Varen naar Vlieland

Varen naar Vlieland

Berichtdoor sater1957 » 19 Aug 2014, 12:18

Ik ben van plan om op 30 augustus van Harlingen naar Vlieland te varen. Mijn boot is een 11 meter motorkruiser, steekt 90 cm. Motor betrouwbaar.
Ik heb de laatste kaart, zal alleen in de vaargeul blijven en heb de getijden tabellen.

Mijn plan is om iets voor hoogwater uit Harlingen te vertrekken.

Nu is dit het ruigste wat ik tot nu toe heb gevaren, dus als iemand nog een tip of waarschuwing heeft hoor ik dat graag.
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Re: Varen naar Vlieland

Berichtdoor Lucter » 19 Aug 2014, 12:52

sater1957 schreef:Ik ben van plan om op 30 augustus van Harlingen naar Vlieland te varen. Mijn boot is een 11 meter motorkruiser, steekt 90 cm. Motor betrouwbaar.
Ik heb de laatste kaart, zal alleen in de vaargeul blijven en heb de getijden tabellen.

Mijn plan is om iets voor hoogwater uit Harlingen te vertrekken.

Nu is dit het ruigste wat ik tot nu toe heb gevaren, dus als iemand nog een tip of waarschuwing heeft hoor ik dat graag.


Niet de datum laten bepalen wanneer je gaat, maar het weerbericht :D
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Varen naar Vlieland

Berichtdoor broekie » 19 Aug 2014, 13:34

In de vaargeul aan stuurboord blijven. Waar je last van hebt zijn de ferries, die maken golven.
Desnoods een rondje draaien om door de golven heen te komen.
Ik zou ook zeker het weerbericht als leidraad nemen. Bij rustig weer is er niets aan de hand.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2540
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Varen naar Vlieland

Berichtdoor sater1957 » 19 Aug 2014, 15:55

Dat was ik vergeten te zeggen, ik kijk uiteraard constant naar het weer.
Ik ben niet gek.
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Re: Varen naar Vlieland

Berichtdoor Marcel010 » 19 Aug 2014, 18:23

Interessant, dit ga ik even volgen.
Mijn laatste keer Maas is niet zo goed bevallen, dat was met de wereldhaven dagen.
Flinke wind en allerlei boten die langs varen, zo nu en dan toch met de punt van de boot onder water.

In principe kan er niks gebeuren maar ik vind het toch wel spannend.
Daarnaast lijkt onze boot ook even stuurloos te worden bij flinke golven, maar dat zal uiteraard met roer te maken hebben.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Varen naar Vlieland

Berichtdoor Jan Huibers » 19 Aug 2014, 19:02

Glimmende kant boven water houden, iedere boot of jacht is zo zeewaardig als zijn bemanning is...
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Varen naar Vlieland

Berichtdoor CeesS » 19 Aug 2014, 20:12

Mijn jeugd heb ik doorgebracht in Harlingen, de tocht naar Vlieland heb ik al heel vaak gemaakt, dit jaar nog twee keer. De advies vertrektijd uit Harlingen is twee uur na HW Harlingen. HW Harlingen op 30 augustus is 13:27, twee dagen na spring, dus maximale stroomsnelheden in de Waddenzee. Let er wel op dat op die datum in Harlingen de visserijdagen zijn, een hoop drukte dus.
De route : in de zomermaanden ligt er gedeeltelijk gele recreatiebetonning. Langs de Pollendam blijf je tussen de groene en gele tonnen, dus zuid van het vaarwater. Direct na de Pollendam, ter hoogte van de BS22 steek je de vaargeul over en volgt de gele tonnen BS-E t/m BS-A. Vanaf BS18 tot BS8A volg je de stuurboordzijde van het vaarwater, dan volgt het Pannengat, daar volg je de gele tonnen PG-J tot PG-A. Vanaf de PG-A stuur je grondkoers 347 graden, direct op de VL5 aan (2,8 zeemijl). vanf de VL5 direct naar de ZS13 (grondkoers 287 graden, 1,5 zeemijl), VS6 (grondkoers 223 graden, 0,8 zeemijl) en dan verder vanaf de VS5 de laatste groene tonnen langsvaren tot aan de haveningang. Op het laatste deel vanaf de ZS13 heb je flink de stroom tegen. Rond de ZS13 kun je wat last hebben van zeedeining die binnenloopt, vooral bij NW wind. Voor de rest een eitje. Veel plezier op het prachtige Vlieland !
CeesS
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 21 Jan 2012, 17:46
Woonplaats: Maassluis
ligplaats:
info:

Re: Varen naar Vlieland

Berichtdoor sater1957 » 20 Aug 2014, 08:07

Cees, hartelijk bedankt. Ik ga al die boeien zsm op mijn kaart opzoeken(ligt op de boot)

Twee uur na HW is die dag dus ong 15h30. Maar dan kom ik wel laat aan denk ik.
Ik schat dat het zo'n 4h30 varen is, dus dan krijg ik ETA 20h00. Dan is het nog licht, dus dat kan wel.
Als ik een uurtje eerder vertrek, hoeveel extra last van stroming heb ik dan?
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Re: Varen naar Vlieland

Berichtdoor CeesS » 20 Aug 2014, 08:51

De afstand zoals beschreven is ongeveer 30 km, met de stroom mee (op sommige punten meer dan 5 km/u) vaar je daar 2 tot 3 uur over. Je kunt op deze route op elk moment vertrekken dat je goeddunkt, je doet er alleen (veel) langer over. Mijn broer vertrok met z'n motorboot het liefste voor laagwater Harlingen, dan heb je het minste last van golven, die worden tegengehouden door de droogliggende platen op de Waddenzee.
Let bij het varen op zicht op tonnen goed op je werkelijk gevaren koers, op sommige punten wordt je door de stroming behoorlijk dwars weggezet. Als je daarvoor niet corrigeert, vaar je tussen twee tonnen een kommavormige koers. Het simpelste vaar je met een GPS, die geeft de koers over de grond (COG) weer.
Een laatste advies : let er bij het schutten van zoet naar zout water in zeesluizen op, dat er aan de oppervlakte een sterke stroming de sluis in ontstaat. Bij den Oever, Kornwerderzand en Harlingen staan waarschuwingen : eerst achter vastmaken. Je zou niet de eerste zijn die achterstevoren in de sluis ligt.
Veel succes en plezier bij je tocht,
Cees
CeesS
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 21 Jan 2012, 17:46
Woonplaats: Maassluis
ligplaats:
info:

Re: Varen naar Vlieland

Berichtdoor sater1957 » 24 Aug 2014, 19:10

Zoals gezegd hou ik het weer in de gaten.
De lange termijn weersvoorspelling was goed windkracht max 4, maar nu plotseling is er iets raars.
De windkracht voorspelling voor as zaterdag is kracht 6 op vlieland, maar kracht 3 op Tessel, Terschelling en Harlingen.

Is dat echt mogelijk?
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Volgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten