Planning halfjaar heenenweer Narbonne

Re: Planning halfjaar heenenweer Narbonne

Berichtdoor aadbloem » 22 Jun 2023, 20:36

Ik heb AIS data draadloos beschikbaar gemaakt middels een zelf ontwikkelde socket-server. Met behulp van een nodeMCU van Ali en een rs485 input printje. Nog geen €10 aan componenten. AIS data is nu beschikbaar op mijn Ethernet/WiFi netwerk, tcp/ip 192.164.2.47 poort 8888. Geen usb kabeltjes meer, laptop op WiFi en Oziexplorer, OpenCPN en ook PC Navigo (heb ik niet) vanaf release 2022 kunnen ‘luisteren’ op het netwerk voor AIS en GPS berichten. Welke app draai je op de tablet, waarmee je AIS wil tonen?
Excuus voor het misbruiken van deze topic voor te getailleerde navigatie zaken…
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Planning halfjaar heenenweer Narbonne

Berichtdoor R.C.Grootveld » 22 Jun 2023, 22:32

aadbloem schreef:Welke app draai je op de tablet, waarmee je AIS wil tonen?
post
OpenCPN op een Android tablet, verbonden met USB OTG kabel (tenminste, als zodanig heb ik hem gekocht)
Lijkt wel de Xponder te zien op de USB poort, maar toont geen AIS data.
Ik zie wel mijzelf liggen (GPS van de tablet), ENC ziet er vertrouwd uit en de app werkt verder prima.

Op de laptop werkt het allemaal prima.

Ben me nu aan het verdiepen in de Raspberry (het regent hier sinds 12:00 vrijwel onafgebroken), misschien iets om de winterdagen te vullen (naast treintjes)
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Planning halfjaar heenenweer Narbonne

Berichtdoor aadbloem » 23 Jun 2023, 14:19

OpenCPN kan via ethernet (bekabeld of WiFi) de NMEA boodschappen ontvangen. Vergeet de kabel, allemaal onhandig. Je kan op raspberry ook een socket server bouwen, makkelijkste met Python3. Je stemt dan OpenCPN af op tcp/ip connectie voor AIS boodschappen. OpenCPN heeft geen aparte GPS muis/ontvanger/intern van tablet ofzoiets nodig, in de AIS datastream van je transponder zit ook de eigen schip positie. Even uit het hoofd de GPRMC sentence. Ik heb ook eerst raspberry gebruikt maar een dedicated socket server met NodeMCU is veel een voudiger. Ik kan desgewenst het bouwontwerp en programmacode aan je sturen. Stuur me maar een pm want nu kapen we een beetje de Narbonne topic.
Groet van (inmiddels) de Seine Amont
Aad
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Planning halfjaar heenenweer Narbonne

Berichtdoor ErikHa » 23 Jun 2023, 21:28

Draai dan Openplotter op de Raspberry, alles kant-en-klaar voorgebakken. Eventueel met VNC naar een tablet.

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: Planning halfjaar heenenweer Narbonne

Berichtdoor R.C.Grootveld » 23 Jun 2023, 22:42

Dank voor al deze tips, voorlopig nog even 'der Rhein zur Berg' en dan de Moezel
Iets voor de wintermaanden (naast de treintjes)
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Planning halfjaar heenenweer Narbonne

Berichtdoor Svalk » 24 Jun 2023, 09:48

aadbloem schreef:Een btw verklaring heb je niet nodig, dat is alleen nodig wanneer je verkoopt of koopt van/naar een ander eu land.



Als je terugkomt heb je wel degelijk kans dat hier om gevraagd wordt want je kunt ook een schip in het buitenland gekocht hebben en er lekker mee in NL willen rondvaren. Als je een officieel eigendomsbewijs hebt dan is die verklaring niet nodig of... als het schip voor 1984 gebouwd is.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Planning halfjaar heenenweer Narbonne

Berichtdoor jeex » 25 Jun 2023, 10:33

Popeye schreef:Volgens mij zijn er 3á4 logische routes naar Midden-Frankrijk. Daarna heb je alleen de Rhône. Terug is Moezel en Rijn ook een goede optie. Wij zijn in 2010 en 2012 tot ongeveer midden-Frankrijk gevaren. Misschien heb je wat aan de verslagen?
https://staverse-jol-aimee.jouwweb.nl/u ... 8764897262

Groet, Jack.


Leuk!!! Graag.
[dʒiːks]
Gebruikers-avatar
jeex
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 11 Jun 2023, 18:32
Woonplaats: Giethoorn
ligplaats: Giethoorn
info: Kamperse punter

Re: Planning halfjaar heenenweer Narbonne

Berichtdoor jeex » 25 Jun 2023, 10:57

@aad e.a. Dank voor de tips en info. Met name over de juiste kaartenset (papier en digitaal).

Dat varen zal idd in voor- en najaar gebeuren. In de zomer geniet ik van ons heerlijke plekje in Giethoorn. Dan wordt er gepunterzeild (is dat een woord?), bijna dagelijks nu. We varen zeg maar naar onze overwintering en weer terug. Dat is het plan. Nu overwinteren we altijd in een huis, straks doen we dat dan op onze eigen boot in Homps of Le Somail of zo. Deze winter ga ik bij wat bekenden aldaar langs om meer te weten te komen daarover.

V.w.b. internet moet ik eens gaan experimenteren met SkyDSL of Starlink of Konnect. Geen idee wat ik ga tegenkomen. Ik moet zeggen dat we in zuidelijk Languedoc vrijwel overal prima 4G hadden. Roussillon is een stuk minder. Maar dat ga ik komende winter aldaar maar eens uitgebreid testen. Technisch is het nodige te optimaliseren, met een goede antenne en receiver. Ook voor digitale verbindingingen is dat nuttig.

Ook alvast gekeken naar mogelijke boten. Qua romp, lengte, breedte, diepgang en hoogte past een skutsje heel goed. Dus al op zoek naar een bodem die we zelf kunnen opbouwen. Het hoeft niet vandaag af, we hebben de tijd. En dan komen er weer heel veel nieuwe zoektochten bij. Leuk, leuk, leuk.
[dʒiːks]
Gebruikers-avatar
jeex
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 11 Jun 2023, 18:32
Woonplaats: Giethoorn
ligplaats: Giethoorn
info: Kamperse punter

Re: Planning halfjaar heenenweer Narbonne

Berichtdoor heuvels » 25 Apr 2024, 17:19

Dick en Mieke van mijn thuishaven zijn vorig jaar op en neer geweest naar de Middellandse Zee via Frankrijk. Zij hebben op youtube een mooie reportage gezet, compleet met alle nodige voorbereidingen. Heel onderhoudend...

https://www.youtube.com/@user-qc7pj8mm8m/featured

Afbeelding
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Planning halfjaar heenenweer Narbonne

Berichtdoor kajoe » 26 Apr 2024, 09:20

ach als je de hooft vaar route neemt die de spitsen varen en er geen stremmingen zijn lukt dat wel .
de terugweg tja als het normaal weer is en blijft en niet veel regen is in het stroomgebied van de rhone lukt ook wel maar de rhone kan verrekte hard stromen .
op de spitsen side staan ook vaak de stremmingen /oponthoud dit word goed bij gehouden en ook de VNF .
helaas ben ik nooit verder geweest dan een eindje onder lion .lossen en dan maar weer een reis zien te krijgen liefst in de richting holland .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Vorige

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten