spitsen en pleziervaaart op Franse Kanalen

spitsen en pleziervaaart op Franse Kanalen

Berichtdoor Patrick5 » 25 Dec 2013, 13:57

Berichtdoor Patrick5 » zo 26 aug 2012, 14:07

Dag,

Omdat varen voor mij een passie is zit ik regelmatig ook op websites van Nederlandse spitenvaarders. Naar aanleiding van een opmerking van een stuurman daar rond het samenvaren met plezierjachten op de Franse Kanalen, en de gevolgen voor hen had ik hem een vraag gesteld. Dit naar de gevolgen voor hen als wij samen op die kleine kanalen zitten.Het heeft hem vooral met het waterpeil te maken.

Hieronder zijn reactie.

Patrick



Beste Patrick.
Leuk dat je de site leest en er enkele vragen over stelt.
Daar willen wij zeker wel uitleg over geven, want er zijn erg veel mensen, die niet van de juiste feiten op de hoogte zijn.
Het zit hem voornamelijk in de diepgang van de Kanalen.
Op de meeste kleine kanalen staat al heel lang te weinig water, niet voor jullie maar wel voor de vrachtvaart.
Wij liggen over een lengte van 39 meter en 5 meter breed vaak al met de kimmen (zijkanten van het schip) in de modder, zand of grind.
Wij krijgen in de kanalen geen snelheid, doordat de vaargeul smal en ondiep is.
De vaarweg lijkt vaak redelijk breed, maar de vaargeul echter is dat niet.
Onvoldoende water onder het schip betekent, dat je geen snelheid kunt creëren.
Geladen gaan wij 1.80 meter diep
Als wij een jacht achter ons hebben, die opschut in de door ons net gepasseerde sluis en wij zitten in het pand boven die bewuste sluis dan trekt die schutting water uit ons pand om de sluis waar jullie in zitten te vullen.
Met als gevolg dat wij tot stilstand komen en vaak op de bodem komen te liggen.
Pas als het water tot rust komt gaan wij weer vooruit.
Korte pandjes zijn het ergste, maar ook in de langere kanaalpanden gebeurt dit.
Daardoor lopen jachten ons steeds sneller in.
Voorbij laten kan een oplossing zijn, zij het niet dat de jachten bijna altijd later beginnen en eerder stoppen en zelfs tussentijds stoppen voor de koffie etc.
Jachten mogen op bepaalde trajecten zelfs niet eerder beginnen dan 09:00 en niet langer varen dan (tot 18:00 uur) en wij varen van 07:00 uur tot 19:00 uur.
Dus halen we de jachten weer in die ons diezelfde dag bijvoorbeeld al 2 keer voorbij gekomen zijn en de volgende dag gebeurt het zelfde weer.
Vooral in het hoogseizoen belemmert dat de vaart voor ons enorm, waardoor wij soms 2 dagen langer over een reis doen.
De ontvanger echter heeft wel een datum gesteld aan de reis en verwacht ons wel op die datum.
Als iemand er perse aan voorbij moet of wil, zeggen we dan ook vaak, dat we ze maar een keer voorbij laten, en dat ook alleen in lange panden en zeker niet vlak voor de sluis.
In de afvaart kan het prettig zijn een jacht achter ons te hebben.
Dan krijgen wij steeds een extra bak water mee uit de sluis.
Hierdoor varen we net iets sneller dan in de opvaart.
Ook omdat we ons zelf al water geven in het kanaal pand.

Kortom als je achter een vrachtschip zit en je hebt geen haast kun je vaak beter even wachten, vaak zijn we dan de volgende dag in geen velden of wegen te bekennen.
Voor jullie vaart het ook veel prettiger. Tegen de tijd, dat jullie achterop lopen is er vaak ook weer een sluis.
We begrijpen goed dat het voor jullie ook niet altijd fijn is om altijd maar te moeten drijven en niet te kunnen opschieten.

Voor jullie is het vakantie en plezieriger varen als je in samenspraak met de schipper van de vrachtvaart tot voor beide partijen goede oplossingen kunt komen.
Er staat bij de vrachtvaart altijd een marifoon aan op VHF 10.
Zorg er dus voor dat je altijd een marifoon aan boord hebt.
Zij kennen de route en kunnen hele goede aanwijzingen geven over waar passages het beste kunnen plaats vinden.

We hopen je hier mee voldoende uitleg te hebben gegeven.
Patrick5
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 20:19
ligplaats:
info:

Re: spitsen en pleziervaaart op Franse Kanalen

Berichtdoor Jan Huibers » 25 Dec 2013, 13:58

Bericht door Jan Huibers » zo 26 aug 2012, 17:08

Kijk eens... Dat past mij wel.... Iemand die denkt in oplossingen na een duidelijke uitleg. Zo komt het motto: varen doe je samen! tot zijn recht...
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: spitsen en pleziervaaart op Franse Kanalen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 25 Dec 2013, 13:59

Bericht door R.C.Grootveld » zo 26 aug 2012, 18:54

Goed verhaal, zal het in gedachten houden als we volgend jaar die kant weer op gaan.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: spitsen en pleziervaaart op Franse Kanalen

Berichtdoor iJack » 09 Jun 2015, 09:19

Leuk om ook eens de andere kant van het verhaal te horen, en zeer duidelijk onder woorden gebracht ook.
Afbeelding
kijk vooruit, anders sta je met de rug naar de toekomst...
Gebruikers-avatar
iJack
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 29 Mei 2015, 09:07
ligplaats: RMU
info:

Re: spitsen en pleziervaaart op Franse Kanalen

Berichtdoor kajoe » 09 Jun 2015, 09:50

goed verhaal klopt ook ,zelf heb ik met een luxe motor 25x420 op meerdere kanalen daar gevaren dat was tussen 1980 en 1988 ,mijn ervaring was dat de meeste Franse schippers ons meestal vroegen hun op te lopen om dat wij sneller waren ,wat met een samenwerking best ging ,vooral op het kanal du nord ,gebeurde dit ,bij de kleinere kanaaltjes is het de gewoonte dat men zich in de trein voegt en mee vaart de beroeps schippers geven dan wel aan als men er voor bij mag ,en ja vooral in de zomers kan er wel eens wat water gebrek zijn op kanaaltjes ,
dus de vakantie ganger moet dan maar wat geduld hebben ,
zelf heb ik nadat ik gestopt ben met de luxe motor nog enige malen met een collega op een spits wat reizen gemaakt door frankrijk.
ps niet zo leuk maar ik moet zeggen dat de goede ervaringen die ik met de fransen en belgen had niet kon delen met enkele Hollanders daar ,hard en onverbiddelijk ,je blijft er maar achter.
dat in de tijd met mijn luxe motor.
groet wout.
kajoe
 
Berichten: 1370
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: spitsen en pleziervaaart op Franse Kanalen

Berichtdoor Popeye » 09 Jun 2015, 10:13

Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: spitsen en pleziervaaart op Franse Kanalen

Berichtdoor kajoe » 09 Jun 2015, 11:08

de bagger bedrijven kunnen hier goud geld verdienen ,in Frankrijk.
nu maar hopen dat de politiek daar wat meer gaat denken over vervoer over het water ,heeft de recreatie er tenminste ook wat aan ,er zijn kanaaltjes waar men heel mooi zou kunnen varen ,maar door slecht onderhoud haast niet kan of durft te varen .
maar goed hier in Nederland is vaak nog veel te ontdekken ,heb met Pinksteren de elf steden route gevaren met 11x310x1 meter heel goed te doen.
en zijn van plan ?? in 2017 weer naar Frankrijk te gaan voor 8-10 weken .
kajoe
 
Berichten: 1370
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: spitsen en pleziervaaart op Franse Kanalen

Berichtdoor Jan Huibers » 09 Jun 2015, 18:45

Zo is dat met iedereen verschillend. Zo heb ik afgelopen voorjaar met een verschrikkele nare franse rotzak van een schipper akkefietje gehad.

We kwamen van voor Charleroi vandaan (waar het nog groen is) en we wilden eigenlijk vroeg in de middag stoppen tussen het Hellend Vlak en Brussel in ergens. Het Hellend Vlak zat enorm mee, we konden er zo invaren, en we kwamen net na de middag bij het bedoelde haventje aan. Ik keek om me heen, constateer dat er echt geen reet te beleven viel en na overleg besluiten we even door te trappen naar Brussel en doordat we dan een dag zouden inlopen op de planning hadden we een extra dagje in brussel. Komen we bij de sluis waar we het Vlaams Vignet moeten betalen, heeft die storing doordat een klep niet dicht wilde in de bovenste deur. Sjeisse... Na een paar uur wachten in de sluis naast DE spits kwam er een monteur, nieuw benaderingsschakelaartje erin en klaar wastie. Kwam de sluiswachter naar ons toe met de mededeling dat hij ging zorgen dat we toch naar Brussel konden want eigenlijk gingen we dat niet halen voor 20:00 door het oponthoud. De beroeps mag doorvaren tot 22:00. Zitten we het hele stuk achter een uiterst langzame spits met 7kmp!!!!! £¥$#@ maar okay, kalmeringspilletje erin, we hebben vakantie, het zou goedkomen had de sluiswachter beloofd toch?

MIDDEN in Brussel besluit de spitsschipper die trage rotbak dwars te leggen en ons op de mouw te spelden dat we terugmoesten want de sluis midden in brussel draaide niet meer. Maar even later kom ik erachter dat meneer zelf niet achteruit gekomen was. Kijk ik onder de brug door en zie hem zo de sluis invaren en de deuren dichtgaan. Ik werdt woest!! Ik wil in dat stuk brussel niet dood gevonden worden, laat staan overnachten!!!
Ik ben op de kant gesprongen en naar de sluis gehold, het was 21:55!! De sluiswachter wist van niks en wilde ons niet schutten. Na overhandigen van €20,- voor een kratje Jupiler ging hij bellen naar zijn chef en die was het vergeten door te geven aan hem dat ons door de vertraging beloofd was door te varen en mochten we alsnog schutten. Lagen we 22:30 in de Royal Yachtclub. Maar het scheelde niet veel of we hadden door een trage en bemoeizuchtige franse rotzak midden tussen het tuig in brussel kunnen overnachten.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:


Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten