Project Pilot meevaren met beroepsvaart

Project Pilot meevaren met beroepsvaart

Berichtdoor de grebbe » 22 Mei 2014, 20:08

Wellicht interessant voor forum leden. Varendoejesamen start een Pilot meevaren met beroepsvaart. Vanaf diverse locatie is het mogelijk om met beroepsschepen mee te varen, om zo te zien waar de problemen tussen beroeps- en recreatievaart kunnen zitten.

Zie http://www.varendoejesamen.nl
de grebbe
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 11 Jan 2012, 13:16
ligplaats:
info:

Re: Project Pilot meevaren met beroepsvaart

Berichtdoor Jan Huibers » 23 Mei 2014, 01:55

Goeie, dan zou je eigenlijk moeten kunnen opstappen bij de Jowi of zusterschip.... 135mtr lang, en dan vol in de containers... Stuurhut niet te hoog ook... In de afvaart met flink wat stroom.... Of op een bootje van de Veerhaven met 6 bakken ervoor in de opvaart in de bocht bij Nijmegen....

Maar het maakt niet uit wat of waar, wijzer wordt je er altijd van!!!
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Project Pilot meevaren met beroepsvaart

Berichtdoor quichot » 23 Mei 2014, 09:25

Dit is één van de dingen die ik graag verplicht zag voor het verkrijgen van een vaarbewijs. Niet aanvullend bij, maar in plaats van zo'n dom theoretisch examentje. Al vraag ik me wel af of het verstandig is daarvoor aan boord te stappen bij voorbeelden van uit de hand gelopen schaalvergroting. Dat die onder bepaalde omstandigheden moeite hebben met de boel zonder kleerscheuren op plaats bestemming te krijgen, ligt niet aan minder professionele vaarweggebruikers, maar aan hun eigen grootheidswaanzin.
Laatst gewijzigd door quichot op 23 Mei 2014, 10:01, in totaal 1 keer gewijzigd.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Project Pilot meevaren met beroepsvaart

Berichtdoor riny » 23 Mei 2014, 09:57

heb ik me zojuist voor aangemeld ik verwacht als het doorgaat en als ik uitgenodigd word een hele leerzame dag voor de rest van mijn watersport carrier en ik denk ook dat je dan pas erachter komt hoe weinig een beroepsvaarder ziet
riny
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 14 Mei 2014, 16:51
ligplaats: Den Bosch
info:

Re: Project Pilot meevaren met beroepsvaart

Berichtdoor quichot » 23 Mei 2014, 10:07

riny schreef: ik denk ook dat je dan pas erachter komt hoe weinig een beroepsvaarder ziet

Tja, ook dát is in de eerste plaats hún verantwoordelijkheid. In plaats van dat altijd maar als voldongen feit te zien, zou je je ook eens kunnen afvragen of dat nou wel acceptabel is, als je ervoor kiest om met kwetsbare vaarweggebruikers op te varen.
Begrijp me goed, het is een prima initiatief, maar als het wéér de kant op gaat van allemaal uit de weg, ik kom er aan maar ik zie niks, spannen we toch weer het paard achter de wagen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Project Pilot meevaren met beroepsvaart

Berichtdoor Rob Art » 26 Mei 2014, 20:21

Ook leuk is het om met de mannen van de Camaro mee te varen.
Ik heb het geluk dat ik voor mijn werk nog wel eens een aantal proefvaarten mag mee maken.
Het is en blijft leerzaam en interessant.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Project Pilot meevaren met beroepsvaart

Berichtdoor Ian Moone » 04 Jul 2014, 22:31

Ik ben voor me opleiding meegevaren met een beroeps, was er interessant want dan zie je dingen van uit een heel andere hoek.
Zeker aan te raden
Nautisch verkeersleider / Brugwachter / BOA

In bezit van:

- Basiscertificaat Marifoon
- Nautische Functies (nautische leerlijnen)
- BHV
- V.O.P ( NEN 3140 )
Ian Moone
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 03 Apr 2014, 18:58
ligplaats: nvt
info:

Re: Project Pilot meevaren met beroepsvaart

Berichtdoor elrenegado » 05 Jul 2014, 12:10

ik kreeg dit eerder van de week ook te zien ergens (weet niet meer waar)
en heb me aangemeld voor opstap beatrix sluizen.
benieuwd of er genoeg animo is.

al ben ik me zeer zeker bewust van de dode hoek en dergelijke van de beroeps, wil het toch graag eens met eigen ogen meemaken.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Project Pilot meevaren met beroepsvaart

Berichtdoor Cotjuh » 20 Jul 2014, 12:27

quichot schreef:Tja, ook dát is in de eerste plaats hún verantwoordelijkheid. In plaats van dat altijd maar als voldongen feit te zien, zou je je ook eens kunnen afvragen of dat nou wel acceptabel is, als je ervoor kiest om met kwetsbare vaarweggebruikers op te varen.
Begrijp me goed, het is een prima initiatief, maar als het wéér de kant op gaat van allemaal uit de weg, ik kom er aan maar ik zie niks, spannen we toch weer het paard achter de wagen.


Dit vind ik erg kortzichtig eigenlijk, het water is uiteraard voor iedereen maar de regels zijn simpel en duidelijk. Verder is het zo dat als een schip in ballast is, deze ook relatief weinig zicht heeft, veel gevoeliger is voor wind. Geladen zijn de zwaar en vaak gebonden aan de geul vanwege hun diepgang terwijl jij met je kleine badkuip wendbaar bent en ondiep ligt.. ik zeg, naar het BVA luidende reglement: goed zeemanschap!

Maw denk gewoon logisch na & neem geen onnodige risico's!
Gr Cotjuh
Als het op werken begint te lijken moet je stoppen en een biertje pakken! Het moet wel leuk blijven!
Gebruikers-avatar
Cotjuh
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 13 Mei 2014, 00:40
ligplaats: zwartewaal
info:

Re: Project Pilot meevaren met beroepsvaart

Berichtdoor vuuren1 » 20 Jul 2014, 19:00

Het komt m.i. neer op rekening met elkaar houden en begrip hebben voor de ander zijn situatie.
Die ander is hier de binnenvaartschipper en die kan vaak niet alles goed overzien ivm de dode hoek en is beperkt manoeuvreerbaar door de grote massa van het schip.

Als men in een sluis 2 diesels volaan zet terwijl er na toestemming een jachtje binnen vaart is dat uiteraard asociaal gedrag.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten