Pagina 2 van 4

Re: Vraag over vaarregels

BerichtGeplaatst: 12 Aug 2022, 12:33
door R.C.Grootveld
Wolf1 schreef:Vind ponten overdag lang niet altijd makkelijk

Eens, en volgens mij gebeurt dat niet vaak :D

Op zich herken je ze wel (meestal zijn ze geel), maar wanneer ze afvaren is vaak een groot raadsel.
Bij sommigen is het wel te zien: Zodra de slagbomen dicht gaan (Maar dan moeten ze geen draaibomen hebben) of als ze ineens op de AIS verschijnen.
Sommige kleine pontjes hebben daarom maar een gele zwaailamp gemonteerd. Komt niet in het BPR voor, maar wel effectief.

En ik kan me voorstellen dat het ook voor een veerpont schipper niet altijd makkelijk is en ik snap dat ze hun "voorrang" soms moeten nemen, maar er is toch wel een verschil tussen "voorrang nemen" en je positie "afdwingen".

Ander voorbeeld van 'afwijkende situatie':
Ik ben al heel wat kabelponten gepasseerd en daarbij was het altijd zo dat de kabel direct naar de bodem zakte en ik er dus gewoon "krap" achter langs kon.
Kom ik een paar weken terug een pontje op de Linge tegen die ook de kabel naar achteren strak had staan . . .

Re: Vraag over vaarregels

BerichtGeplaatst: 12 Aug 2022, 13:20
door heuvels
Ben eens de huid vol gescholden door de schipper van de Zijlboot bij Leiden, stak ineens met volgas van wal toen ik voorbij kwam. Schipper was type werkstudent, daar zijn er zat van in Leiden.

Een paar jaar terug voer ik over de Overijsselse Vecht. Daar een paar kabelpontjes op zonnepanelen, met zelfbediening. Netjes van te voren aangegeven. Werd ik afgeleid door een enorme schildpad die langs de kant op een rotsblok lekker zat te zonnen. Komt er ineens een pontje uit het riet zetten, ik kon hem nog net ontwijken en achterlangs schieten, de passagiers van de pont hadden de schrik van hun leven. Blijven opletten is het devies.

Re: Vraag over vaarregels

BerichtGeplaatst: 12 Aug 2022, 13:24
door heuvels
R.C.Grootveld schreef:Kom ik een paar weken terug een pontje op de Linge tegen die ook de kabel naar achteren strak had staan . . .

Op Noordhollands Kanaal voor Purmerend ook. Trekt de kabel over de hele breedte in één keer strak. Zijn blijkbaar al ongelukken mee gebeurd, er staan nu 100 meter van te voren stoplichten.

Re: Vraag over vaarregels

BerichtGeplaatst: 12 Aug 2022, 13:52
door Oeverloos
Ja, je zat goed fout schipper.

Je legt niet aan op de plek van een veerpont.
Maakt geen ruzie met de veerman,
die gewoon zijn dagelijks werk doet.

Je noemt de veerpont niet met naam en toenaam op een openbaar forum
met een vraag naar de bekende weg.

Van mij mag dit topic wel verwijderd worden.
Dit is een watersportforum en geen medium voor opruiing tegen een veerman.

Wij hebben hier in Friesland talloze veermannen en vrouwen
die wandelaars en fietsers overzetten.

Daar zijn wij trots op.

Mvrg. Oeverloos

Re: Vraag over vaarregels

BerichtGeplaatst: 12 Aug 2022, 15:15
door chaea
[/quote]


Op zich herken je ze wel (meestal zijn ze geel), maar wanneer ze afvaren is vaak een groot raadsel.
Wanneer alle passagiers aan boord zijn, hoe simpel.

Bij sommigen is het wel te zien: Zodra de slagbomen dicht gaan (Maar dan moeten ze geen draaibomen hebben) of als ze ineens op de AIS verschijnen.
Sommige kleine pontjes hebben daarom maar een gele zwaailamp gemonteerd. Komt niet in het BPR voor, maar wel effectief.
Niet alles hoeft in het BPR, die heeft richtlijnen en daar heb jij als goed schipper je gezond verstand te gebruiken, een slagboom is slechts een indicatie dat de pont gaat overvaren en goed dat je dat opmerkt, maar het is geen bepaling. Een pont heeft zijn markering om te laten zien dat het een officiele pont is, daarbij staat het duidelijk aangegeven als je een pontje nadert, dan moet je dus extra alert zijn omdat een pont voorrang heeft op pleziervaart (zie eerder geplaatste BPR) Een mooi voorbeeld van Heuvels, een schildpad die ligt te zonnen maar hierdoor was de alertheid weg en zit je gewoon fout bij een aanvaring.

En ik kan me voorstellen dat het ook voor een veerpont schipper niet altijd makkelijk is en ik snap dat ze hun "voorrang" soms moeten nemen, maar er is toch wel een verschil tussen "voorrang nemen" en je positie "afdwingen".
Het is geen afdwingen!!, de pontschipper maakt zijn afweging tijdens het afvaren en mag ervan uitgaan dat de andere (plezier) schippers rekening met hem houden en de verplichte voorrang geven. Een pont kan goed vol zitten, als die plots moet stoppen om een aanvaring te voorkomen kan er op het dek veel ellende ontstaan. En dat laatste is ook de gedachte, een haaksvarend schip en dan vooral op kabel kan niet veel anders dan een noodstop maken, uitwijken is geen optie. Jij hebt die opties wel, je hebt als hebt opgelet de borden gezien en kan alle kanten op en een noodstop zou bij jou een veel mindere impact hebben. Ik ben al zoveel pontjes tegengekomen en heb nog nooit in de clinch gelegen met ze, ik hou ze in het oog en waar het kan passeer ik ze achterlangs op gepaste snelheid.

Ander voorbeeld van 'afwijkende situatie':
Ik ben al heel wat kabelponten gepasseerd en daarbij was het altijd zo dat de kabel direct naar de bodem zakte en ik er dus gewoon "krap" achter langs kon.
Kom ik een paar weken terug een pontje op de Linge tegen die ook de kabel naar achteren strak had staan . . .
Een mooi voorbeeld dat je altijd alert moet zijn bij een pont[/quote]

Re: Vraag over vaarregels

BerichtGeplaatst: 12 Aug 2022, 16:32
door haga
Vind ponten overdag lang niet altijd makkelijk,
Roermond, veer Ooldehuuske, op een dag als vandaag een wirwar van bootjes het water wordt gekruist door een totaal als veerboot niet te herkennen schip geen geleruit, geen blauwbord.
Maar als hij geen voorrang zou nemen, zal je als passagier heel lang moeten wachten voor je de overkant bereikt !
Vertel maar hoe het moet ?
Gr. Wolf1
[/quote]


Je geeft het zelf al aan: “bie Ool euver “ is geen officieel veerpont.

Het is slechts een dienst die wordt aangeboden door Marina Oolderhuuske.

En dan weet je ook hoe het moet!

Re: Vraag over vaarregels

BerichtGeplaatst: 12 Aug 2022, 17:53
door kajoe
we zullen eens snuffelen in de binnenschepen wet /politie regelement .
mar zover ik weet mag je niet op aanlegplaatsen van ponten of in de fuiken gaan liggen .
in amsterdam had je als je dat deed de hooftprijs .

Re: Vraag over vaarregels

BerichtGeplaatst: 12 Aug 2022, 18:50
door Wolf1
haga schreef:Je geeft het zelf al aan: “bie Ool euver “ is geen officieel veerpont.

Het is slechts een dienst die wordt aangeboden door Marina Oolderhuuske.

En dan weet je ook hoe het moet!

Snap niks van je logica
Ik weet niet hoe het moet, dat zou de eigenaar moeten weten
Als het een veerboot is moet ik het kunnen zien !
En het is een veerboot en gedraagt zich ook als zodanig:
Afbeelding
Wat moet ik er mee ?
Gr. Wolf1

Re: Vraag over vaarregels

BerichtGeplaatst: 12 Aug 2022, 19:06
door haga
Snap niks van je logica
Ik weet niet hoe het moet, dat zou de eigenaar moeten weten
Als het een veerboot is moet ik het kunnen zien !
En het is een veerboot en gedraagt zich ook als zodanig:
Afbeelding
Wat moet ik er mee ?
Gr. Wolf1
[/quote]


We zeggen allebei hetzelfde: het is geen veerpont cfm BPR.

Bie Ool euver kom je ook niet tegen in (papieren of digitale) vaarkaarten.

Zo eenvoudig is het.

Re: Vraag over vaarregels

BerichtGeplaatst: 12 Aug 2022, 19:16
door Wolf1
haga schreef:We zeggen allebei hetzelfde: het is geen veerpont cfm BPR.

Bie Ool euver kom je ook niet tegen in (papieren of digitale) vaarkaarten.
Zo eenvoudig is het.


Zo eenvoudig is het helemaal niet. Regels zijn er voor iedereen ook voor Limburgers !
En als die mijnheer pontbaas wil spelen, zal die dat moeten doen met een daartoe CvO gekeurd schip en voor mij duidelijk zichtbaar als veerboot !
Hier komen ongelukken van.
Gr. Wolf1