Planning halfjaar heenenweer Narbonne

Planning halfjaar heenenweer Narbonne

Berichtdoor jeex » 14 Jun 2023, 20:23

We hebben het boude plan opgevat om volgend jaar 2024 een halfjaar “vrij” te nemen en naar Narbonne e.o. heen en weer te varen. De route zelf zien we nog wel, keuze genoeg. We kennen de regio goed.

1. Eerst moet er een boot komen die geschikt is voor langdurig verblijf en groot genoeg voor een goede werkplek. Diepgang en hoogte vormen een beperking in sommige delen van Fr. Lengte en breedte wat minder.

2. We moeten beter internet aan boord hebben (5g/4g) dan met een smartphone en hotspot bereikt wordt. Dus receiver en antenne, want het signaal moet in een specifieke router belanden. Geen skylink want die up is te traag. Heeft met karakter van ons werk te maken.

3. Geen idee welke papierwinkel nodig is voor de boot. Iets met btw verklaringen zag ik voorbij komen. Ook uitzoeken dus. Ik heb marcom-b en vb2, beide Eu-geldige certificaten.

4. En wat voor navigatie-appratuur is nog meer nodig of handig? Geen idee. We varen in elk geval alleen overdag.

5. Geen idee, maar volgt ongetwijfeld.

Dus, voorpret is halve pret. En die is al begonnen.

Alle input wordt gewaardeerd. In ruil zal ik geregeld updates plaatsen over dit avontuur.
[dʒiːks]
Gebruikers-avatar
jeex
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 11 Jun 2023, 18:32
Woonplaats: Giethoorn
ligplaats: Giethoorn
info: Kamperse punter

Re: Planning halfjaar heenenweer Narbonne

Berichtdoor Svalk » 20 Jun 2023, 12:15

Dus ik begrijp dat je niet buitenom gaat in ieder geval. In denk dat de route juist wel belangrijk is , dit vanwege de doorvaart mogelijkheden/ beperkingen in Frankrijk en daar zoek je dan een scheepje bij . Tenminste zo zou ik het doen.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Planning halfjaar heenenweer Narbonne

Berichtdoor heuvels » 20 Jun 2023, 12:47

jeex schreef:We moeten beter internet aan boord hebben (5g/4g) dan met een smartphone en hotspot bereikt wordt. Dus receiver en antenne, want het signaal moet in een specifieke router belanden. Geen skylink want die up is te traag. Heeft met karakter van ons werk te maken.

Mmmm zo maar een idee.. thuis zul je wel een server hebben staan met snel internet? Je zou met remote desktop die server kunnen bedienen? Via een VPN?
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Planning halfjaar heenenweer Narbonne

Berichtdoor Popeye » 20 Jun 2023, 17:35

Volgens mij zijn er 3á4 logische routes naar Midden-Frankrijk. Daarna heb je alleen de Rhône. Terug is Moezel en Rijn ook een goede optie. Wij zijn in 2010 en 2012 tot ongeveer midden-Frankrijk gevaren. Misschien heb je wat aan de verslagen?
https://staverse-jol-aimee.jouwweb.nl/u ... 8764897262

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Planning halfjaar heenenweer Narbonne

Berichtdoor R.C.Grootveld » 21 Jun 2023, 11:46

Ik ben bang dat punt 2 een probleem zal zijn.

Wij zijn in Nederland verwend met #G, ik vaar nu voor de 3e keer op de Rijn en het #G bereik (en de snelheden) zijn bij lange na niet die we in NL gewend zijn.

Dus dat zal in F, zeker in de afgelegen gebieden, niet veel anders zijn vrees ik.

Aparte antennes heb ik altijd mijn bedenkingen bij gehad. De signalen bestaan uit nullen en enen en daarvoor heeft versterken iha algemeen weinig zin.
2x zover weg van een antenne betekent dat het signaal er 2x zo lang over doet, dat los je niet op met een externe antenne resp. versterker.
En een verminkte nul of een blijft een verminkte nul of een.

Een dedicated MiFi router aan boord is zeker praktischer dan een hotspot met je telefoon, maar of het nu écht een betere performance oplevert betwijfel ik.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Planning halfjaar heenenweer Narbonne

Berichtdoor Wolf1 » 21 Jun 2023, 20:40

We zitten het hele seizoen in Frankrijk en kan Rob zijn verhaal beamen, bijna overal redelijk ontvangst met mijn miFi Router !
De buiten antenne kabel is voor de AIS gebruikt.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Planning halfjaar heenenweer Narbonne

Berichtdoor aadbloem » 21 Jun 2023, 20:47

Een btw verklaring heb je niet nodig, dat is alleen nodig wanneer je verkoopt of koopt van/naar een ander eu land.
Elk geldig marifoon certificaat is goed genoeg, je gebruikt in België en Frankrijk een gewone binnenvaart marifoon.
Qua papieren is een een eigendomsbewijs of aankoop factuur wel nodig, je moet aan kunnen tonen dat het jouw schip is.
Varen door Frankrijk en met name naar Narbonne is een uitdaging. Op dit moment zijn al een heleboel kanaaltjes ‘uitgedroogd’. Canal de Vosges, een prima vaarweg naar de Rhône is al meer dan een half jaar dicht. Vele andere noord/zuid kanalen worstelen al met laag of tekort aan water. Het beste kan je in het vroege voorjaar heen varen en het volgende voorjaar terug.
Internet is een crime, werken op je tocht zal meestal niet lukken, er zijn forse stukken zonder dekking en veelal moet je tevreden zijn met 3G, soms 4G in de grote steden. Goed genoeg voor vakantie-internet gebruik. Een MiFi zoals eerder al genoemd werkt wel het beste en een MiFi ding in de mast van Glomex doet ook wel leuke dingen maar echt niet voor je hele tocht. Steeds zal er geen dekking zijn of slechts 3G
De grootste uitdaging blijft wel de vaartocht, hoe werkt je motorkoeling? Heb je een schepje/zeefje onder de boot neem dan duikuitrusting mee of zorg dat je goed je adem in kan houden onder water, zo’n schepje raakt snel verstopt met waterplantjes die momenteel heel veel kanaaltjes overwoekeren. Heb je een bunkoeling of zo’n koelbuis onder je boot dan heb je geen last.
Ik heb het beruchte schepje met tralies al lang geleden vervangen door een 2” huiddoorvoer, ik hoef nu alleen nog maar regelmatig of incidenteel 3x per dag de wierpot te legen.
Canal Champagne-Bourgogne zal eind juni ook wel gebrek naar water hebben en zo gaat kanaaltje na kanaaltje dicht. Canal-des-Ardennes gaf vandaag een waarschuwing: lege schuttingen niet toegestaan en binnen niet al te lange tijd zal het reservoir Bairon op het hoogste sluispand te weinig water hebben om het kanaal te kunnnen voorzien. Op de Maas na Verdun moet nu gegroepeerd geschut worden, het alleen schutten mag niet meer. Alles om water te sparen. De Maas na Verdun is al vaak na 1/7 gesloten wegens te weinig water. Enz enz dat maakt het varen in Frankrijk zo leuk ;)
Qua navigatie vind ik de Fluviacarte Waterkaarten de fijnste.De waterkaarten van DuBreuil zijn ook prima. Voor AIS en route display heeft RayMarine wel leuke spullen vanaf pakweg €1000 met kaart van Europa. Alternatief is PC Navigo van Noordersoft. Persoonlijk vind ik dat een traag en moeizaam pakket.
Veel succes met je voorgenomen tocht,
Groeten vanuit Saint-Maurice, Marne
Frankrijk
Aad
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Planning halfjaar heenenweer Narbonne

Berichtdoor R.C.Grootveld » 21 Jun 2023, 21:52

aadbloem schreef:Voor AIS en route display heeft RayMarine wel leuke spullen vanaf pakweg €1000 met kaart van Europa.

Als het je sec om AIS en tracking gaat, zou ik OpenCPN nemen, kost niks.
Er zijn alleen geen ENCs beschikbaar van al die slootjes
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Planning halfjaar heenenweer Narbonne

Berichtdoor aadbloem » 22 Jun 2023, 12:20

Rob,
Mee eens en daar waar geen ENC voor beschikbaar is werk ik met Oziexplorer waar ik de gedigitaliseerde en gecalibreerde Fluviacarte kaarten voor gemaakt heb. Franse ENC’s zijn er alleen voor de Moezel, Seine en Oise. Ik heb geen RayMarine speelgoed, vind ik het echt niet waard om mee door die franse slootjes te varen. Wel gezien bij vaarvrienden, is duur spul maar wel keurige kaarten ook van alle slootjes.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Planning halfjaar heenenweer Narbonne

Berichtdoor R.C.Grootveld » 22 Jun 2023, 19:31

aadbloem schreef:Rob,
Mee eens en daar waar geen ENC voor beschikbaar is werk ik met Oziexplorer waar ik de gedigitaliseerde en gecalibreerde Fluviacarte kaarten voor gemaakt heb. Franse ENC’s zijn er alleen voor de Moezel, Seine en Oise. Ik heb geen RayMarine speelgoed, vind ik het echt niet waard om mee door die franse slootjes te varen. Wel gezien bij vaarvrienden, is duur spul maar wel keurige kaarten ook van alle slootjes.

Aad,

ENC F inderdaad alleen van de grote rivieren etc. kleine slootjes inderdaad niet.
Ik heb nog een oude Raymarine C80 icm Navionics kaarten en die zou ik toch niet willen missen.
Die kaarten dekken heel West Europa binnen en die C80 is onderdeel van het hele systeem, incl. autopilot.
Of ik het nu nog zo zou doen weet ik niet.

OpenCPN zou ook rasterkaarten aan moeten kunnen, maar daar moet ik nog steeds eens mee gaan experimenteren.

Ik zit nu op de Rijn, op weg naar Koblenz/Moezel en heb OpenCPN continue er bij op de laptop*. Op de ENC zie je precies waar de vaargeul loopt dus kun je goed inschatten welk pad die grote jongens volgen zodat ik er net buiten kan blijven.
Maar zonder die AP zou het een stuk minder prettig varen zijn.

*Het is me nog steeds niet gelukt om de AIS data op de tablet te krijgen, lijkt wel de poort te zien, maar op het scherm ho maar.
Misschien ga ik eens met een Raspberry oid aan de slag
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten