Wat is dit voor een licht op het ARK?

Wat is dit voor een licht op het ARK?

Berichtdoor Stylerider » 28 Mrt 2014, 11:06

Nou heb ik allerlei vaaropleidingen gedaan maar ik kan mij dit licht niet herinneren. Het ziet er uit als een stoplicht en heeft rood en oranje. Het brand wanneer er uitvaart (en invaart?) is vanuit de brug/sluis Driemond, de aftakking van het ARK. Volgens mij alleen bij grote beroepsvaart. Geen idee wat de regels hierbij zijn, maar ik zie de schepen op het ARK gewoon doorvaren, ze roepen elkaar ook op via de marifoon. Weet iemand wat deze lichten betekenen en wat je moet doen als het brandt?

Als je goed kijkt zie je het stoplicht op de fotos:
Afbeelding
Afbeelding

Bas
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:

Re: Wat is dit voor een licht op het ARK?

Berichtdoor Rob Art » 28 Mrt 2014, 21:04

Ik heb ze eerlijk gezegd nog niet eerder gezien, wat mogelijk is, is dat ze door de post worden bediend. Bij rood licht is er kruisende vaart en bij wit is de uitvaart veilig?
Je moet zo en zo (dat geld voor elk schip, groot klein) stoppen bij rood licht! het zou goed kunnen dat er van te voren nog een bord staat met aanwijzingen hoe dit licht werkt
Ik heb daar zelf ook een aantal keren gevaren (toen waren daar nog geen lichten) en riep dan via de marifoon "of er nog kruisende vaart is"?
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Wat is dit voor een licht op het ARK?

Berichtdoor quichot » 29 Mrt 2014, 09:17

De lichten staan zo opgesteld dat ze alleen zichtbaar zijn voor de afvaart op de hoofdvaarweg, het ARK dus.
Alle scheepvaart komend uit de nevenvaarwegen, sluis Driemond en Smal Weesp dus, moet voorrang verlenen aan de scheepvaart op de hoofdvaarweg, het ARK. Het signaal is dus zeker niet bedoeld als stoplicht voor het doorgaande verkeer op het ARK. Dat kan het signaal gewoon negeren.
Het betekent volgens mij dat je bij rood licht, afvarig op het ARK dan wel komend van Smal Weep, niet mag invaren in sluis Driemond wegens (grote) uitvaart. Het oranje licht is dan een voorsignaal: let op, aanstonds invaarverbod!
Waarom alleen voor de afvaart? Omdat scheepvaart komend uit Amsterdam uiteraard niet na amper 5 kilometer via de Weespertrekvaart weer terug wil.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Wat is dit voor een licht op het ARK?

Berichtdoor elrenegado » 29 Mrt 2014, 11:39

ik ben er toevallig gisteren doorgekomen, van smal weesp naar driemond....... maar moet eerlijk bekennen dat heel dat licht me niet opgevallen is.

zodra je je aanmeld voor de brug zie je rood/groen van de overkant en kan je oversteken (indien er niets aankomt uiteraard)
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Wat is dit voor een licht op het ARK?

Berichtdoor Klaver vier » 29 Mrt 2014, 15:07

René,hoe kan je nou groen zien als het stoplicht alleen rood en oranje heeft.
Had je gedronken dat je groen zag?
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Wat is dit voor een licht op het ARK?

Berichtdoor quichot » 29 Mrt 2014, 17:12

Nee, vanaf Smal Weesp zie je de lichten van de sluis al. En als er geen grote uitvaart is richting ARK, dan brandt dat oranje/rode waarschuwingslicht niet.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Wat is dit voor een licht op het ARK?

Berichtdoor elrenegado » 30 Mrt 2014, 11:28

klopt.... ik denk dat het genoemde licht hier dan inderdaad gewoon uit is..... of ik was nog niet wakker.... was 09:00 smorgens
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Wat is dit voor een licht op het ARK?

Berichtdoor Stylerider » 30 Mrt 2014, 20:21

Even voor de duidelijkheid:
- de lichten zijn alleen te zien voor scheepvaart op het ARK, uitvaart vanaf driemond kan ze niet zien.
- de lichten branden bijna nooit. Ik heb hier niet staan posten maar zie alleen wel eens bij uitvaart van grote schepen dat de lichten branden. Ik heb nog nooit een schip op het ARK zien stoppen, wel wijken ze soms iets uit naar het midden op verzoek van de uitvaart over de marifoon. De grote schepen roepen altijd op als ze uitvaren om te vragen of er verkeer is.
- als je van Weesp komt en het ARK oversteekt richting Driemond kun je deze lichten niet zien. Je kunt uitvaart gewoon goed voor je zien zodat je weet dat je niet kan invaren.
- er komen dagelijks zo'n 10 tot 40 grote (65m) schepen in en uit, vooral zand en bagger. Sommige varen een aantal keer per dag heen en weer van Amsterdam.

Ik heb wel het idee dat het een soort waarschuwingslichten zijn om aan te geven dat er iets groots uitvaart maar ik vraag me af wat hier precies de regels zijn. En wie de lichten bedient, de brugwachter? Misschien moet ik het hem eens gaan vragen als ik er langs fiets maar ik had gehoopt dat iemand op dit forum het wist.

Bas
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:

Re: Wat is dit voor een licht op het ARK? OPGELOST

Berichtdoor Stylerider » 31 Mrt 2014, 22:29

Nou ik heb het uitgezocht en gevonden. Valt me wel een beetje van jullie tegen dat niemand het wist, maar goed ik wist het ook niet. 8-)

BPR Artikel 6.20. Hinderlijke waterbeweging
1.e. in een vak van of op een plaats in de vaarweg, aangeduid door het teken A.9 (bijlage 7).

Het is nogal een klotsbak daar voor die sluis, dus als dat licht brand en er dus een uitvarend schip ligt te wachten: even het gas eraf. Weer wat geleerd.

Bas
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:


Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten