepassen. En als dat qua tijd uit de klauwen loopt kun je gewoon uurgeld vragen.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Brugbediening

Berichtdoor R0N » 31 Aug 2014, 10:16

Jan, uiteraard is er ook schuld bij de verhuurder maar als je nooit gevaren hebt, of alleen op een sloepje, zou je je af moeten vragen of je een boot van 10 meter gewoon moet huren.
Toen ik mijn kruiser kocht had ik al jaren niet gevaren, de eerste keer ging er iemand mee die wat meer ervaring had om zo weer veilig de haven in te komen (was nogal smal), dit was op mijn eigen verzoek..

Nou ken ik de verhuurder niet maar je ziet vaak dat er instructie bij zit en nou weet ik bijna zeker dat dat niet verder gaat dan "hier zit het lichtknopje van de wc". Toevallig is een collega van mij naar Griekenland om daar een zeilboot te huren (Bavaria 32) om met zijn gezin een rondje eilanden te doen. Voor hij zo'n boot mee krijgt moet hij toch wat praktijk cursussen hebben gedaan en wat papieren overleggen. Misschien is het huren wel gewoon te makkelijk in Nederland en zouden er strengere voorwaarden aan moeten zitten.
R0N
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 08 Aug 2014, 12:53
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Haarlem
info:

Re: Brugbediening

Berichtdoor Jan Huibers » 31 Aug 2014, 11:38

Ik weet niet of je het opgevallen is maar wij verhuren ook boten. En als iemand nog nooit gevaren heeft en diegene wil de 12mtr lange Roerdomp huren dan mag dat gewoon, ik vraag hen wel rekening te houden met het feit dat de instructie door het ontbreken van enige vaarervaring langer kan duren als anders. Men krijg dan al een mail met de link naar onze 'filmpagina' waar alle filmpjes van 'varen doe je samen' staan. Vaak gebeurt het dat mensen vantevoren al zo enthousiast worden en 'even snel hun vaarbewijs 1 halen'

Als men dan aankomt bij de boot dan zet men eerst alle spullen aan boord en dan wordt de auto geparkeerd. Dan gaan we het over de te varen route hebben en wordt alle beneden uitgelegd. Dan gaan we op de kant eerst alle soorten knopen oefenen en daarbij leg ik uit waarom een touw dubbel staat en hoe dat in een sluis werkt. Eigenlijk werp ik de vraag op (zodra ze goed kunnen knopen dus) hoe dat nu in een sluis moet want de boot gaat immers zakken of stijgen.. Ik laat de gasten zoveel mogelijk als team werken en nadenken van tevoren. Dan lopen we nog even naar een boot die op de kant staat (er staan er bij ons altijd genoeg op de kant) en dan kan ik weer mooi uitleggen waarom sturen zinloos is als je achteruitslaat, hoe de wielwerking nu precies werkt en wat het is... Als men dan vraagt of de Roerdomp een linkse of rechtse schroef heeft dan zeg ik dat ze dat straks zelf mogen vertellen tegen mij... Ik geef dus op een heel bewustmakende manier les.. En dan begint het varen pas, ik doe alles eerst 1 of meerdere keren voor en dan doet de 'kapitein' het na terwijl hij luistert naar de aanwijzingen van zijn team (iemand achterop en iemand voorop) en soms gebeurt het wel eens dat ik vindt dat het heel goed gaat en dan vraag ik of zij dat zelf ook vinden en dan willen ze voor de zekerheid nog een proef overdoen...

Ron, ik ken heeel erg veel verhuurders die het net zo doen als ik.... En ik ken er helaas ook enkele die inderdaad alleen maar laten zien hoe de motor gestart word en vervolgens de hartelijke groeten doet en ze een goede reis wenst. Er zijn er dus maar een paar die een gehele verhuursector een slechte naam bezorgen terwijl het overgrote deel zich bewust is van de risico's en de verantwoordelijkheid die je als verhuurder hebt.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Brugbediening

Berichtdoor PARO » 31 Aug 2014, 12:16

Als er maar brugbediening is ;d)

Gr Clemens
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:

Re: Brugbediening

Berichtdoor R0N » 31 Aug 2014, 13:21

Jan,

Gelukkig zijn er ook serieuze verhuurders maar hier in de buurt zijn er teveel die voor het snelle geld gaan..
Niet voor nets dat de lokale watersportzaak, die er overigens al langer zit dan ik me kan herinneren, blij verrast is wanneer je zegt dat je je touw zelf splitst, zo triest is het hier in de buurt al.

Deze zomer ook weer mensen gezien met een huurboot (naam staat levensgroot op de romp) die aanmeren en vastleggen op een manier dat je al ziet dat het de eerste keer is dat ze dat doen (of ze leren het nooit)..

Nou kan dat best aan de randstad liggen hoor, hier zijn nou eenmaal bedrijven die snel geld willen maken en dat is jammer.
R0N
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 08 Aug 2014, 12:53
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Haarlem
info:

Re: Brugbediening

Berichtdoor vuuren1 » 31 Aug 2014, 20:40

Jan, een goede instructie is ook goed voor de verhuurder omdat een bewuste huurder beter met jouw dure boot om zal gaan.
Tevens heeft de huurder vakantie en dan is een beetje meer zelfvertrouwen ook heel belangrijk.

Toch merk ik regelmatig dat bij een instructie van een aangekochte boot + een duidelijke gebruikershandleiding veel mensen dan nog geen goed overzicht hebben omdat een schip nu eenmaal vrij complex is (of kan zijn).
Als een koper of zelfs een huurder er voor gaat door een cursus VB1 te volgen getuigt dat m.i. van een goede motivatie.
Dergelijke mensen zullen ook meer aandacht besteden hoe om te gaan met de technische zaken van de boot.

Eigenlijk moet een boot hufter proef zijn maar dat is feitelijk onmogelijk.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Brugbediening

Berichtdoor Compass » 18 Sep 2014, 13:27

ik wil hier toch even op inhaken aangezien ik in mijn beroep af en toe dingen zie gebeuren bij ons voor de deur
maar ook op de camerabeelden, dan zit je hart af en toe in je keel kan ik je melden.
aangezien er toch zoiets bestaat van regels op het water weet ik denk zo'n 80% niet daar het bestaan van,
voorbeeld : Onder de brug doorvaren,
2 rode lampjes aan de zijkant en een gele/oranje (onderdoorvaartlicht) in het midden,
dit kan veranderen in rood/groen aan de zijkanten en dan is de gele/oranje uit,
aan de andere zijde van de brug is het dan alleen rood aan beide kanten en de gele/oranje ook uit.
wat betekent dit......Stoppen ongeacht je onder de brug door kan of niet,
maar de "kleine" lage vaart blijft in het algemeen gewoon door kachelen,
en dan zeker niet vergeten degene die een te dikke boot (sloep) met een te dikke portefeuille hebben
die willen dan ook nog is de strijd aangaan met een geladen binnenvaartschip van +- 70 mtr.
Nou volgens mij kan je het spektakel wat je hiervan krijgt wel voor je zien,
hier hebben wij het hele zomerseizoen meerdere keren mee te maken dagelijks,
en als dan onze varende dienst of politie in de buurt is en worden aangesproken dan wel bekeurd
dan zijn ze zo met stomheid geslagen, omdat in vele gevallen het antwoord van de betrokken schipper is,
"zijn er dan regels hiervoor" :shock:
en dat er in de nabije toekomst wat gaat veranderen met betrekking tot VB1 is een feit,
en daar worden sommige mensen niet blij van............,
m.v.g. Richard
One Life, Live it
Gebruikers-avatar
Compass
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 17 Sep 2014, 12:09
Woonplaats: Rijsenhout
ligplaats: Aalsmeer
info:

VorigeVolgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten