Leuke vaarroute

Leuke vaarroute

Berichtdoor Jan Huibers » 25 Dec 2013, 13:54

Bericht door Jan Huibers » ma 20 aug 2012, 23:39

We zijn weer thuis... Verbrand en gebruind, veel gezweet (neej geen angstzweet 8-) ) hieronder verslag:

Zaterdag 11 augustus begonnen, gelijk vanuit Heukelum stukje Linge naar Gorinchem dan de Merwede op en in 1 ruk door naar Willemstad, als je een hekel aan dubbelen hebt moet je niet in de stadshaven gaan liggen maar in de jachthaven ernaast gaan liggen. Hele vriendelijke havenmeester, en alles goed voor elkaar! €1,80 pm all-in. Zag later dat ze in de stadshaven fijn 6 dik lagen en ik had een mooie box met zijsteiger en uitzicht op het Hollands Diep.

Zondag 12 augustus van Willemstad naar Bruinisse gevaren.. vollekraksluizen, Krammersluizen... Dan heb je opeens een breed schuimspoor achter je aan.. Ook leuk!! En dan de Grevelingensluis.... Njah... Wat je daar ziet kun je wel een boek over schrijven... Het is niet voor niets dat achter de hekken op de sluis drommen mensen de dag van hun leven beleven door naar die sukkels en knoeiers in hmmm lamaar... Dat gaat altijd zo daar, alle fenders die je hebt om je boot hangen en klaar staan met de pikhaak zodra je zelf aan de muur ligt is mijn advies. We hebben bij de wsv bruinisse gelegen... Weer een heel aardige havenmeester die erg zijn best deed om een plek met zijsteiger voor ons te ritselen toen die zag dat we een baby aan boord hadden en de kinderwagen al klaar stond. Gratis leenfiets en je kunt booschappen doen.

Toen hebben we tot vrijdag 17 augustus rondgezworven op het Grevelingenmeer waarvan ik 2 plekken wil benoemen.
De jachthaven in Brouwershaven, kwam daar de 1e keer binnen alleen voor boodschappen en water bunkeren, kost niks!!! Ook weer een hele aardige havenmeester (lag aan het weer denk) daar kun je ook best komen dus.. Een Spar en een goeie visboer op kruipafstand. En het eilandje Archipel... En rondom het eiland. Je kijkt er met 1,5 onder de kiel (totaal 3 dus) zo op de bodem, glashelder water met mooie planten en vissen. Garnalen voor het opscheppen en ohw krabben ook maar je kunt niet alles hebben.. In en om het eilandje allemaal steigers, zeehonden die tegen de schemering het strand op hobbelen..

Vrijdag 17 augustus weer terug door de grevelingen sluis... Ff uurtje gewacht want de brug wilde niet meer los, storing... Toen terug door de krammer, enorm gelachen om een duitser die zijn touwen vergat te vieren terwijl we 2 meter naar beneden gingen :D toen bij Dinteloord naar binnen en doorgevaren naar Oudenbosch... Nouhh ehm... Nooit weer.. Havenmeester niks mis mee, met de haven ook niet... Maar et staat vol met hangjeugd tot diep in de nacht, de politie komt om het kwartier langzaam langsrijden.... En dan hoor je later dat ze over boten lopen midden in de nacht, touwen doorsnijden enzo... Bij ons niks gebeurt gelukkig maar we gaan er niet meer naartoe

Zaterdag 18 augustus varen we snel weer weg, opgelucht dat de boot nog heel is. Zijn we eerst nog de Turfvaart opgegaan naar Etten-Leur om bij een bevriende yachtcharter op de koffie te gaan... Dat is ook wel een leuk slootje en daarna door naar de jachthaven in de Biesbosch Vissenhang. Uhm.... Mooie haven, de havenmeesters zijn redelijk te pruimen... De spareribs zijn goed int havenrestaurant (2 strengen kluiven :D ) maar nooit meer in augustus... Ik denk ik de maanden Juni, Juli en Augustus niet... Tot half september niet... Als het donker wordt dan komen er MUGGEN aan... Een geen gewone muggen... Neej TURBOMUGGEN... Je weetwel... Die hebben een vliegbrevet nodig... Zo groot... Et jeukt NU nog!! En dat terwijl ik never en nooit last heb van een muggesteek, normaal nog geen bultje of niks... En het zijn er VEEL!!!

Zondag 19 augustus weer gaan varen, plan was om naar Heusden te gaan, maar vlak voor Heusden belde kennisen op dat ze op de camping in Woudrichem zater en de speedboot bij zich hadden, leek me een strak plan met die hitte. Doorgevaren naar Woudrichen en in de historische stadshaven gaan liggen.. Leuk haventje wel, gezellig ook en superaardige havenmeester. De rest van de dag met de speedboot aan het donderjagen geweest... Had het gevoel dat me arme een halve meter langer geworden waren. Ik lag namelijk op de matras achter de speedboot aan... Loopt 90kmp en dan janken ze em fijn door een bocht... Dat hou je echt niet vast zeg... Ik dacht ook dat ik eindeloos door bleef stuiteren op het water toen ik los moest laten maar lol gehad...

En maandag 20 augustus hey welbekende Gorinchem door, Linge op en de boot schoonmaken, wassen ect ect ect... Was de laatste keer varen met mooi weer dit jaar want nu is de boot continu weg in de verhuur tot november... Maarjah dat is weer goed voor de omzet zullen we maar denken...

Dat wassie..
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Leuke vaarroute

Berichtdoor ad gevers » 10 Nov 2014, 16:22

Wie weet de leukste vaarroute vanuit Lith naar de Friesche meren? Zonder het Ijselmeer aan te doen?
Er ligt familie van ons in Heeg, Balk en Joure. We hebben tussen mei en augustus alle tijd.
Zelf dachten wij om via de Andelse Maas, Gorkum, en Merwedekanaal naar de Lek te varen, die
opvaren naar de Ijsel en die weer afzakken naar het noorden.
Daarna weet ik het nog niet, heeft iemand suggesties? Leuke havenplaatsen etc.
De terugreis dachten we via de randmeren te maken. Doch wat is dan de mooiste route?
Oh Ja, kruiphoogte is 250cm. diepte 90.
ad gevers
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 18:24
Woonplaats: NULAND
ligplaats: Lith
info:

Re: Leuke vaarroute

Berichtdoor quichot » 12 Nov 2014, 10:29

Ik denk dat het stil blijft omdat de 'leukste' of 'mooiste' route niet bestaat. Als je je vraag anders stelt, komen er waarschijnlijk meer reacties. Veel forumleden zijn goed bekend in die regio, dus daar zal het niet aan liggen.
Jouw vaarplan om in die regio te komen is in elk geval een aanrader. Daar zul je geen spijt van krijgen. Een schitterende route waarbij je confrontatie met drukke 'grote' scheepvaart zo veel mogelijk uit de weg gaat.
Maar eenmaal op de IJssel zijn er verschillende alternatieven om in Joure te komen. Ik weet zeker dat er hier op het forum leden zijn die die streek op hun duimpje kennen.
Op de terugweg zou ik niet kiezen voor de randmeren, maar voor de Lage Vaart dwars door de polder. Dat wil zeggen, als je van landelijke rust, en mooie gratis passantenplekken houdt. Met jouw kruiphoogte kun je doorvaren tot Almere-Haven om op het Gooimeer te komen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Leuke vaarroute

Berichtdoor Popeye » 12 Nov 2014, 11:11

quichot schreef:Op de terugweg zou ik niet kiezen voor de randmeren, maar voor de Lage Vaart dwars door de polder. Dat wil zeggen, als je van landelijke rust, en mooie gratis passantenplekken houdt. Met jouw kruiphoogte kun je doorvaren tot Almere-Haven om op het Gooimeer te komen.


Hij vraagt onder andere ook naar leuke havenplaatsen en die vind je eerder langs de Randmeren volgens mij, zoals Elburg en Spakenburg. Harderwijk en Huizen ben ik nog nooit geweest, maar zouden ook aanraders kunnen zijn.

Vanaf de IJssel zou je bij Kampen voor het Ganzendiep kunnen kiezen en dan langs Vollenhove naar Blokzijl. (Je zou ook via de Arembergergracht, Giethoorn en Steenwijk naar Ossenzijl kunnen varen) Vandaar via Kalenberg en Ossenzijl naar het Tjeukemeer, en dan via de kortste (water)weg naar Sloten.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Leuke vaarroute

Berichtdoor quichot » 12 Nov 2014, 12:59

Popeye schreef: Hij vraagt onder andere ook naar leuke havenplaatsen en die vind je eerder langs de Randmeren volgens mij, zoals Elburg en Spakenburg. Harderwijk en Huizen ben ik nog nooit geweest, maar zouden ook aanraders kunnen zijn.

Daarom zei ik al, vrij naar Máxima, DE leukste route bestaat niet. Het gaat erom wat je zelf het prettigst vind, vandaar.
Elburg vond ik erg tuttig, maar daar was ik ooit op een zondag, en dan is het dichtgeplakt met ouwe kranten. Mooi scheepswerfje, dat wel.
Harderwijk is in mijn ogen interessanter. Wat groter ook. Goed (gratis) liggen in de visserijhaven, bij binnenkomst naar BB, achter de visafslag. Heerlijke vis! Voor de rest vind ik de randmeren vervelend, maar ja, ook dat is persoonlijk.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Leuke vaarroute

Berichtdoor ad gevers » 12 Nov 2014, 16:53

Bedankt voor de leuke suggesties, wat betreft vaarroutes naar Friesland.
Heb gelijk op de waterkaart gekeken en zal volgend jaar een keuze hieruit maken,
ik denk dat ik tijdens de vaart ook wel aanraders krijg van mede-watersporters.
Over de randmeren had ik zelf al twijfels, heb vroeger veel gewindsurfd op het Nuldernauw en bij strand Horst
dus ik weet dat de vaargeul soms smal is en vanaf juli was er door de onderwaterflora geen doorkomen aan.
Doch weet niet hoe dat nu is.
ad gevers
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 18:24
Woonplaats: NULAND
ligplaats: Lith
info:


Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten